вторник, 10 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4775 прочитания

    Страйпс се мести в нов офис в Пловдив, стъпва във Варна и продължава да увеличава екипа си

    Интересната работа става основно конкурентно предимство в ИТ сектора, казва Атанас Филчев - главен оперативен директор на софтуерната компания
    24 март 2022, 16:20 a+ a- a

    Атанас Филчев - главен оперативен директор на Страйпс

    Софтуерната компания Страйпс обяви, че се е разраснала до близо 500 души екип въпреки пандемията и разкри своите планове за продължаващо развитие в България. Предстои преместване в нов и по-голям офис в Пловдив и откриване на нов офис във Варна. Компанията продължава да увеличава екипа си в страната и проучва възможностите за навлизане в съседните държави. Освен офиса в Пловдив и новата локация във Варна Страйпс има офис в Бургас, както и два офиса в София – централен, в който работят по-голямата част от ИТ специалистите, и офиса на Up2, която продоби. Управлява и екип от около 20 души в Холандия. Отделно от тези локации към момента в компанията дитанционно работят и хора от различни градове в България и света.

    „Всяка позиция, която отворим, независимо за коя локация или офис, винаги я обявяваме и Remote. Плановете ни са да продължим да го правим“, коментира пред Economy.bg Атанас Филчев - главен оперативен директор на Страйпс. Вижте какво разказа още той за промените през последните две пандемични години и бъдещите планове за развитие на софтуерната компания. 

    Г-н Филчев, какви бяха последните две години за Страйпс?

    Доста интересни. Наскоро си говорихме, че точно приключихме с кризисните планове за ковид и започнахме да правим планове за международната обстановка. Но въпреки всички тези външни фактори, бих казал, че в Страйпс се справихме доста добре. Успяхме да удвоим броя на хората си в Пловдив, както и  да придобием още една компания в София, която ни даде и втора локация. Същевременно като Страйпс група постигнахме сериозен растеж откъм брой хора, придобихме нови стратегически клиенти и затвърдихме позициите си при съществуващите. Така че последните 2 години бяха години на растеж за нас въпреки всички външни фактори. 

    Друго нещо, което се промени, е, че трябваше да се научим да менажираме компанията по друг начин във връзка с отдалечената работа.

    Колко и какви специалисти работят в компанията? Колко офиса имате?
    Към момента в компанията работят близо 500 души. В България имаме 2 локации в София. В централния ни офис рабоят близо 300 души, в офиса на Up2 – дружеството, което придобихме, работят около 30 души. В Пловдив сме около 60, а в Бургас около 10. Имаме и доста хора, които реално не принадлежат на нито един офис. Също така имаме и холандски колеги, които работят в нашата локация в Холандия, и те са около 20 души. Имаме и колеги, които живеят и работят за нас извън страната - в Австрия, САЩ...

    Ние сме софтуерна комапния и в екипа ни има хора на всякакви позиции и възрасти. Както такива, които започват от академии и стажове, до архитекти, които правят цялостни решение за клиентите. Имаме както колеги в 12 клас, така и хора в предпенсионна възраст.

    Продължаваме да търсим хора в целия рейндж от възрасти и квалификация, но смятам, че все повече ще имаме нужда от хора, които са по-близо до бизнеса – софтуерни архитекти, бизнес аналисти. Защото нашата стратегия предполага и трансформация, т.е. да се фокусираме не само върху самото изпълнение, но и върху дизайна на цялостното решение от край до край. Друго нещо, което ще продължим да правим, е да си партнираме с университетите и да развиваме кадри. Не е тайна, че липсата на кадри е един от най-големите проблеми за бизнеса в България, особено на нашия. А и наближавайки 500 души, вече влизаме в редиците на големите компании и имаме отговорност не само към нашите служители и бизнес, но и към самата екосистема.  

    Какъв модел на работа следвате в момента и как функционират офисите ви? 

    Хибриден. Предоставяме избор на хората сами да избират как да работят. Има три опции – да работят всеки ден от офиса (всеки има собствено работно пространство), хибридно (може да идват няколко дни в седмицата в офиса и да ползват споделено бюро) или да работят само от вкъщи. Това, което аз забелязвам, е, че хората доста ги комбинират. Ако някой е избрал опцията да работи само от вкъщи, разбира се, също е добре дошъл в офиса и дори го приветстваме. По време на пандемията много от хората започнаха да имат и психически  проблеми и затова например ние осигурихме психолог, от когото доста колеги се възползваха.  

    Плановете занапред са да транформираме офисите си и да ги направим от място за работа в   място за срещи, опознаване с колегите и забавление. Това показват и наблюденията ни – хората идват по-често в офиса, когато се организират някакви събития с екипа, не толкова заради работата. 

    Каква част от хората ви работят изцяло Remotе? Какви са плановете ви в тази посока?

    Имаме и планираме да предлагаме изцяло Remote позиции. В момента 96 души са избрали да работят изцяло  Remotе. Всяка позиция, която отворим, независимо за локация или офис, винаги я отваряме и Remote. И плановете ни са да продължим да го правим.

    Как въвеждате в работата новите колеги, които работят дистанционно? Може ли да дадете пример за вече тествани и добри практики в тази насока?
    Предизвикателство е и някои от нещата трябваше да научим по трудния начин. В началото си мислехме, че хората с Remotе позиции лесно ще се опознаят с екипа си, но видяхме, че това нещо се случва по-трудно в каналите за комуникация. Затова въведохме различни практики, когато присъединим нов човек. Така например отделихме специален бюджет за обяд с екипа в избран от тях ресторант или в офиса с главната цел хората да се запознаят.  При среща на живо, от една страна, много по-лесно можеш да попиташ нещо колега, от друга – да разбереш ценностите на компанията. Друго нещо, което започнахме да правим за хората, които работят Remotе, е да им назначаваме „приятел в компанията“. Имаме такава програма и в рамките на нея всеки новоприсъединил се Remotе колега има специално дедитикаран човек, който е от по-дълго време в екипа и е на разположение да съдейства и отговаря на въпроси.

    Според Вас опцията за Remote работа превръща ли се в конкуретно предимство на пазара на труда?
    Абсолютно. Все повече компании започват да я предлагат, защото това е придобивка за хората, която в даден момент помага и на работа. Например ако очакваме водопроводчик, преди се притеснявахме, трябваше да планираме 2-3 часа, за да се приберем вкъщи и после да се върнем обратно в офиса... Сега просто избираш да си работиш от вкъщи, водопроводчикът идва, а ти продължаваш с работата. Така че, първо, опцията за Remote работа ще се търси от самите хора, и второ – ще донесе много предимства. Но естествено, на дневен план остава проблемът как се свързват хората помежду си, как получават принадлежност към компанията, как се привързват към екипа си... Неща, които в миналото бяха много ценни и все още са. Това са въпроси, на които ще трябва да търсим отговора.

    Какви са плановете за разрастване на компанията? Планирате ли отваряне на офиси в други населени места и наемане на хора?

    Плановете са за продължаващ растеж, стига да няма някакви драстични промени в макроикономическата и международната обстановка. В момента с локациите, които имаме в България – две в София, една в Пловдив и една в Бургас, покриваме голяма част от Южна България. Сега искаме да погледнем и на север. Смятаме да отворим и офис във Варна. От една страна, за да привличаме кадри там, а от друга, за да дадем възможността на наши служители да ползват офиса и локация през лятото. Направихме такъв експеримент в Бургас и видяхме, че много хора взеха семействата си и работеха оттам за една седмица, като офисът беше на тяхно разположение. Продължаваме да се разрастваме в България, но и искаме да погледнем и в съседните страни и да видим какво можем да направим там.

    Кога се очаква да отвори врати офисът във Варна и колко души планирате да наемете?
    Очаквам до месец-два да имаме локация и офис, но вече започнахме и имаме 6 души на Remote позиции във Варна. Първоначалните ни планове са през първата година да достигнем до 20 души екип и имайки предвид колко амбициозна компания сме, смятам, че ще успеем.

    Какво друго ново предстои през 2022?
    Първо се надявам да се успокои международната обстановка, да няма хора, които загиват, и ситуацията да се нормализира. Както казах, предстои ни откриване на офис във Варна и разрастване на всички офиси в България. В Пловдив ще сменим офиса с нов и по-голям, така че и там ни предстои откриване. Надявам се да успеем да направим нещо и в съседните страни. Но най-важното е да запазим Страйпс като място, където хората идват с удоволствие да работят.

    В сегашната ситуация по-лесно или по-трудно се намират висококвалифицирани софтуерни специалисти?

    Това, което аз забелязвам, е, че в сегашната ситуация в много от по-малките компании хората са леко притеснени дали ще има стабилност. От една страна, това помага на пазара на труда, т.е. хората започват да си търсят работа. От друга страна, забелязвам, че много компании се насочват към стратегически сливания с цел да си осигурят сигурност, а хората в големи и стабилни компании паузират кариерното си развитие, отново защото търсят сигурност и това е напълно нормално.

    За кои технологии по-лесно намирате хора и за кои - по трудно?
    Технологиите, за които най-трудно намираме хора в момента, са Python, Python C, т.е. embedded програмирането, естествено Java и всичките JavaScript технологии. Може би една идея по-лесно намираме хора, които се занимават с Microsoft стака - C#, .NET и т.н. 

    Промениха ли се и как очакванията на кандидатите? Това отрази ли се върху придобивките, които предлагате?
    Постковид ние променихме много от нещата, които предлагаме. Някои от придобивките вече са нерелевантни. Преди например имахме програма за споделяне на коли, при която поемахме горивото на колегите, предостявахме безплатни карти за транспорт и т.н. Сега това не е толкова атрактивно. Това, което по-скоро търсят хората в момента, е сигурност и интересна работа. Считам, че това става най-големият фактор в ИТ сферата – да предлагаш интересна работа, на която хората се чувстват щастливи и могат да се развиват. Всички други материални придобивки през последните години минават на заден план.

    С какво Страйпс се отличава на висококонкурентния ИТ пазар на труда?

    Едно от главните неща е свободата. И второ – решенията, които ние предлагаме са от край до край. Т.е. ти не си част от някакъв екип, който просто трябва да „накоди“ нещо. Ти участваш в цялостното решение. Наред с това ние работим за клиент, който променя света. Клиентът ни е единственият в света, който помага да се правят най-новите микропроцесори. И реално в последните телефони, които имаме, с гордост можем да кажем, че този процесор е правен със софтуер, който е разработен в България. Възможността хората да имат impact (това ни е и core value) е нещото, което много дълго ги задържа в компанията. И другото важно нещо е свободата, която хората имат при избора как и къде да се развиват. Всеки човек има индивидуален план за развитие, съобразен с неговото желание, и ние го подкрепяме. Голяма част от този план е съставен от самия човек, а не от компанията. Тук искам да отбележа и че голяма част от придобивките, които предлагаме, реално са дошли от хората, а не от мениджмънта.  

    В момента наблюдаваме как много компании подкрепят по различни начини потърпевшите от конфликта в Украйна. Правите ли вие нещо в тази посока?

    Първото нещо, което направихме, е едно дарение, за да подпомогнем хората. Второ, обмисляме възможности как бежанци могат да започнат работа при нас. Как да ги привлечем, как да ги обучим, какви са проблемите? Имаме и украинци, които работят за нас. На тях им предложихме да извадим семействата им и да ги подкрепим с каквото е необходимо. Украйна е едната страна на нещата, които предприехме. Другите са насочени към Русия, тай като там също има много добри програмисти, които страдат от ситуацията и искат да излязат. А като компания, естествено правим и кризисни планове, които са в различни сценарии, съобразени с възможните етапи на развитие на конфликта. Разбира се, всички наши стъпки при възможните сценарии ще комуникираме открито с хората, както направихме и при ковид ситуацията, за да знаят какъв е планът  и какво да очакват. Опитвам се да дадем сигурност, колкото е възможно в тази ситуация.

    Видео за компанията като работодател и свободните позиции в момента вижте в профила на Страйпс в Jobs.bg ТУК

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 часа
    tbi bank и УНСС представиха първата „Академия за таланти - dataXperience”
    В образователната инициатива се включиха над 50 студенти
    преди 19 часа
    Наемането в САЩ се възстановява през ноември
    Данните за септември и октомври бяха ревизирани в положителна посока
    преди 19 часа
    Това ще е най-значимата сделка на жилищния пазар у нас за годината
    Рекордна цена беше платена за жилищен имот у нас, а сделката беше реализирана с бранда Christie’s International Real Estate в България
    преди 21 часа
    Google заведе дело срещу американското Бюро за финансова защита на потребителите
    Според технологичния гигант става дума за превишаване на правата от страна на агенцията
    преди 23 часа
    Президентът започва консултации с парламентарните групи на 10 декември
    Радев напомни, че на първо място в дневния ред на обществото е внасянето и приемането на държавния бюджет