събота, 05 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    14055 прочитания

    Българи правят софтуер за Ford

    Юджийн Небрат, ръководител на проектите на Ford в Luxoft, пред Economy.bg
    03 октомври 2016, 11:19 a+ a- a

    Български инженери работят по проекти на автомобилни гиганти като Ford. Като част от софтуерната компания Luxoft те разработват софтуерни решения за автомобилната индустрия. В момента екипът на компанията у нас, работещ по проекти на автомобилопроизводители, се състои от 50 души. Има планове той да бъде разширен с добавянето на нови клиенти от автомобилната индустрия.
    Конкретно за Ford инженерите на Luxoft в България разработват SmartDeviceLink – модул, който осъществява връзката между автомобила и смарт устройство на водача и който позволява ползването на приложенията на смарт устройството – навигация, приложения за музика и видео, разговори и т.н. Като част от проекта се изпълнява и приложение, което дава достъп на смарт устройство до цялото ръководство за ползване на колата. През него потребителят може да се информира за и да променя настройки на автомобила – дали и колко дълго да светят фаровете след като бъде заключена колата; дали да са включени или изключени дневните светлини и др.
    Освен за Ford в момента българските инженери разработват автомобилен софтуер и за компании като Continental и Visteon.
    Иначе екипът на Luxoft у нас се състои от 190 души, като се очаква до края на годината броят на служителите да достигне до 300 души.

    Повече за възможностите в България да се реализират проекти за разработка на софтуер за автомобилният сектор, значението на този сегмент за Luxoft и бъдещето на пазара, Economy.bg разговаря с Юджийн Небрат, ръководител на проектите на Ford в Luxoft.

    За ролята на българския екип за разработване на автомобилен софтуер в Luxoft

    Г-н Небрат, каква е ролята на екипа на Luxoft в София за разработването на софтуер за автомобилния сектор?
    София е много важна локация за нас, защото тук имаме достъп до хора с умения в много уникални сфери, до хора, способни да подкрепят развитието на софтуерни системи и продукти за автомобилния сектор. Определено екипът в София подобрява капацитета ни в Европа.
    Като цяло аутомотив екипът в Luxoft се разраства бързо, което наложи през последните години да търсим възможности за откриване на нови локации в глобален план. Преди 10 години екипът за разработване на софтуера за автомобилния сектор в Luxoft беше концентриран главно в Украйна, като в момента имаме екипи по цял свят.

    Има ли ситуацията в Украйна връзка с това?
    За щастие ситуацията в Украйна не ни оказа директно влияние. Но индиректно, разбира се, имаше последствия. Не сме имали ситуации, в които да бъдем принудени да преместваме бизнес от страната. Но като цяло анализът на риска, направен от Luxoft или клиенти на компанията, беше повлиян от ситуацията. Решения за бъдещи бизнес операции бяха взети, като се отчиташе тази ситуация. В този смисъл офисът в България е много важен, защото е в страна-член на ЕС, има необходимата инфраструктура и логистика. Що се отнася до човешкия ресурс за нас е много важно, че имаме достъп до много квалифицирани и опитни служители тук.

    За плановете за българския екип

    Имате ли планове да разширите екипа по разработване на софтуер за автомобилния сектор в София?
    Да, в момента имаме над 50 инженери и мениджъри, работещи в България, и определено планираме да се разширим още, като прибавим проекти на големи клиенти като Ford или Continental. Нямаме ограничение колко хора да наемем. Ще наемем, колкото е възможно повече. София е много привлекателна за нас. Обикновено, когато се стартира голям проект, са ни нужни много хора и затова няколко локации едновременно се заемат с работата. Това означава, че ако можем да наемем по-бързо хора в София, отколкото в Краков или другаде, то тогава ще разкрием повече работни места тук. Считам, че потенциалът тук е много голям.

    Има ли достатъчно квалифицирани кадри за работа в този сектор?
    Не сме имали проблеми с това досега. Дори за позиции на старши експерти обикновено имаме по няколко кандидати. Така че няма проблем.

    Къде другаде имате центрове за разработване на софтуер за автомобилния сектор?
    Все още голяма част от аутомотив проектите се реализират в Украйна. Имаме офис в Букурещ, в София, в Германия няколко, като най-големият е в Щутгарт, имаме малък екип във Виетнам, а също разширяваме присъствието си в и САЩ.

    С кои компании от автомобилния сектор работи Luxoft и какви нови партньорства се очакват?

    Освен за Ford за кои други автомобилопроизводители разработвате софтуер?
    Клиентите на Luxoft в аутомотив сектора могат да се разделят на две големи групи: автомобилопроизводители и техни доставчици. Първоначално Luxoft стартира този бизнес с доставчици от първо ниво или т.нар. Tier 1 компании. Защото автомобилопроизводителите по принцип не са големи производители на софтуер, макар това да започна вече да се променя. Започнахме с Tier 1 компании, които доставят на производителите на коли infotainment системи или т.нар. „бордни компютри”. Това са продукти, които са до голяма степен базирани на софтуер. С времето развихме бизнес отношения с повече доставчици и в един момент стана възможно да работим с Ford. Но това беше изключение тогава. Ford обаче е огромна компания с големи бюджети за развойна дейност. Започнаха да проучват какви са възможностите им по отношение на софтуера, който започна все повече да навлиза и при автомобилопроизводителите. Така автомобилът все по-често започна да се нарича „софтуер на колела”.
    Освен Ford наш клиент е и Daimler. Започнахме да търсим възможности за работа с повече европейски автомобилопроизводители като Volkswagen и Volvo. В САЩ се опитваме да привлечем GM.

    Какво точно прави българският екип на Luxoft за Ford?

    Българският екип само по проекти на Ford ли работи?
    Имаме екип в София, който работи за проекти на Ford, Continental и Visteon. Нашето портфолио включва от сложни софтуерни приложения до такива на по-ниско ниво, които са вградени в различни системи. За автомобилопроизводителите се реализират по-скоро приложения, вградени в системи. Мога да си представя, че ако развием бизнеса си с GM например, ще се прави софтуер на системно ниво. А в София има много хора, който могат идеално да работят по тези проекти. Така че ако имаме повече възможности за бизнес с автомобилопроизводители, определено ще търсим възможности да включим повече експерти в София.

    Какво конкретно правите за Ford в София?
    Реализираме няколко проекта за развойното звено на Ford. Те са свързани с нови характеристики на концептуални модели. Например връзка на „носимите” устройства като „умен часовник” с автомобила. Това са малки проекти, но Ford избра нас за партньор. От няколко години партнираме на Ford и за производствените проекти и по-конкретно за развитието на протоколи за свързаност и SDL програми. Доставяме им това решение от години.

    Каква е ролята на разработката на автомобилен софтуер за Luxoft?
    Вече няколко години този бизнес сегмент е на второ място по обем за Luxoft. Той допринася значително за приходите на компанията.

    За миналото и бъдещето на сектора за автомобилен софтуер

    Как секторът за разработка на автомобилен софтуер се промени, откакто Вие работите в Luxoft?
    Няколко тенденции правят впечатление. Концепцията за т.нар. „свързана кола” вече започва да се реализира. Преди години това беше само иновативна идея, но днес тя вече е на пътя. Това променя донякъде и софтуера. Ако досега идеята беше създаване на мултимедия инфотейнмънт система (навигация и забавление), то все повече се върви към постигане на по-голяма свързаност. Все повече ще се налагат и „облачните” решения. С други думи голяма част от аутомотив софтуера вече не е в автомобила.
    Втората тенденция е, че автомобилопроизводителите се опитват да наваксат и да разработват сами повече софтуерни компоненти, а не да ги закупуват като част от инфотеймънт системите. Те искат да имат повече контрол върху тази важна част от бизнеса им. Защото софтуерът заема все по-значимо място в колата, а автомобилопроизводителите искат той да остане под техен контрол. За нас като софтуерен доставчик това означава, че трябва да променим фокуса си от традиционните ни клиенти - Tier 1 компаниите, към производителите на коли. Това обаче е трудно, защото автомобилните компании са трудни клиенти. Защото те не са свикнали да купуват и разработват софтуер.

    Как ще изглежда автомобилът на бъдещето?
    Има някои очевидни тенденции и предизвикателства в индустрията в момента. Автономното шофиране е една от тях. Почти всички големи играчи в аутомотив сектора се опитват да разработят и представят такива решения. Има конкуренция за този пазар. Това ще промени и самата индустрия. Защото ако шофьорите се превърнат в пътници, когато автомобилът се самоуправлява, това ще създаде нови бизнес ниши, ориентирани към намиране на решения за свободното време на водача. Всички системи, които в момента са ориентирани към водача и нуждите му, ще се променят. Компаниите, които работят в този сектор, се опитват да си представят какво друго може да прави водача, когато не шофира.
    Второто предизвикателство е свързано с безопасността. Има опасения колко безопасен е автономният автомобил и каква е цената, която човечеството ще плати за това. Ако го нямаше това притеснение, вече щяхме да имаме самоуправляващи се автомобили навсякъде.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    Microsoft инвестира €4,3 млрд. в Италия
    Инвестициите са планирани за следващите 2 години в сферата на AI и облачна инфраструктура
    преди 11 часа
    ИСС: Внедряването на AI ще повиши икономическия растеж на България
    Страната ни има по-малко от 2 години, за да хармонизира законите си с европейските правила за AI, предупреждават от Икономическия и социален съвет
    преди 12 часа
    Търсенето за новото поколение чипове на Nvidia е „безумно“
    Това заяви изпълнителният директор на компанията Йенсен Хуанг
    преди 13 часа
    Вече има българи, инвестирали в имоти на Мавриций
    Основният интерес на българските купувачи към международни имоти за спекулативни инвестиции е насочен към Дубай, споделят от Unique Estates
    преди 13 часа
    Германия иска да е световен лидер в квантовите технологии
    Това заяви канцлерът Олаф Шолц при откриване на център за данни на IBM
    преди 13 часа
    Държавите от ЕС подкрепиха митата върху вноса на електромобили от Китай
    През юли ЕК наложи временни мита върху вноса на електрически коли от Китай