За продуктите, екипите и технологиите, които използват, научете от Лилия Месечкова - вицепрезидент, Enterprise Products, и Генади Сергеев - старши директор „Софтуерно инженерство“ в Progress
Лилия Месечкова - вицепрезидент, Enterprise Products, и Генади Сергеев - старши директор „Софтуерно инженерство“ в Progress
ИТ секторът в България продължава да се развива динамично и да предлага все повече и все по-интересни възможности за професионална реализация. Технологичните екипи в България работят по проекти на компании и организации от цял свят, разработват собствени софтуерни продукти, които намират приложение в разнообразни области от живота.
Какви продукти разработва Progress в България, пред Economy.bg разказват Лилия Месечкова - вицепрезидент, Enterprise Products, и Генади Сергеев - старши директор „Софтуерно инженерство“ в Progress.
Кои са ключовите продукти, по които работят екипите на Progress в България?
Лилия Месечкова: В Progress създаваме продукти за разработка, пускане и управление на бизнес приложения. В София разработваме голяма част от иновациите, които компанията пуска на пазара, и постоянно усъвършенстваме вече съществуващите си продукти. Сред тях са платформата за дигитални преживявания Progress Sitefinity и водещите инструменти за разработчици Progress Telerik и Progress Kendo UI.
Зад успеха на продуктите ни стои високият професионализъм, експертност и мотивация на хората, които работят в Progress. В София имаме разнообразни екипи с ключово значение за целия бизнес – екипи по разработка на продукти, управление на продукти, дигитален маркетинг, продуктов маркетинг, продажби и много други. Следваме най-добрите практики в софтуерната индустрия, а когато липсват такива, ги създаваме. Работната ни среда е базирана на доверие, уважение и работа в екип и насърчава свободното споделяне на идеи и развитието на хората. Доказателство за това е високото ни ниво за задържане на служители – над 90%.
Бихте ли разказали накратко за всеки от продуктите?
Л.М.: Това, което обединява всичките ни продукти, е, че с тях клиентите ни могат да създават оптимални дигитални преживявания без значение дали говорим за уеб, десктоп и мобилни преживявания или дигитална трансформация на целия бизнес. Какво се случва в света в момента? Компаниите трябва да трансформират начина си на работа към отдалечена комуникация с клиенти, партньори и служители и да повишат ефективността си чрез автоматизация на процесите, е-търговия, иновативен софтуер и ИТ. Ние им помагаме да постигнат това с тествани във времето и постоянно усъвършенствани технологии, създавани от едни от най-добрите специалисти.
С Progress Sitefinity организациите могат да изградят своя платформа за дигитални преживявания с компоненти като система за управление на съдържанието, инструменти за маркетинг кампании и анализи, е-търговия, чатбот и др.
Пример за това са продуктите ни Progress Sitefinity, Progress Sitefinity Insight, Progress NativeChat и Progress MOVEit. С тях организациите могат да създават дигитални преживявания за клиентите, партньорите и служителите си, следващи техните уникални бизнес нужди и цели. Със Sitefinity могат да управляват съдържанието на уебсайтовете си, да разчитат на мощни инструменти за анализ, персонализация и оптимизация, да интегрират чатбот, базиран на изкуствен интелект, да реализират електронната търговия и др. Сред организациите, които ползват Progress Sitefinity, са Световната здравна организация, Dublin Airport, Best Western и др.
Генади Сергеев: За решенията си за дигитални преживявания, които компаниите изграждат, те могат да ползват други наши продукти – Telerik и Kendo UI. Те включват UI компоненти за най-популярните технологии за разработка на приложения с .NET и за JavaScript съответно. С тях разработчиците могат да създават модерни, естетически издържани и високоефективни уеб, мобилни и десктоп приложения без значение от фреймуърка и технологията, които използват. Предлагаме най-големите на пазара библиотеки от нативни UI компоненти за Blazor, Angular и React. Сред клиентите ни са NASA, които с Kendo UI създадоха приложение, чрез което хората по света лесно могат да достъпват огромната като обем информация, получавана всеки ден от мисиите на Марс и на Луната.
Колко души работят по всеки от продуктите и какви специалисти са те?
Л.М.: Целият ни екип в София наброява 600 души. Тук освен инженерните екипи влизат и маркетинг, продажби, People екип, ИТ, бизнес анализи и още много други. Продуктовите екипи включват специалисти с разнообразен опит и познания – софтуерни инженери, инженери по автоматизацията, DevOps инженери, инженери по техническа поддръжка, специалисти по потребителско изживяване, специалисти по техническата документация, продуктови мениджъри, специалисти по продуктов маркетинг.
Какви технологии за разработка използвате за отделните продукти?
Г.С.: В зависимост от продукта инженерните ни екипи използват разнообразни технологии. Сред тях са .NET Core/.NET, Node.js, C/C++, Angular, React, Blazor, JavaScript, SQL, Mongo, както и Azure, Azure DevOps, AWS, Cloudflare. В разработката на UI компонентите за уеб, десктоп и мобилни приложения ползваме ASP.NET Core/MVC/WebForms, MAUI, WinForms, WPF, Vue.
Как е организиран работният процес и каква е мениджмънт структурата при отделните продукти?
Г.С.: Самите инженерни екипи са организирани според философията за продуктови екипи. Тя позволява по-голяма свобода на избора на работещ за тях подход в разработването и поддържането на поверените им продукти. Това обикновено е вариация на Scrum или Kanban методологиите. Продуктовите екипи се ръководят от инженерен мениджър, който си партнира с продуктов мениджър и инженерен директор в изготвянето на стратегия за развитието на продукта и планирането на работата по него.
Л.М.: Ползваме и т.нар. OKR (Objectives & Key Results) и SAFe (Scaled Agile Framework) методологии. Посредством OKR осигуряваме еднозначна стратегическа посока на всички нива и еднакво разбиране за начина, по-който ще измерваме дали се движим в правилната посока спрямо целите, които сме си поставили. SAFe, от друга страна, осигурява следващото ниво на детайл относно планирането на конкретни инициативи за поставените цели и постигането на конкретни резултати откъм продуктово развитие.
Съществен елемент на методологията SAFe е т. нар. планиране на следващата продуктова итерация. На това двудневно събитие се събират всички роли, свързани с разработката на продукта, за да се запознаят с текущото състояние на всички аспекти на продукта. Това, от една страна, са бизнес контекст, стратегически цели, добавената стойност, която се цели да се постигне през следващата итерация, от друга – архитектурната визия, подобрения от гледна точка на процеси и инструменти в дизайна, разработката и документирането на продукта. Следващата основна стъпка е детайлно планиране и оценка на риска за реализирането и издаването на новите функционалности.
Progress Sitefinity стартира като система за управление на съдържанието, а днес е водеща платформа за дигитални преживявания
Как се промениха продуктите през годините?
Г.С.: Продуктите ни за разработчици еволюират с предизвикателствата, пред които са изправени разработчиците. От година на година необходимостта да се създават по-голям брой приложения за кратко време и с ограничени ресурси все повече нараства. През последните години пуснахме на пазара нови продукти като Kendo UI for Angular, KendoReact, Telerik UI for Blazor, Telerik UI for WinUI, Telerik UI for MAUI, за да помогнем на разработчиците да се справят с това предизвикателство. На база обратната връзка на потребителите и актуалните тенденции в индустрията на всеки четири месеца обявяваме нови UI компоненти и функционалности в продуктите си.
Л.М.: Малко хора знаят, че Sitefinity стартира като система за управление на съдържанието за вътрешните нужди на компанията преди много години, а днес платформата е водещо и предпочитано решение за създаване на цялостни дигитални преживявания от едни от най-големите организации в света. Стоим близо до нашите клиенти и партньори, за да чуем от какво имат нужда те, както и организираме редица вътрешни инициативи с цел събиране и реализиране на идеи за постоянното иновиране на продукта.
Скорошно проучване на изследователската фирма Forrester за икономическите резултати от ползването на продукта показва, че средностатистическите ползи от ползването му възлизат на 3,47 милиона долара, възвръщаемостта на инвестицията е 245%, а времето, в което продуктът се самоизплаща, е 13 месеца.
Кои са най-големите предизвикателства при всеки от ключовите продукти, по които работите?
Л.М.: Всичко, което се случва около нас, оказва влияние на начина, по който компаниите правят бизнес и ползват нашите продукти. В този смисъл като най-големи предизвикателства бих очертала еволюцията на пазара и трансформацията на технологиите. Компаниите вече не търсят готови решения, а продукти, които сами могат да персонализират за своите нужди, така че да имат точно това, което им е нужно. Киберсигурността става все по-голямо предизвикателство, както и неяснотата около бъдещето на работното място.
Г.С.: От инженерна гледна точка, през годините забелязахме закономерности в типа проблеми, които срещаме при разработката на UI компонентите в Telerik и Kendo UI. Рационалното бизнес и инженерно решение е да използваме тази информация, за да създадем стандартизиран подход за решаването им. От оперативна гледна точка обаче това би създало трудности при планирането на работата, защото малка промяна, инициирана от един екип, може да повлияе на друг екип по непредвидим начин. С течение на времето станахме по-добри в управлението на тези ситуации, но има още върху какво да работим.
Кои са най-големите постижения, които можете да отбележите за този продукт?
Г.С.: Стремежът ни е да предоставяме първи на нашите клиенти технологиите, от които имат нужда, за да бъдат продуктивни и успешни. Така преди няколко години сформирахме един от първите в света екипи, създаващ компоненти за потребителски интерфейс за най-новата технология на Microsoft - Blazor. Революционното при нея е, че тя позволява на .NЕТ разработчиците да изграждат клиентски приложения само със C#, без да се налага да пишат JavaScript – нещо, което допреди това не беше възможно. Към момента Progress предлага най-голямата в света библиотека от нейтив UI компоненти (90+) за Blazor. Освен за Blazor ние предлагаме и най-големите библиотеки от нейтив UI компоненти за разработка на приложения с JavaScript с Angular и React. Всички те се разработват изцяло в България.
С продуктовите линии Telerik и Kendo UI разработчиците могат да създават красиви и високофункционални приложения за кратко време
За качеството на продуктите ни свидетелстват и отличията ни от независими организации. През 2021 г. Telerik и Kendo UI спечелиха награди в няколко категории за най-добри продукти за разработка на приложения, както и за продукти с най-висока оценка от потребителите от сайта за независими ревюта TrustRadius.
За поредна година бяхме и сред победителите в 15 от категориите на Наградите на Visual Studio Magazine.
Какво предстои за продуктите ви?
Г.С.: Продължаваме да следваме нашата мисия чрез всичките си продукти да помагаме на организациите и екипите от разработчици да създават високоефективни приложения и да постигат бизнес целите си. Ще разширяваме библиотеките си за UI компоненти за най-новите технологии на Microsoft, сред които Blazor, WinUI и MAUI, както и за най-популярните фреймуърци за създаване на приложения с JavaScript. Избирайки Progress, разработчиците знаят, че имат достъп до най-новите инструменти за създаване на приложения на пазара.
Л.М.: Предстои разрастването на Sitefinity с по-тясно интегриране на продукти от портфолиото, както и улесняването на интегрирането и свързването с външни системи. Съвсем скоро официално нашите клиенти ще могат да се възползват от нови услуги за създаване на дигитални преживявания едновременно с едни от най-новите технологии за разработка – .Net Core, мощни публични интерфейси и модерен, изключително лесен за работа конструктор на страници. Персонализиран e-commerce, чатбот, който отговаря на често задавани въпроси от сайта, както и сегментиране на посетителите на сайта чрез изкуствен интелект спрямо тяхното поведение – това са само малка част от вълнуващите възможности, които пуснахме на пазара и само първа стъпка от по-мащабен план от AI възможности в помощ на маркетинг специалистите.