Какво представлява новият бизнес модел и какви са предимствата му, кои са най-търсените умения на ИТ пазара и какви са тенденциите - Бенджамин Кейн, главен изпълнителен директор на TechPods, пред Economy.bg
TechPods e английско-българска компания за разработка и внедряване на софтуерни решения, създадена през 2018, със седалище Campus X в гр. София. Неин съосновател е британецът Бенджамин Кейн.
Economy.bg се срещна с Кейн, за да коментира основните разлики между IT Outsourcing (ITO) и Co-Sourcing, какви проблеми решава новият бизнес модел, как пандемията се отрази на пазара на ИТ кадри у нас, кои са най-търсените технологични умения.
Как се ражда TechPods?
Бенджамин, Ричард Брансън казва, че най-добрите бизнеси се раждат в резултат от някакво разочарование. Съгласен ли сте и какво беше разочарованието, което Ви накара да стартирате TechPods? Да, съгласен съм. Най-великите идеи не са създадени от нищото. Обикновено те са проектирани от вече съществуващ бизнес или компании или се развиват от различни идеи. В това вярвам и аз. Работя в аутсорсинг сферата от около 15 години, като в нея има много различни модели, но традиционният ИТ аутсорсинг е доста неясен бизнес модел. Обикновено това не е от полза нито за клиентите, нито за служителите. Това е нещото, което ме разочарова, и затова решихме да стартираме TechPods.
Какви проблеми решава TechPods? Повечето компании, които избират да аутсорснат услугите си, изпитват затруднения в процеса на подбор на качествени кадри. Те имат цел, която трябва да изпълнят, и трябва да предоставят дадено решение, но нямат ресурсите да го направят. При традиционния аутсорсинг модел един проект се разделя на части и се изпраща към аутсорсинг компания, която работи по отделните части и връща готово решение. Ние правим нещо съвсем различно – изграждаме инженерни екипи заедно с нашите клиенти, а не просто за тях. По този начин партньорите ни са много по-замесени в процеса по изграждане на техния екип. Това им помага да се разрастнат бързо и без прекалено много усилия, тъй като ние им предоставяме достъп до съвсем нова база от ИТ таланти – а именно тези на българския пазар.
Как пандемията се отрази на пазара на ИТ кадри у нас и има ли много завръщащи се от чужбина българи, заети в ИТ сектора у нас?
Значи помагате на бизнесите да намерят топ тех талантите в България. Какви са актуалните тенденции на пазара в момента? Ако например имате компания в малък или дори в голям град във Великобритания, или някоя западна държава, достъпът до ИТ кандидати в областта ви е доста ограничен. Ние предоставяме достъп до кандидатите тук в България, с малката разлика, че клиентите ни не назначават директно служителите в екипа си – ние поемаме отговорността по назначаването им. Що се отнася до тенденциите на ИТ пазара в България, то те са същите, като тези по света. От технологична гледна точка, всяка технология, която се използва в САЩ например, във Великобритания, или където и да е било, се използва и тук. Това е така основно защото повечето водещи компании на пазара имат големи офиси или R&D центрове и в България.
Скорошно проучване показа, че много от новонаетите в софтуерните компании у нас са българи, завърнали се от чужбина. Наблюдавате ли и Вие подобна тенденция? Не бих казал, че основната част от кандидатите в технологичния сектор са такива, завърнали се от чужбина. Въпреки това има много млади хора, които са се дипломирали в чужбина и след като са живели известно време там, осъзнават, че могат да водят много по-добър живот в България. Според нашите наблюдения има голямо разнообразие – има много завръщащи се от чужбина, за да работят тук. Освен това покрай ситуацията с COVID и популяризирането на дистанционната работа хората са наясно, че могат да работят от някое много приятно място в България – без значение дали ще е в столицата, в голям град, или малко китно село, и все още да работят за големи компании и да получават добри възнаграждения.
Споменахте COVID-19. Как повлия пандемията на българския ИТ пазар – повиши или намали търсенето на кадри? Определено повиши търсенето на кадри. Въпреки това в момента например във Великобритания, която е най-силният ни пазар, много компании нямат допълнителни разходи за офис пространства, тийм билдинг и други събития. По този начин те сравняват единствено заплатата на един софтуерен разработчик или инженер на Острова с всички разходи по наемането на служител тук, в България, което прави ситуацията за нас малко по-трудна. За да отговоря на въпроса Ви, определено търсенето на ИТ кадри се повиши по време на пандемията и в този период положихме много усилия в търсенето на нови клиенти.
Какви са плановете на TechPods за разрастване у нас и към нови локации и пазари?
Как виждате развитието на пазара през следващите месеци? Намираме се в момент на разрастване. Винаги ще бъде трудно. Състезаваме се с много страхотни компании в търсенето на кандидати. Има наистина фантастични компании, дори тук в Campus X. Тук има четири сгради от невероятни компании, които се разрастват много бързо, всички ние се състезаваме да привлечем талантливи кандидати, така че ще бъде много трудно и ние всички го знаем. Не е било лесно от първия ден, но все още сме тук, все още се разширяваме. През остатъка от годината ще се концентрираме в проучването на 1 или 2 локации извън България, където да създадем екипи с цел да продължим да се разрастваме и да вървим в правилната посока.
Кои са тези нови локации? Не искам да издавам прекалено много, но проучваме около 5 различни локации. Две от тях са много близо – Сърбия и Македония. Другите са по-отдалечени – от другата страна на Черно море като Грузия и Азербайджан.
А защо избрахте тези локации? Повечето от тези държави са много подобни на България. Става дума за бивши съветски държави, където се обръща силно внимание на математиката и науките, университетите са много добри и хората като цяло са много технически кадърни. Нивото на кадрите е много високо и хората, които не са емигрирали, обикновено са гладни за нови начинания и много добри за съвместна работа.
Колко голям е екипът Ви в момента и планирате ли разширение? Разбира се, наемаме нови хора постоянно. Дори и да нямаме специфична отворена роля на сайта си, винаги се интересуваме от работа с добри, отворени към предизвикателства хора. В момента екипът се състои от около 22 души, а до края на годината планираме да сме около 50.
Освен Великобритания кои други пазари обслужвате? Интересуваме се основно от компании във Великобритания, тъй като аз идвам от там. Имам изградени силна мрежа от контакти и репутация там. За нас е много по-лесно да таргетираме пазара там и да се припознаем в нуждите му. Имаме клиенти също в Германия и в САЩ.
Брекзит повлия ли на работата Ви по някакъв начин? Не бих казал, че Брекзит повлия сериозно на бизнеса. Имаше много страх около него и много хора не знаеха какво ще се случи след Брекзит, нямаха много доверие в бизнесите като цяло. Най-важното нещо, което припомняме на потенциалните си клиенти, е, че ние не сме производствен бизнес, не внасяме или изнасяме никакви стоки. Нищо не се промени за нас. Хората просто изчакваха да видят какво ще се случи, следейки новините по медиите. Например бяхме близо до сключването на някои сделки, но водещите лица в технологичните компании не искаха да бързат с вземането на решения преди Брекзит, за да видят какво ще се промени. Брекзит дойде и нищо не се промени, затова пък голяма част от бизнеса навлезе при нас след Брекзит.
Кои са най-търсените умения на ИТ пазара днес?
Кои технологични умения според Вас са най-търсени в момента? Повечето ни клиенти търсят старши инженери с повече опит в бранша. Въпреки това ние винаги съветваме клиентите си да разнообразяват техните екипи – ако например партньорът ни реши да започне работа с екип от 5 души, не би било добре всички 5 да са Seniors, с различни виждания, интереси и методи на работа. Затова обикновено започваме с един или двама по-опитни програмисти и добавяме към тях такива с начално или средно ниво на експертиза, за да подобрим динамиката в екипа. Относно търсените умения – те вървят ръка за ръка с технологиите, които са популярни в момента. Компаниите, с които избираме да работим, обикновено използват най-новите и модерни технологии в сферата. Селективни сме в избирането на партньори на TechPods. Ако с нас се свърже компания с краткосрочен проект и остарели системи, по-скоро бихме отказали работа с нея. Таргетираме модерни компании, използващи много и популярни технологии като JavaScript и GoLang например. Но не всичко опира до това – избираме партньори, които предоставят възможност на екипите си тук, в България, да избират с кои технологии да работят и какво да използват на ежедневна база. Ще Ви дам пример: най-големият ни клиент има над 10 000 служители в света и имат няколко изградени екипи при нас. Един от инженерите ни – Иван, един ден се свърза с екипа си и каза: „Хей, мисля, че трябва да използваме GraphQL за това решение, защото ще улесни работата ни“. До този момент те не използваха тази технология. Отговориха му с: „Добре, представи предложението си на останалата част от екипа“. Проведоха среща, той обясни причините, поради които технологията ще им е полезна, те се съгласиха и от този ден нататък тази голяма компания – вторият по големина доставчик на зелена енергия във Великобритания, използва GraphQL благодарение на Иван от София, което мисля, че е прекрасно. Това е типът модел на работа, който успяхме да построим – искаме да се отърсим от стигмата, натрупана около IT Outsourcing сферата, и да заздравим връзката между нас и партньорите ни, както и тази между партньорите и инженерите, които работят за тях. Затова до известна степен се отдръпваме и ги оставяме да работят възможно най-близо едни с други без намеса от наша страна.
Кои са основните разлики между IT Outsourcing (ITO) и Co-Sourcing и какви проблеми решава новият бизнес модел?
Как бихте описали co-sourcing модела? Co-sourcing-ът е много по-различен модел на работа от outsourcing. Работя в сферата на outsourcing услугите през вече по-голямата част от последните 14-15 години. IT outsourcing-ът се базира основно на работа по проекти, които се разработват и изпращат с надеждата, че клиентите ще се върнат. На лидерите, хората, които взимат големи решения в технологичната сфера, вече им е писнало от този модел, тъй като нямат представа кой работи по дадено решение, нямат контрол върху това как е построен проектът. Те получават едно готово, разработено парче код, което крие в себе си много различни проблеми. Такъв тип проекти са много неясни - цените са неясни и варират постоянно, заплащането на инженерите е неясно и т.н. Факторите са безкрайни. Co-sourcing-ът е много по-различен, в основите си наподобява outsourcing модел, но е много по-прозрачен такъв. Ние изграждаме екипи – затова се нарича CO-sourcing - тъй като ние и партньорите ни имаме общ интерес в успеха на тези екипи. Ако партньорите ни се разрастват, ние растем заедно с тях. Като дефиниция co-sourcing в IT сферата се свежда до изграждането на индивидуални екипи от IT таланти, работещи само за партньора, за когото са наети. Стремим се този процес да е максимално прозрачен и улеснен за партньорите ни – споделяме разходите си, заплатите на инженерите, които работят при нас. Споделяме дори и приходите, които генерираме – практика, която не съм срещал в друга компания в досегашния си опит. В IT outsourcing индустрията често липсва доверие между клиента и доставчика на услуги, което води до неразбирателства. Ние се стараем да сме точно обратното – тази прозрачност на услугите, която осигуряваме, изгражда доверие и отношение към нас и към екипа ни.
Това ли са главните предимства на co-sourcing-а спрямо outsourcing? Да, точно така. Главните предимства са свързани с това, че помагаме на партньорите си да се разрастват по-бързо. Те получават достъп до нова за тях база данни от кадърни IT кандидати, но без реалната отговорност по назначаването им. Отношенията с всички наши партньори са дългосрочни – с някои работим от създаването на компанията, вече близо 3 години. Целим точно това и ако потенциален клиент не се интересува от дългосрочно партньорство с нас, се отдръпваме от предложението.
И последно – как нарастващото автоматизиране на процеси ще се отрази на IT outsourcing индустрията? Честно казано, ние не виждаме проблеми в този факт. Според нас автоматизацията ще помогне на индустрията.
По какъв начин? Когато става дума за автоматизация, тя трябва да бъде проследявана от компании, които също имат своите екипи. Разбира се, проектите и продуктите варират и не всеки един може да се автоматизира. Колкото повече автоматизация бива интегрирана в практиката на компаниите, толкова повече техническа експертиза ще бъде нужна, за да се следят и поддържат автоматизираните процеси.