вторник, 28 септември 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2685 прочитания

    Chaos: Ние сме най-голямата школа в света за таланти в компютърната графика

    Продължаваме да се разрастваме, като тази година ще добавим още 70-80 души към екипа си – Петър Митев, съосновател на българската софтуерна компания, пред Economy.bg
    08 септември 2021, 10:25 a+ a- a

    През 2017 българската софтуерна компания Chaos се прослави в цял свят със спечелването на т.нар. „технологичен Оскар“. Тогава съоснователят й Владимир Койлазов беше отличен с наградата на Американската филмова академия в категория „Научни и инженерни технологии“ за цялостен принос към киноиндустрията за разработката си – рендерът V-Ray, който обработва до фотореалистичност изображения в различни платформи за 3D визуализация.
    Технологиите на Chaos се използват ежедневно от водещи студиа за дизайн, архитектура, реклама, кино и специални ефекти. Разработките, създавани в София, оживяват в емблематични филмови заглавия като Game of Thrones, Avengers: Infinity War, Jurassic World: Fallen Kingdom и др.
    В основния офис на Chaos в София работят над 320 души - инженерни екипи, както и екипи за иновации, бизнес стратегии, продажби, маркетинг и връзки с клиентите. Компанията има офиси и в Прага, Лос Анджелис, Токио и Сеул.
    Компанията има амбициозни планове за развитие и затова продължава да разраства екипа си у нас, като целта за тази година е да бъдат привлечени още 70-80 нови служители.
    Въпреки пандемията Chaos планира да се мести и в нов офис в съседна сграда.

    Какви са плановете на Chaos за разрастване у нас, какъв модел на работа ще следва компанията, защо в пандемията дружеството се мести в нов офис, какви са новите тенденции в индустрията на компютърната графика, и каква е формулата да си постоянно на върха в сферата си – тези и други въпорси коментирахме с Петър Митев, съосновател на Chaos.

    "Успехът е една бягаща, подивжна мишена, която аха да я стигнеш и уцелиш, и тя вече е на друго място, защото си си поставил други цели".

    Петър, при последния ни разговор през 2017 казахте, че „успехът е, когато няма накъде повече“. Има ли още накъде за вас?
    Винаги има накъде. Хубавото е, че разбиранията ни за успех също еволюират. За тези 3-4 години оттогава ние много се разрастнахме. Пуснахме доста нови продукти, услуги. Успехът е една бягаща, подвижна мишена, която аха да я стигнеш и уцелиш, но тя вече е на друго място, защото си си поставил други цели. Така че това е един безкраен процес на развитие, защото целите постоянно се менят и човек става все по-амбициозен в това, което прави.

    Кои са новите проекти, по които работите?
    През последните години предложихме нови версии на нашите основни продукти. Другото по-интересно е, че пуснахме cloud услуги за рендене и cloud услуги, които доставят цифрови библиотеки с готови обекти и материали за директно ползване от нашите клиенти. Всичко това е в „облака“ и представлява технология, при която хората просто правят drag&drop и в техните проекти се образуват готови автомобили, мебели и т.н. Така те могат да се фокусират върху основната си работа, която може да е дизайн на сграда, интериорен дизайн или нещо друго, и да запълнят сцените си с тези обекти, които ние предоставяме. Могат да използват също нашите cloud услуги, когато нямат достатъчно мощен хардуер, за да рендят.

    Освен от кино индустрията имате клиенти и от архитектурата. Как са разпределени те? Кои преобладават?
    Архитектурата като индустрия е много по-голяма от филмовата. Поради тази причина имаме повече архитекти като клиенти. Грубо казано, половината са архитекти, една четвърт са V-ефект студиа, които правят филми, реклами и т.н., и около една четвърт са продуктов и индустриален дизайн. Това са големите брандове автомобили, телефони, телевизори и т.н.

    "Ние сме една от малкото компании, която по време на пандемията реши да се мести в нов офис".

    Възможност или предизвикателство беше за вас пандемията?
    И двете. Голяма възможност в началото не видяхме. Беше предизвикателство, защото затварянето на архитектурните и филмовите студиа беше голяма трудност за нашите клиенти. Наложи им се да работят от вкъщи по проекти, по които са свикнали да работят в офиси. И понеже нямаха готова изградена инфраструктура, нямаха навици, им отне няколко месеца да се организират. Това бяха месеци, в които ние много лошо продавахме. Нещата тръгнаха надолу. За щастие, после те намериха начин да работят, ние се стаблизирахме, тръгнахме обратно нагоре и в момента сме в подем. Нашият бизнес расте.
    Интересното е, че междувременно хората смениха бизнес модела и начина на работа. Това е положителното. Защото започнаха да искат от нас много по-гъвкави решения по отношение на ползването на нашият софтуер, което наложи и на нас по-бързо да се преориентираме в бизнес моделите и начина, по който предлагаме софтуер. Тази трансформация много ни помогна да стабилизираме и приходите и да продължим да растем.

    Казахте, че предизвикателство за клиентите ви е било да реорганизират работата си. При вас как се случи това? Как работихте и как ще продължите да работите?
    Ние, за щастие, вече имахме изградена добра инфраструктура, върху която да стъпим. И когато масово започнахме да работим от вкъщи, на практика това не ни оказа влияние. Продължихме да ползваме онлайн услугите, на които така или иначе разчитаме. Така че за нас нямаше значение дали работим от офиса, или от вкъщи. Трансформацията се случи доста добре при нас.

    Какъв модел на работа ще следвате в бъдеще с оглед и на новата ковид вълна?
    Ще се опитаме да сме гъвкави. Нашата философия през цялото време е да не изпадаме в крайности. Например, ние така и не си затворихме офисите. Оставихме възможност на колегите, които смятат, че не е проблем да работят от офиса, да го правят. Те много се зарадваха, че ние не затворихме, за разлика от много други компании. В същото време не налагаме и не мислим да налагаме 100% присъствие в офисите, независимо ваксинирани или не. Изобщо не влизаме в тази тема. Обаче следваме няколко основни принципа. Първо, всеки при нас има работно място. В момента много компании се опитват да съкращават разходи, да въвеждат споделени работни места и т.н. Нашата философия е, че по всяко време за всеки служител на Chaos има работно място. Това ще продължи да бъде водещ принцип при нас.

    Защо залагате именно на тази философия?
    Защото за нас е важно, човек, когато работи, да се фокусира върху работата си, а не да се занимава с попълване на формуляри – онлайн, офлайн, кога какво бюро, какъв лаптоп, в коя стая, с кой екип, да го занимаваме с бюрократщина, която му убива креативността и ентусиазма. Искаме да дадем възможност на човек да се разгърне при нас и да се фокусира върху това, което работи.

    Разбрах, че се местите дори в нов офис.
    Ние сме една от малкото компании, която по време на пандемията реши да се мести в нов офис. Просто изискванията ни вече са различни от преди години и в момента искаме да изградим офис на нов принцип. Първо, за всеки ще има работно място. Второ, ще има много повече споделени пространства за колабориране между екипи. Това е тенденция отдавна, но сега покрай пандемията целият фокус на хората при срещи на живо е сътрудничеството. Това е причината да започнем изграждането на нов офис.

    "Разрастването в България през тази година ще бъде от порядъка на 70-80 души".

    Имахте планове за разширяване на екипа? На какъв етап са те?
    Ние се разрастваме постоянно. Нашият ръст в последните години е между 20-40% на годишна база. Продължаваме да растем.

    Конкретно за тази година какви са плановете ви?
    Подготвяме се да направим следващата голяма крачка, за да изпълним новите си амбиции, които са 10 пъти по-големи от това, което беше досега.

    И все пак имате ли конкретни цели за разрастване на екипите в България?
    Разрастването в България през тази година ще бъде от порядъка на 70-80 души.

    Как въвеждате новите хора в работния процес?
    Имаме доста хора, които не са си виждали колегите. Опитваме се да ги въвеждаме онлайн в работата. Едно от нещата, което колегите най-много искат, са тиймбилдингите, за да могат да се запознаят, защото още не са се виждали на живо. Така че въвеждаме ги онлайн и от време на време офлайн, когато колегите преценят, се събират в офиса и работят.

    "Ние сме лаборатория за таланти. В целия свят най-голямата школа за таланти в компютърната графика е в България, в София, тук в Chaos".

    Как се промени вашата индустрия през последните години?
    Нашата индустрия е изключително динамична през последните години, защото се появиха много нови играчи. От една страна, хардуерът много напредна, а той е водещ по отношение на разработването на софтуера в компютърната графика. Освен това големи компании, които традиционно са били в други индустрии като гейминга, изведнъж решиха, че трябва да влязат във V-ефектите и архитектурата. Това много сериозно размества пластовете и поставя по-големи предизвикателства пред нас. Така че трябва да сме в крак с тенденциите.

    Какви са очакванията ви за бъдещето? Кои ще са тенденциите, които ще формират вашия сектор?
    Бъдещето на сектора в момента се диктува от един тренд, който се случва от 20 години, но просто много се забърза през последните 2-3 години. Това е преминаването от офлайн към онлайн рендене.
    В исторически план в нашата индустрия рендърингът, т.е. изработката на изображение на базата на 3D, с най-високо качество винаги се е случвал много бавно, защото това са изключително голямо количество сметки. Това е много бавен процес. За да стане готов един кадър, понякога се чакаше 5-7 часа. И това беше нормално. А един филм има много кадри.
    Тенденцията през последните години е от този офлайн бавен начин на работа да се преминава в real time, т.е. с компромис в качеството, но резултатът да идва много бързо. Това са т.нар. real time технологии. По тази причина гейминг компаниите започнаха да навлизат във висококачествения рендъринг благодарение на новия хардуеър. Това са тенденциите. В едната крайност имате най-високото качество, което даваме ние на пазара, но което се случва по-бавно, и в другата – гейминг компаниите, които дават резултата веднага, но е с ниско качество. Тези два свята през последните 20 години постепенно се приближаваха и в момента този процес се ускори.

    Вашата индустрия е доста динамична. Казахте, че навлизат и нови играчи. Как успявате да се задържите на гребена на вълната, да поддържате нивото и да иновирате постоянно?
    В Chaos работят изключителни хора. Гордеем се с тях. Те успяват да изпреварят събитията, да измислят следващата технология, която да ни помогне да бъдем на гребена на вълната. Тяхното познание и опит се просмукват и в останалите. Така изграждаме много силни колеги тук.

    Как успявате да привлечете и задържите толкова умни и креативни хора?
    Сложно е. Радвам се, че успяваме. Ние сме лаборатория за таланти. В целия свят най-голямата школа за таланти в компютърната графика е в България, в София, тук в Chaos. Ако искате да се занимавате с програмиране на компютърна графика, най-доброто място е в Chaos.

    Това е доста отговорно твърдение.
    Смело го заявявам. Имаме най-големия екип от специалисти, разбиращи от 3D графика, в света по отношение на рендъринга.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Chaos в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    ЕК започва да наблюдава собствеността върху медиите
    Става все по-трудно да се разбере кой е собственикът на медиите в ЕС, смята еврокомисарят Вера Йоурова
    преди 10 часа
    ЕK отпуска 95 млн. евро за подобряване на достъпа до тестове
    Общо 20 държави от ЕС ще получат осигурените средства
    преди 12 часа
    Над една трета от учителите са ваксинирани поне с една игла
    Засега няма причина да се преминава масово към онлайн обучение, посочи министърът на образованието
    преди 12 часа
    Японската централна банка ще продължи с програмите за подпомагане на бизнеса
    Според управителя Курода икономическото възстановяване ще стане по-ясно с намаляването въздействието на пандемията
    преди 13 часа
    Progress придобива Kemp
    Сделката на стойност $258 млн., е част от стратегията на Progress за растеж на бизнеса през следващите години