Адриана Цанкова, мениджър за България на Hitachi Solutions, разказва за първите 2 години на компанията у нас, какво постигна и какви са плановете за в бъдеще
Адриана Цанкова има повече от 11 години международен опит в сферата на ИТ, бизнес консултантството и Microsoft технологиите. Тя заминава за Великобритания преди 11 години където започва, да работи като незавизим Microsoft консултант. Проектите ѝ са разнообразни, главно в публичния сектор, а първите няколко години едновременно с това учи статистика и компютърни науки. В Hitachi я довежда опитът ѝ като Microsoft консултант, като има възможност, да ръководи екипи по проекти. В последствие се прехвърля в пре-продажбения екип където контактува с потенциални бъдещи клиенти, създава фирмени продукти и стратегии за проекти, свързани с публичния сектор. В момента тя заема позицията на мениджър за България за Hitachi Solutions. В отговорностите ѝ влизат всички аспекти, свързани с текущото управление и развитие на центъра в България. Адриана работи в Hitachi вече почти 7 години и продължава да вярва в културата и мисията на компанията. По нейна инициатива фирмата открива клона си в България, като тя го сформира и продължава да го управлява още от самото му създаване.
В края на 2019 г. Hitachi Solutions откри IT център в София, след това дойде пандемията. Как се отрази това на центъра и бизнеса?
В края на 2019 година стартирахме центъра в София с 5 души и въпреки пандемията успяхме да сформираме екип от 60 души, като продължаваме да растем. Гордеем се с екипа ни в България, те са отлични професионалисти с опит в областта.
Клиентите ни са базирани в чужбина, където пандемията се отрази по различен начин, но в крайна сметка създаде нови бизнес възможности за нас. Мисията на Hitachi винаги е била да подпомага обществото с иновативни решения и продукти. Следвайки тази цел и използвайки най-новото от Microsoft, успяхме да създадем нови дигитални решения, чрез които да спомогнем за борбата с пандемията. Екипи от всички държави бяха мобилизирани, за да завършат проектите рекордно бързо.
Какво ново се случи за тези близо 2 години, откакто стъпихте в България?
През септември 2021 година навършихме точно две години от установяването ни в България. За това време екипът ни се увеличи драстично, както и доволните клиенти. В резултат от добрата ни работа България като център набра огромна популярност на международно ниво и все повече и повече отдели на Hitachi Solutions искат да установят или разширят екипа си точно тук. Хората ни са с много и най-различни умения, с които допринасят ежедневно за постигането целите на компанията.
Имате ли планове за откриване на нови центрове в София и/или страната?
В момента работим хибридно, което позволява по-голяма свобода относно мястото на живеене. Освен това България е малка страна и София е леснодостъпна, ако се наложи. Служителите ни са отговорни професионалисти, които насърчаваме да бъдат и индивидуалисти, които сами управляват времето и задачите си. На този фон локацията е без особено значение и за момента оставаме с един физически офис в София.
Ще търсите ли още кадри и какви?
Винаги сме отворени за хора, които имат амбиции и желание за развитие в сферата. Планираме увеличаване на екипа ни в България с поне 40% тази година. В момента планираме по-мащабно разширяване на екипа, работещ по проекти в Германия, така че специалисти с познания по английски и немски език са добре дошли.
Как оценявате пазара на труда у нас, в частност IT пазара?
Хората в България са с добро образование, мотивирани са да се развиват и много от тях дори говорят повече от два езика. IT пазарът винаги е бил динамичен с доста отворени позиции за специалисти и като цяло има недостиг на кадри. Много фирми искат да наемат хора с опит наготово, вместо да инвестират в развитието им, което създава голямо разделение между хора с много опит и такива със знания, но без опит. За нас България е инвестиция в хората и искаме да създаваме специалисти, като даваме възможност на хората с опит да го споделят чрез менторската ни програма.
Много компании разработват съвместни програми с университети. Планирате ли подобни дейности?
Още от есента на 2019 г. започнахме колаборация първо със Софийския университет и стартирахме нашата утвърдена в Европа Learning & Development програма и в България. С времето разширихме кръгозора си и започнахме да работим активно с кариерните центрове на НБУ и Техническия университет. Срещите със студентите винаги са много зареждащи и ентусиазмът им за работа и развитие е феноменален. Чрез нашата програма предлагаме възможност на хора без никакъв опит да навлязат в реалния свят на ИТ и да придобият истинска представа за работата. Продължителността е няколко месеца, а обучението е добре структурирано и водено от специалисти. Хубавото е, че предлагаме сигурност на участниците в програмата, като от самото начало те стават пълноправна част от екипа ни, работят на трудов договор и им се заплаща добра заплата още от първия ден на обучението. В момента водим преговори за съвместна работа с университети извън София, за да открием повече възможности извън големия град.
Имате ли планове за бъдещи инвестиции в България?
Ще продължим да инвестираме в хората тук! На базата на успеха от първите 2 години получихме още по-голяма инвестиция за развитие. Първоначалният план беше да достигнем 50 души за 2 години и въпреки пандемията го надминахме. Сега планът е да сме 100 за 3 години. Чака ни много работа!
Бихте ли разказали малко повече за политиката на компанията Equality, Diversity & Inclusion?
Hitachi Solutions е мултинационална, мултикултурна компания. Хора от най-различни култури, с различни гледни точки и опит са в основата на начина, по който работим. Ние искаме да намираме, развиваме и задържаме таланти, независимо от техния произход, образование и вярвания. Стремим се да създаваме работна среда, в която всички служители да са третирани като личности, справедливо и последователно. Смятаме, че равенство означава премахване на бариерите, дискриминацията и осигуряване на равни възможности и достъп за всички групи в заетостта, както и до стоки и услуги.
Кое беше най-трудното решение, което взехте по време на пандемията?
При отварянето на нов бизнес няма лесни решения. Множество аспекти трябва да бъдат добре обмислени и рисковете претеглени. Ние стартирахме точно преди пандемията, което беше риск, но нашата убеденост, че работим в правилната посока, ни позволи да се справим с всички казуси, които се появиха.
Кой беше най-важният урок, който научихте през последните 2 години?
Човек не бива да се отказва лесно, а да продължава да работи за идеите, в които вярва, защото накрая трудът му ще бъде овъзмезден.
Какво е бъдещето на Hitachi Solutions за следващите 5 години?
Бъдещето на Hitachi в България е да се превърне в най-големия клон в Източна и Централна Европа, работещ с Microsoft технологии.
За какво мечтаете през 2022 г.?
Надяваме се през 2022 година най-вече всички да са здрави, а пандемията да отмине. Това ще позволи на хората да са по-спокойни, позитивни и креативни; да пътуват, да се срещат с приятели и колеги и да мечтаят повече.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Hitachi Solutions Europe Ltd. в JOBS.bg тук