понеделник, 09 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6839 прочитания

    Как стартира Blankfactor в България?

    Историята научете от Лъчезар Христов - Съосновател и СТО, и двама от първите служители на финтех компанията в България - Алпер Хасан и Николай Николов
    17 ноември 2022, 14:59 a+ a- a

    В рубриката на Economy.bg „Как стартират компаниите в България?“ лидери на водещи компании в страната разказват за първоначалната идея, за първите служители, проекти, клиенти и технологии, за трудностите в началото и развитието на бизнеса и екипите през годините. 

    Как стартира Blankfactor в България, научете от Лъчезар Христов - Съосновател и СТО на финтех компанията и двама от първите служители в България - Алпер Хасан и Николай Николов, които понастоящем заемат позицията VP of Engineering.

    От ляво надясно: Алпер Хасан - VP of Engineering, Лъчезар Христов - Съосновател и СТО на Blankfactor, и Николай Николов - VP of Engineering. Снимка: Economy.bg

    Как стартира Blankfactor в България, какви бяха първите задачи, клиенти, пазари?
    Лъчезар: Blankfactor стартира през 2015 година в САЩ. След това през 2016 отворихме първия офис в Колумбия, а през 2019 стъпихме в Коста Рика. Случката за България беше много интересна, защото отворихме офис точно в разгара на ковид – през 2020. 

    Един от първите ни клиенти беше Mastercard. След това продължихме с Discover, които притежават Diners Club, и японската JCB. Днес клиентите ни са от Северна Америка, но имат офиси по цял свят. Един от последните ни клиенти е Citibank. 

    И когато говорим за клиенти, искам да уточня, че ние не правим това, което в България е известно като аутсорсинг. Това, което правим, е, че ние отиваме и понякога заместваме изцяло екипа на клиентите ни. Дори управляваме техните налични ресурси в компанията. Една от тези компании например има 84 000 служители и ние практически сме техният ИТ отдел.

    Отделно имаме два собствени продукта, които разработваме. Единият е Payment Processor, който се ползва стандартно от всички финансови институции. Другият продукт все още е в етап на тестове, като целта му е да улесни паричните трансфери в Латинска Америка. С него решаваме и социален проблем.  

    Обобщено казано, ние имаме два основни типа работа в компанията. Единият е свързан със собствените продукти, а другият тип е работата на консултантски принцип с много големи финансово-технологични компании.

    Чия беше идеята да отворите офис в България?
    Лъчезар: Ние сме двама съдружници – аз и Майкъл Уеър. В САЩ съм и един ден получавам обаждане от Майк: 

    - Идвай в България. Намерил съм офис, страхотна сграда.

    - Какъв офис, каква сграда по време на ковид? – попитах го.

    - Идвай, страхотно е. 

    Дойдох. Не знаех за NV Tower. Видях сградата, хареса ми и решихме – отваряме офис. Реално идеята дойде не от мен, българина, а от него.

    С Майк сме заедно вече повече от 10 години и работим с български екип от самото начало. А с някои от хората от екипа ни в София аз работя повече от 20 години. Така че, преди да отворим офиса, ние вече имахме екип България и работехме много добре с българските специалисти. Интересното е, че ние не дойдохме в България, за да пестим пари, както много хора очакват. Дойдохме заради таланта и лоялността на хората тук. И въпреки че по време на пандемията беше модерно да работиш отдалечено, ние рискувахме и направихме точно обратното – решихме да открием офис заради силата на живия контакт, на менторството и обмяната.  

    Кои бяха най-големите трудности и предизвикателства в началото?
    Алпер: Стартирахме по най-предизвикателния начин, а именно да градим екип след утихването на пандемията, без да имаме напълно изграден отдел за подбор на талант. Разбира се, бързо след като наехме първите хора, те почнаха да препоръчват приятели. И така се завъртя колелото.

    Всъщност ние нямаме предизвикателства от инженерна гледна точка. Може би имаме, но сме свикнали с тях. Такова е ежедневието ни – работим с нови технологии, постоянно учим нови неща. Това не го приемаме за предизвикателство. Вече работим с повече хора, отколкото преди и това е следващото предизвикателство – да бъдем добри лидери, да предадем културата на работа, която се е доказала в годините, и заедно да я надградим.

    С какви технологии стартирахте и какво се промени във времето?
    Николай: Преди да стартираме офиса в България, работихме за технологични компании в САЩ. Там основните продукти бяха написани с PHP, AWS cloud, MySQL. За FrondEnd използвахме Angular. По този начин покривахме един пълен спектър от технологии в дивелопмънта на е-тех проектите. До началото на тази година, когато вече ги приключихме, се работеше с тези технологии. След като отоврихме офиса в България, развихме много силен .NET и Java отдел, където основно в BackEnd хората поддържат и развиват нови системи. Това, което е важно за нас, е, че ние наблягаме много на релационните бази данни, тъй като почти във всеки един голям проект те участват. Развиваме специалисти в областта на MSSQL, MySQL, Oracle и PostgreSQL. Засилваме дейта отдела в областта на Snowflake. Във FrondEnd-а поддържаме абсолютно всичко – Vue.js, Angular React, както и Vanilla JavaScript.

    Какви бяха първите служители?
    Лъчезар: Хората, с които започнахме, са хора точно от типа, който ние искаме, и около тях изграждаме гръбнака на компанията. Стартирахме с петима души, за една година нараснахме до над 100 в България. Това са хора, които ги е грижа, които отделят от времето си да обучават новите таланти и хора, които искат да направят нещо, а не просто да влизат в офиса от 9:00 до 18:00 ч. Хората, с които се обграждаме, трябва да са не само добри специалисти в технологията, но и да разбират продукта, да знаят защо го правят, да имат мотивацията да го правят. 

    Какво представлява компанията днес?
    ЛъчезарДнес екипът на Blankfactor надхвърля 300 души. Ние осъзнаваме, че има добър технологичен талант навсякъде по света и това, което искаме и към което се ориентираме, е да дадем качество. Учим се от нашите клиенти, искаме да разберем от какво имат нужда и непрекъснато обменяме опит. Всичко това пренасяме в нашите продукти. По този начин стигнахме до една стратегическа за нас посока в момента – обработката на данни, машинно обучение, Big Data и т.н. Партнираме си със Snowflake, имаме много голям дейта отдел и обработваме грамадни потоци от данни. Разбира се, имаме специалисти в почти всяка една технология. Любопитно е, че в Латинска Америка хората, с които работим, са много по-ориентирани към FrondEnd технологиите, а в България и Европа като цяло се специализират в по-фундаменталните технологии, бази данни, бизнес логика и т.н. Имаме офиси в София, Маями, Ню Йорк, Меделин, Сан Хосе. До няколко месеца се надяваме да стъпим и в Буенос Айрес.

    Българският офис е абсолютно фундаментален за компанията, особено за стратегическите посоки, в които работим. Най-много специалисти в обработката на данни имаме тук, също и в бизнес логиката, или т.нар. BackEnd.

    В момента разработваме Пловдив като потенциална дестинация. Ако се разрастваме в България, не мисля, че можем да намерим друг толкова хубав офис в София, колкото този, а и ще отнеме много време да го изградим. По-лесно е да го направим на друго място, отново в България.  

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на Blankfactor Bulgaria EOOD в JOBS.bg

     

    ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА КАК СТАРТИРАТ КОМПАНИИТЕ В БЪЛГАРИЯ:

    Как стартира myPOS в България?
    Как стартира Kyndryl в България?
    Как стартира SoftGroup в България?
    Как стартира Konica Minolta в България?

    Как стартира Godel Technologies в България?
    Как стартира Станга в България?
    Как стартира Страйпс в България?
    Как стартира Hewlett-Packard Global Delivery Center в България?
    Как стартира „Мусала Софт“ в България?
    Как стартира „Абалта Технолоджис“ в България?
    Как стартира Progress в България?
    Как стартира „Немечек“ в България?
    Как стартира Технологичен център Комерцбанк в България?
    Как стартира SEEBURGER в България?
    Как стартира Scalefocus в България?
    Как стартира Hypoport в България?
    Как стартира Бош Инженеринг Център в България?
    Как стартира Visteon в България?
    Как стартира Acronis в България?
    Как стартира VMware в България?
    Как стартира Sensata Technologies в България?
    Как стартира Центърът за споделени услуги на Atos в България?
    Как стартира Chaos в България?
    Как стартира МенторМейт в България?

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    tbi bank и УНСС представиха първата „Академия за таланти - dataXperience”
    В образователната инициатива се включиха над 50 студенти
    преди 10 часа
    Наемането в САЩ се възстановява през ноември
    Данните за септември и октомври бяха ревизирани в положителна посока
    преди 9 часа
    Това ще е най-значимата сделка на жилищния пазар у нас за годината
    Рекордна цена беше платена за жилищен имот у нас, а сделката беше реализирана с бранда Christie’s International Real Estate в България
    преди 11 часа
    Google заведе дело срещу американското Бюро за финансова защита на потребителите
    Според технологичния гигант става дума за превишаване на правата от страна на агенцията
    преди 13 часа
    Президентът започва консултации с парламентарните групи на 10 декември
    Радев напомни, че на първо място в дневния ред на обществото е внасянето и приемането на държавния бюджет