вторник, 28 септември 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    354 прочитания

    Авиационният бранш: Оставаме без държавна подкрепа

    Сред актуализацията на бюджета секторът получава опция да покрива дългове от 2019
    15 септември 2021, 10:21 a+ a- a

    Българският авиационен сектор се оказа без възможности за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите заради кризата около Ковид-19. Това се случи, след като между първо и второ четене на актуализацията на държавния бюджет бяха променени условията за финансиране без това официално да е съгласувано с представители на сектора, съобщават от Асоциацията на Българската авиационна индустрия (АБАИ).

    Според промяната осигурените средства в бюджета в размер на 60 млн. лв. могат да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019. А това според АБАИ ще остави по-голямата част от българските авиационни оператори извън обхвата на помощта, тъй като проблемите за сектора настъпиха след началото на 2020 с разрастването на пандемията.

    Приетият начин за определяне на отпусканата помощ за авиационните превозвачи изцяло игнорира предложените от представители на бранша критерии за разпределение на помощта, твърдят от АБАИ.

    Освен това решението на парламента е в пълно противоречие с философията, необходимостта, принципите, критериите и изложените от самия вносител на промените в държавния бюджет мотиви за подпомагане на сектора. За сравнение в мотивите към предложението за изменение на държавния бюджет на България за 2021 беше записано, че се предвижда финансова подкрепа в размер на процент от оборота за 2019 за компенсиране на отрицателното въздействие от резкия спад на полетите в резултат на значителното намаление в търсенето на транспортни услуги, както и принудителното спиране на полетите поради въведените мерки и ограничения от редица държави.

    „За нас е недопустимо определените средства да се насочват за изплащане на предшестващи задължения към 31 декември 2019, тъй като към този срок не е бил наличен ефектът от пандемията“, обясняват от Асоциацията на българската авиационна индустрия.

    От асоциацията посочват още, че използването на средства за погасяване на публични задължения на операторите включва и погасяване на задължения към летищата.

    Асоциацията на Българската авиационна индустрия е изпратила свое становище относно разпределението на финансовата помощ за авиокомпаниите до президента Румен Радев, председателя на Народното събрание Ива Митева, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Георги Тодоров, министъра на финансите Асен Василев, министъра на икономиката Кирил Петков и председателя на УС на Българска стопанска камара Добри Митрев с искане за съдействие за незабавна отмяна на приетото решение и преразглеждането му по начин, съответстващ на нуждите на бизнеса.

    Асоциацията на Българската Авиационна Индустрия (АБАИ) е основана през октомври 2021. В нея членуват над 30 компании, пряко свързани с авиационния сектор в България, в т.ч. авиокомпании, наземни оператори, ремонтни бази, учебни центрове, компании за производство на безпилотни апарати, дронове и други.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ЕК започва да наблюдава собствеността върху медиите
    Става все по-трудно да се разбере кой е собственикът на медиите в ЕС, смята еврокомисарят Вера Йоурова
    преди 10 часа
    ЕK отпуска 95 млн. евро за подобряване на достъпа до тестове
    Общо 20 държави от ЕС ще получат осигурените средства
    преди 12 часа
    Над една трета от учителите са ваксинирани поне с една игла
    Засега няма причина да се преминава масово към онлайн обучение, посочи министърът на образованието
    преди 12 часа
    Японската централна банка ще продължи с програмите за подпомагане на бизнеса
    Според управителя Курода икономическото възстановяване ще стане по-ясно с намаляването въздействието на пандемията
    преди 13 часа
    Progress придобива Kemp
    Сделката на стойност $258 млн., е част от стратегията на Progress за растеж на бизнеса през следващите години