четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3871 прочитания

    Plan A открива офис в България, ще си сътрудничи с БФБ

    Как българка стана един от лидерите на Фондация „Обама“ и как софтуер може да помогне на бизнеса да стане „по-зелен“ – Любомила Йорданова, изпълнителен директор и съосновател на Plan A, пред Economy.bg
    24 февруари 2022, 10:58 a+ a- a

    Темата за климата става все по-важна за бизнеса. Наред с основните финансови показатели като печалба или дълг измерителите за екологично, социално и отговорно управление (ESG) заемат все по-централна роля за компаниите. „ESG вече е част от бордовете по целия свят“, заяви неотдавна американският специален пратеник по климатичните въпроси Джон Кери. През юни страните от G7 се договориха да започнат процес на задължително оповестяване на климатичното въздействие на бизнесите. Поемането на ангажимент за нулеви емисии заляга в основите на стратегиите на бизнес организациите, показа преди дни и проучване на PwC.
    Как да се справи бизнесът с новите изисквания? Основан от българката Любомила Йорданова стартъп помага в тази мисия. Базираният в Берлин Plan A, създаден през 2017, разработва софтуер, който помага на бизнеса да следи и намалява емисиите си. Идеята на българката ѝ носи редица награди и отличия. Миналата година Йорданова бе отличена от водещото германско бизнес издание Handelsblatt като една от 50-те най-успешни жени в технологичните среди на Германия. Стартъпът взе и награда от Europas Awards 2021 в категорията Hottest Sustainability/Climate Tech стартиращ бизнес. В началото на януари стана ясно, че Любомила е първата българка, избрана за стипендиант на европейската лидерска програма на Фондация „Обама“ за 2022.
    Plan A вече има офиси в Берлин, Мюнхен, Лондон и Париж. Предстои и официалното откриване на офис в София. Компанията има около 90 души, като до края на годината се очаква те да бъдат увеличени до 150–170.

    С какво една българка впечатли Фондация „Обама“, какви решения за бизнеса предлага Plan A, какви са плановете за развитие у нас и по света на стартъпа, какъв тип компании ползват софтуера му, защо е важно да се чува гласът на жените в технологичния сектор – тези и други въпроси коментирахме с Любомила Йорданова, съосновател и изпълнителен директор на Plan A.

    Любомила, как попадна сред лидерите на Фондация „Обама“?
    Беше изключително неочаквано за мен да бъда, първо, номинирана, а после, като минах през процеса на интервюта, и да бъда селектирана. Избират се само 30 души сред над 8000 номинирани в Европа.

    С какво смяташ, че си впечатлила фондацията?
    Когато стартирахме през 2016, нямаше особен интерес към темата за устойчивостта и зелените промени в бизнеса. Според мен те са видели как сме успели да се преборим да поставим тази тема на дневен ред и да позволим на компаниите да видят себе си като ресурс за промяна, който да бъде активизиран при адресиране на промените в климата.

    Каква всъщност е целта на тази програма? Как протича тя?
    Програмата е 6 месеца и се фокусира върху изграждането на утрешните лидери. Всяка седмица се срещаме за по 2 до 4 часа след работа. Разговаряме на теми за лидерството. Срещаме се и с хора, които да ни дадат добра представа как човек се изгражда като лидер и как се бори с трудностите по пътя. Преди 2 седмици срещнахме кмета на Лондон. Видяхме се и с единия от съветниците на Обама.

    Предстоят ли срещи и с Барак и Мишел Обама?
    Вярвам, че ще се срещнем с тях, защото всички, участвали в предишните програми, са имали този шанс. Предполагам, че към края на програмата ще бъде организирана такава среща.

    Какви са другите участници – също предприемачи или от неправителствения сектор?
    По-скоро са представители на неправителствени организации, занимаващи се с проблеми в отделните държави. Широка е палитрата на експертиза, която се покрива с участниците. Това, което ни обединява, е, че всички работим по някаква кауза.

    Какъв ще е твоят принос? По какви казуси работиш ти?
    Аз се свързвам най-вече с промените в климата. Също и с изграждането на индустрия на зелени бизнеси. С това мога да допринеса към разговорите.

    Какво смяташ, че ще ти донесе тази програма? Като какъв лидер се виждаш след 6 месеца?
    Вече виждам приноса ѝ. Срещнах невероятни хора от старта на програмата. След 6 месеца се надявам да съм срещнала Барак и Мишел Обама. Надявам се да съм успяла да разбера за себе си кой е най-ефективният начин да допринасям за подобряване на живота на обществото ни и свързването му с големите теми.

    Има ли други българи, участвали в тази програма досега?
    В Obama Leaders аз съм първата българка. Преди мен е имало българи в другата им програма – Obama Fellows.

    Как се чувстваш като първата българка сред лидерите на Фондация „Обама“?
    Горда съм и се радвам, че ми е дадена тази възможност. Вярвам, че това ще даде възможност и на други българи да станат част от програмата. Тя се фокусира върху теми с интерес към решаването на големи световни проблеми. Надявам се, че моята първа стъпка ще отвори врати и за много други българи.

    Какво ще означава да се чуе гласът на България в тази програма?
    В България има изключително много талант, който развива проекти и идеи, важни за целия свят. Вярвам, че тепърва ще представим на света приноса ни за решаването на големите проблеми. Тази програма взема добри примери и им дава глас, така че те да се развиват глобално. Българският глас е много важен и силен. Познавам стотици хора, които правят невероятни неща. Трябва да работим, за да може този глас да се чува и извън границите на страната.

    Миналото лято беше избрана сред топ 50 най-успешни жени в технологичния сектор в Германия от Handelsblatt. Как една българка успява да постигне такива успехи?
    Работя върху Plan A от 2016. Явно усилията ми се забелязват в Германия, където живея. А темата за устойчивостта стана още по-важна покрай „Зелената сделка“.

    Plan A получи и европейска награда. Какви решения предлага стартъпът и за какви постижения бяхте отличени?
    От 5 години Plan A развива софтуер, който помага на компаниите да калкулират своите емисии и да анализират как се представят спрямо ESG (Environmental Social Governance) параметрите. На база на тези данни те получават предложения как могат да подобрят представянето си. Софтуерът е в помощ на компании, които трябва да се подготвят за предстоящите регулации.
    Тази награда е много престижна и ценна, защото бяхме сред много известни и успешни компании. Явно публиката реши, че предлагаме най-подходящото решение и с няколко хиляди повече гласа успяхме да спечелим.

    Откъде дойде идеята за точно такъв тип компания?
    Преди Plan A се занимавах с финанси и като образование, и като кариера. Това се промени, след като се озовах на един плаж в Мароко. Вместо да карам сърф там, започнах да събирам пластмаса, тъй като вълните бяха доста големи. След тази случка темата с промените в климата ме обсеби напълно. Започнах да се обучавам след работа. Правих курсове. Четях книги, разговарях с хора от науката. И 12 месеца по-късно бях убедена, че няма по-голяма тема за мен. Така стартира Plan A.

    Има ли други компании, които предлагат подобни решения? Имате ли конкуренти на европейско или световно ниво?
    Темата за устойчивостта е много популярна в момента. Доста компании стартират подобни проекти. Генерално фокусът е върху калкулирането и компенсирането на емисиите. По-малък е акцентът върху намаляване на емисиите и създаването на такива продукти.

    Колко служители имате и планирате ли офис и разрастване у нас?
    Plan A вече има офиси в Берлин, Мюнхен, Лондон и Париж, като София е един скрит офис. Имаме вече 10 служители там, които се фокусират върху технологичната част на продукта. Официално смятаме да стартираме дейността си в София през есента. Първият проект, който ще анонсираме до месец, е сътрудничество с Българската фондова борса. Чрез това партньорство развихме решение с фокус върху компании на борсата, които имат нужда да представят доклади в отговор на новите регулации, влизащи в сила от 2023.

    В София планирате ли разрастване и с какъв тип специалисти?
    Абсолютно. Специалистите, които ще търсим, са в области като продажби, технологии, както и хора с интерес към темата за климатичните промени.

    Какъв е потенциалът за растеж на Plan A?
    До края на годината ще вземем ново финансиране. Компанията тепърва се разраства. От началото на годината сме удвоили броя на служителите и в момента сме около 90 души. До края на годината ще станем 150 – 170.
    Вярваме в Европа, защото тя се е позиционирала на най-високо ниво в света по темата за устойчивостта и промените в климата. Първите и най-детайлни закони навлязоха първо тук. Смятаме, че и Америка ще успее бързо да достигне по-високо ниво на интерес към темата. Това ще изисква от нас да отворим офиси в Ню Йорк и Сан Франциско след 12 до 18 месеца. Амбициите ни са тепърва да се разрастваме.
    Тъй като проблемът ще се задълбочава, считаме, че ще има повече нужда от подобни решения. Има още много компании, с които да работим, за да им помогнем да станат част от решението.

    Все повече бизнеси се ангажират с декарбонизацията. Регулациите ли са причината за това според теб?
    Причината компаниите да се занимават с редуциране на емисиите си е, че те си дават сметка какви загуби ще понесат, ако не се подготвят днес. Регулациите, разбира се, помагат да се структурира процесът и да се образоват компаниите какво да направят. За съжаление, промените в климата ще струват много на икономиката ни. Анализи в момента показват, че е възможно развиващите се страни да загубят до 70% от БВП-то си. На тази база очакваме много по-голяма активност от бизнеса.

    Предприемат ли обаче конкретни мерки компаниите, или си остава на ниво загриженост?
    Когато започваме работа с дадена компания, винаги им казваме, че да се редуцират емисии и да се менажира устойчивостта ѝ, е процес с много стъпки. След като се направи анализ къде се намира фирмата в този процес, може да се разбере колко бързо тя може да се промени. Наблюдаваме, че много компании имат интерес да стартират различни инициативи, свързани с промените в климата и да споделят каква цел искат да постигнат до определена година. Първата стъпка винаги е анализ къде се намира дружеството в момента и накъде иска да тръгне. Истинските пионери в тази тема са фирмите, които разбират, че е нужно да отделят време и ресурс, за да адресират проблема. Промяната има и цена, но с времето тя се компенсира и даже води до увеличаване на приходите.

    Кои сектори ползват най-вече решенията на Plan A? Какъв тип компании са това?
    Имаме много малки предприятия с до 50-100 служители. Работим и с бързоразвиващи се технологични компании. Имаме български компании като Payhawk, които растат много бързо и имат нужда от система, която менажира всичките им ESG метрики и им дава перспектива как с този ръст могат да градят по устойчив начин проектите си. Последният тип клиенти са големи концерни с друг тип нужди. Те трябва бързо да се фокусират върху намаляване на емисии, защото знаят колко много време ще им отнеме да успеят да реализират идеите си. Такъв тип са компании като BMW и Societe Generale.
    Работим с автомобилната, финансовата и модната индустрия, както и със стартъпи. За отделните индустрии имаме различни планове за намаляване на емисиите, които автоматично се генерират, но и се организират спрямо това какви са специфичните данни на компанията.

    Как Вашето решение показва кои са слабите места на бизнеса по отношение на ESG?
    В екипа имаме много хора от науката. Това ни позволява чрез различни методологии да преценим как една компания може да се промени, така че да постигне желания резултат. На база на събраните данни системата ни показва кои са тези hotspots или групи от емисии, които трябва да бъдат във фокуса на фирмата, за да може ефективно да ги намали. Когато става дума за компании от една и съща индустрия, то често тези hotspots са подобни. Развили сме различни пътеки, по които една компания може да тръгне, за да редуцира емисиите си между 50 и 60%.

    Темата за климатичните промени сякаш не вълнува много хората у нас. Какви са твоите наблюдения и как това може да се обърне?
    Според мен пазарът е още в началото на тази тема. Има да се извърви още път по отношение на образованието и организирането на цялата икономика около този тип мислене. Тъй като сме част от ЕС, всички тези закони и мерки, които се предприемат, ще са част от ежедневието на всяка една компания. Няма да имаме избор дали това е тема, върху която искаме да се фокусираме, или не. По-скоро ще трябва бързо да наваксаме и компенсираме, образовайки се и интегрирайки подобни на нашите решения в начина, по който компаниите растат.

    Кои са твоите ролеви модели?
    Двама души са повлияли много върху пътя ми. Майка ми с цялото ѝ бизнес ноу-хау е човек, от когото много съм научила. Повлияла е върху стила ми на лидерство и начина ми на изграждане на Plan A. Другият е един от менторите ми. Той се появи преди няколко години и до днес е част от пътя ми. Официално в следващите месеци ще влезе и с роля в Plan A като съветник. От него съм научила как да мисля за финансовата индустрия, за изграждането на екип и как една малка компания може да повлияе на големите процеси.

    Защо се нуждаем от повече жени на лидерски позиции в технологичния сектор?
    Според мен не става дума за квоти, а защо сме загуби възможността да ползваме целия капацитет на обществото ни. Жените могат да допринесат много по всяка тема. Разговорът не бива да е имаме ли нужда от повече жени, а имаме ли нужда от повече добри кадри, вместо да се фокусираме върху разделението мъже – жени. През живота си съм срещала жени, които са едни от най-добрите разработчици на технологии, инженери, доктори. Важно е да има равенство в екипа, разнообразие от перспективи и знания.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 7 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 12 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 12 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 13 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам