четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2374 прочитания

    Как се става най-добър в бизнеса - вижте философията на Джеф Безос

    Откъс от „Клиентът е царят, аз съм слугата“, която излиза в България
    19 април 2021, 16:52 a+ a- a

    В България излиза едно от най-чаканите бизнес заглавия в последните години - „Клиентът е царят, аз съм слугата“ от Джеф Безос. Предприемачът разказва за философията на създаването, изграждането и управлението на Amazon и Blue Origin.

    Книгата събира неговите уникални и удивително оригинални годишни писма до акционерите, плюс много речи и интервюта, помагащи ни да надникнем в миналото му, работата му и еволюцията на идеите му, за да разберем как е стигнал до успеха си. Книгата обхваща теми, свързани с бизнеса и взаимоотношенията му с обществеността – от иновациите и отдадеността на клиентите до климатичните промени и космическото пространство – и ни предлага рядък поглед към мирогледа на Безос и къде може да ни отведе бъдещето.

    Публикуваме откъс, предоставен от издателство „Бард“ за Economy.bg. Вижте визията на един от най-богатите хора в света за конкуренцията: 

    КОНКУРЕНЦИЯ

    Игрите с нулева сума са крайно редки. Спортните състезания са игри с нулева сума: на игрището излизат два отбора – единият ще спечели, другият ще загуби. Изборите са игра с нулева сума – единият кандидат печели, другият губи. В бизнеса обаче е възможно няколко конкуренти да се справят добре. Това е съвсем нормално. Най-важното нещо за справяне в конкурентна среда – в бизнеса и според мен и срещу военен противник – е да си едновременно солиден и гъвкав. Както и мащабът. Затова е страхотно да си в американската армия – тя е голяма. Мащабът е гигантско преимущество, понеже ти дава солидност. Можеш да поемеш удар. Но е добре и да можеш да го отбегнеш. Това е гъвкавостта. Колкото повече растеш, толкова по-солиден ставаш.

    Най-важният фактор за гъвкавостта е скоростта на вземане на решения. Вторият по важност фактор е да си склонен да експериментираш. Трябва да желаеш да поемаш рискове. Трябва да си склонен към провал, само че хората не обичат провалите.

    Винаги съм посочвал, че има два вида провали. Има провал в експеримент и това е точно онзи вид, на който трябва да се радвате. Но има и оперативен провал. В Амазон сме построили стотици центрове за изпълнение на поръчки и знаем как да го правим. Ако построим нов център и се окаже катастрофа, това е вследствие на лошо изпълнение. Такъв провал не е добър. Но когато разработваме нов продукт или услуга или експериментираме по някакъв начин, и не се получи, няма нищо. Това е страхотен провал. Трябва да разграничавате тези два типа провали и да сте готови да измисляте и да иноваторствате.

    За да останете в играта, са ви нужни правилните хора – хора, способни на иновации. Такива хора ще избягат от организации, в които не могат да вземат решения и да поемат рискове. Можете първоначално да ги наемете, но те няма да се задържат. Строителите обичат да строят. Звучи просто, но е трудно да се направи. Другото нещо за конкуренцията е, че не бихте искали да играете, когато всички имат равни шансове. Именно за това ви трябва иновация, особено в сектори като космоса или киберпространството.

    Мач с равни шансове е добър за гледане на обобщението по телевизията на мачовете през седмицата, когато всичко е вече известно. Ние обаче от десетилетия се радваме на мачове с неравни шансове, каквито има в космоса или технологиите. Аз съм много неспокоен, че това бързо се променя. Единственият начин да останеш начело и да поддържаш шансовете неравни – което е крайно желателно – е да правиш нововъведения.

    В космическата надпревара сме изправени срещу противници, които определено ще правят нововъведения. Това е истинският проблем. Ако противниците срещу теб няма да новаторстват, тогава не се налага и вие да сте много добри в това отношение.

    Опре ли до конкуренцията, да си един от най-добрите не е достатъчно. Радва ли ви бъдеще, в което трябва да се борите с някой, който е толкова добър, колкото сте и вие? Мен... не особено.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 4 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 5 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 6 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 8 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк