Историята на компанията научете от Марио Гърбешков - изпълнителен директор на Глоубъл Деливъри Центъра на Хюлет Пакард Ентърпрайз в България
Технологичният сектор е един от най-бързоразвиващите се в България през последните години, като предлага все по-разнообразни възможности за ИТ кариера. Страната ни е както притегателна дестинация за световни технологични гиганти, които откриват свои офиси тук, така и благоприятна среда за стартиране и развитие на български компании, които днес са сред водещите работодатели в страната и продължават да разрастват екипите си. Но как започва всичко?
В рубриката на Economy.bg „Как стартират компаниите в България?“ лидери на водещи компании в страната разказват за първоначалната идея, за първите служители, проекти, клиенти и технологии, за трудностите в началото и развитието на бизнеса и екипите през годините.
Как стартира Глоубъл Деливъри Центърът на Хюлет Пакард Ентърпрайз в България, научете от Марио Гърбешков - изпълнителен директор на компанията в България.
Марио Гърбешков - изпълнителен директор на Глоубъл Деливъри Центъра на Хюлет Пакард Ентърпрайз в България
Как стартира Глоубъл Деливъри Центърът на Хюлет Пакард Ентърпрайз в България?
Глоубъл Деливъри Центърът се яви като едно естествено разширение и продължение на дългогодишното присъствие на Хюлет Пакард/Хюлет Пакард Ентърпрайз в България. През 2004 година компанията взе решение за създаване на нов център за предоставяне на отдалечени услуги в Европа и след проведен конкурс и оценка на предимствата на различни държави от региона България бе предпочетена като локация. Така през средата на 2005 година се „роди“ Хюлет Пакард Глоубъл Деливъри България Център като отделен юридически субект. Мога да кажа, че критериите за взимане на решението бяха доста многостранни, свързани както с политическата, така и икономическа стабилност в страната. Но фокусът беше най-вече към образователната система и наличието на достатъчно квалифицирани кадри. Фактори като наличието на софтуерни специалисти, хора с техническа експертиза и не на последно място - владеенето на чужди езици бяха водещи за избора. И досега тези критерии продължават да влияят директно за продължаващото разширяване на екипа ни с нови роли и отговорности.
Кои бяха първите проекти, клиенти, задачи?
Първите проекти бяха за доставка на отдалечена поддръжка на хардуерните продукти на компанията за клиенти от Централна Европа и по-точно немскоговорящите страни – Германия, Австрия, Швейцария. Създадоха се екипите за регистриране на обажданията, техническа поддръжка, организиране на процесите и т.н. С течение на времето и натрупването на опит портфолиото на услугите, предоставяни от София, се разширяваше постепенно. Не само добавихме нови локации, но и нови дейности с по-висока сложност и добавена стойност на работата.
Чия беше идеята да се открие офис в България и защо точно в България?
За избора на България важна роля имаше и фактът, че към този период вече съществуваше много добре работещо търговско представителство. Реално компанията е на българския пазар от 1997 година и през годините сме работили по проекти с компании от всички сектори на бизнеса. Роля в избора има и пълната подкрепа на тогавашното ръководство на Хюлет Пакард България. Тук трябва да спомена и името на Саша Безуханова като активен участник в този процес. Тази ангажираност, наличието на благоприятна инвестиционна среда и на способни квалифицирани кадри бяха сред основните фактори ръководството на Хюлет Пакард да се спре на България за създаването на центъра.
Какви бяха първите трудности и как ги преодоляхте?
Както с всяко ново начинание, винаги има трудности в началото. Назначаването на голям брой хора, тяхното обучение, създаването и синхронизацията на бизнес процесите, самата интеграция на центъра в общата схема за техническа поддръжка на компанията бяха предизвикателства. Нека споменем също, че за разлика от сега, през периода 2005/2006 година това бе, ако не първият, то един от първите подобни центрове у нас. Тоест екпертиза как се създава подобна структура до голяма степен липсваше. Нека не забравяме също един аспект, който много често се подценява, и това е културната разлика. Работата с клиенти от България и, например, Германия е доста различна в много отношения от гледна точка на култура, навици и др.
С какви технологии работихте в началото в България?
Реално стартирахме с поддръжка на всички основни технологии, които Хюлет Пакард Ентърпрайз (ХПЕ) внедрява за нашите корпоративни клиенти и техните центрове за обработка на данни - сървъри, масиви за съхраняване на данни, архивиращи устройства, мрежови продукти. Разбира се, гамата на продукти, които центърът поддържа, се разширява постоянно с предлагането на нови поколения компютърни системи и решения.
Какви бяха първите служители?
За изграждането на цялостната инфраструктура се нуждаехме от различна експертиза. Имахме специалисти по хардуерни технологии, софтуерни специалисти, специалисти, които отговарят за контрола на качеството, изграждането на процесите и управлението на проекти. Държим много на качеството на услугата, която предоставяме на нашите клиенти и затова, например при нас има и професионалисти, които оценяват нивото на владеене на съответния език от специалистите, които работят със съответната държава.
Какво представлява центърът днес?
Днес Хюлет Пакард Ентърпрайз в България наброява над 1500 служители, които работят както с крайни клиенти на компанията, така и с вътрешни. Освен техническа поддръжка чрез нашите специалисти ние предоставяме консултантски услуги в технически и нетехнически области, управляваме проекти, отговаряме за инсталацията и обновяването на продукти, координираме доставката и логистиката на компоненти за нуждите на различни организации, разполагаме с хъб с комплексни професионалисти в областта на човешките ресурси . А в последните години активно подпомагаме и работим в областта на облачните услуги и технологии за обработка на данни, част от портфолиото на ХПЕ. И към настоящия момент, и назад във времето нашите служители са разпознаваеми освен със своя професионализъм, също и с това, че са активна част от обществото. Заедно с нашите партньори от множество неправителствени организации, професионални асоциации и държавни институции, ние участваме активно в много и различни социалнозначими инициативи за подпомагане на хора в нужда, работа с рискови групи, повишаване нивото на образование и създаването на кариерни възможности в страната, както и много други дейности, ориентирани към подобряване на социалната и икономическа среда, в която живеем всички ние. Ангажираността е една от най-значимите черти на екипа ни в България, а силата и енергията на нашата култура са осезаеми не само в рамките на компанията, но отиват и далеч отвъд тях - в работата ни с партньори по различни и ключови общественозначими теми.
По какви проекти работи Hewlett Packard Enterprise научете тук
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Hewlett-Packard Global Delivery Bulgaria Center EOOD в JOBS.bg тук
Вижте още:
Как стартира „Мусала Софт“ в България?
Как стартира „Абалта Технолоджис“ в България?
Как стартира Progress в България?
Как стартира „Немечек“ в България?
Как стартира Технологичен център Комерцбанк в България?
Как стартира SEEBURGER в България?
Как стартира Scalefocus в България?
Как стартира Hypoport в България?
Как стартира Бош Инженеринг Център в България?
Как стартира Visteon в България?
Как стартира Acronis в България?
Как стартира VMware в България?
Как стартира Sensata Technologies в България?
Как стартира Центърът за споделени услуги на Atos в България?
Как стартира Chaos в България?
Как стартира МенторМейт в България?