Как се ражда идеята за платформа, която да автоматизира юридическата работа, разказва Крис Иванов, съосновател и CEO на LegalTech
Крис Иванов, съосновател и CEO на LegalTech. Снимка: Личен архив
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Крис Иванов, съосновател и CEO на Лигъл Тек, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана, кое е основното ѝ конкурентно предимство и т.н.
Разкажете ни за LegalTech – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
Legal Tech е компания, специализираща в разработването на иновативни решения и технологии за адвокати, кантори и юристи. Водещият ни продукт е правната платформа Legal Tech, която автоматизира всички основни процеси в организациите на нашите потребители, позволявайки им драстично да увеличат произдводителността си, без да жертват качеството на услугите си. Идеята за LT се роди преди около 5 години, когато и тримата основатели независимо бяхме идентифицирали нуждата от подобно решение в собствените си организации и пазари. След редица съвместни дискусии по темата открихме, че споделяме обща визия за това как технологиите могат да трансформират правната индустрия, и по-важно, че комбинираният ни опит от България, Германия и Великобритания и техните правни системи ни позволява да отговорим на много от трудните въпроси и предположения, нужни за разработването на подобно решение. В продължение на няколко месеца визията за Legal Tech и потенциален продукт стана толкова ясна и конкретна, че екипът ни реши напълно да се посвети на новия ни проект.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
Първата версия на платформата ни беше готова още преди четири години, като на онзи етап покривахме само базовите нужди и изисквания на нашите клиенти. Основната ни цел по това време беше да потвърдим хипотезите и идеите си в реална среда с реални клиенти, без да рискуваме големи финансови ресурси за разработването на функционалности, които впоследствие могат да се окажат ненужни. Четири години по-късно, след стотици разговори с юристи и кантори, събития и проучвания, решението ни вече покрива нуждите и на най-взискателните кантори и компании. Бизнес моделът ни (Software-as-a-Service) е семпъл и прозрачен, което помага на клиентите ни ясно да разберат добавената стойност, която предлагаме, и да ни наложи като надежден и доверен партньор в сферата на правните технологии.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Най-големите ни предизвикателства бяха свързани с технологичната разработка и създаване на решение, което наистина да бъде полезно и да отговаря на нуждите на адвокатите и канторите в страната. Българският правен сектор има своите особености и за разлика от други подобни индустрии, един юрист може да има съвсем различни потребности и изисквания в зависимост от това дали е част от екипа на кантора, правен отдел, или е адвокат на самостоятелна практика. Това означава, че трябваше да създадем продукт, който да обслужва три различни „подпазара“, всеки със своите специфики и особености. За тази година най-голямото предизвикателство за нас беше интеграцията ни с изкуствен интелект по начин, който да гарантира сигурността на данните и информацията на потребителите ни, като същевременно да предлага истински полезни приложения.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
Стартирането на компанията беше финансирано чрез комбинация от лични средства и други наши бизнес проекти. Преди три години проведохме няколко срещи с фондовете в страната, но на онзи етап целта ни беше да валидираме идеята си и да се утвърдим на българския пазар – неща, които според нас бяха трудни, но постижими с финансовите ни възможности. От началото на годината активно преговаряме с инвеститори, които да ни помогнат да постигнем амбициозните си цели навън. Опитът ми във Великобритания с големите VC-та и частни фондове ме е научил, че изборът на правилен партньор в тази сфера е ключово решение за всеки бизнес и освен финансовите параметри има и редица други фактори, които трябва да се вземат предвид. Примери за това са моделите им на управление на компаниите в портфолиата им, съществуващата им мрежа с контакти и партньори и разбира се, стратегиите им за изход. България предлага голям избор и варианти за инвестиции, било то частни или публични, така че препоръчвам на всички предприемачи в страната да се възползват от наличните възможности.
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Поради ограничената функционалност на първата версия на решението ни, първоначалните ни клиенти бяха предимно малки кантори или адвокати на самостоятелна практика. Бюджетът ни за маркетинг и реклама по това време също беше доста ограничен, така че голяма част от ежедневието ни като основатели се състоеше от студени обаждания, имейли и съобщения в LinkedIn. С допълнителна помощ от познати и приятели за няколко месеца успяхме да създадем достатъчно голям начален клиентски кръг, който потвърди търсенето и нуждата от нашия продукт. В ретроспекция, екипът ни знае, че благодарение на тях и събраните предложения и обратна връзка сме успели да намерим една от малкото правилни посоки за развитие на продуктите ни.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
Клиентската ни база се състои предимно от водещите средни и големи кантори в страната, както и от компании с големи правни отдели. Разбира се, поддържаме активна работа и с адвокатите и юристите на самостоятелна практика, с които сме заедно още от самото начало. Основният ни пазар е България, където само за няколко години успяхме да се наложим като надежден и доверен партньор за всеки юрист. От началото на годината активно предлагаме услугите си на чужди пазари като Великобритания, САЩ и други англоговорещи райони. Едно от големите предизвикателства за международното ни развитие е нуждата да адаптираме и интегрираме платформата ни с локалното законодателство, институции, модели на работи и изисквания. Един интересен аспект от работата ни с големите ни клиенти е, че често взаимоотношенията ни органично се развиват в партньорства и започваме заедно да разработваме нови продукти или решения.
С какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Конкретно за страната конкурентните компании, опериращи в нашия сектор, обикновено предлагат чуждестранни решения, пригодени до някаква степен за българските юристи. В повечето случаи това означава, че или не успяват да обслужват нуждите на пазара или пък налагат чужди модели на работа, които не са приложими за страната ни. В сравнение с тях всяка функционалност в платформа ни е специално разработена за българския адвокат, българския модел на работа и където е приложимо, интегрирана с релевантните институции и държавни администрации. Допълнително, нашето решение се отличава с висока степен на автоматизация на различните правни процеси. Първоначалната ни идея винаги е била не да бъдем поредната платформа или CRM система, a нещо напълно различно. Добър пример за това е новият ни изкуствен интелект. Приложението му при нас значително надгражда над общоприетата „чат“ функционалност, като има възможността да създава цели документи, да следи изпълнението на задачи и отговорности и като цяло да автоматизира ежедневието на потребителите ни.
Какво предстои оттук нататък?
Пазарът на правните технологии в България е интересен и атрактивен, но за съжаление, не е достатъчно голям, за да изпълни плановете ни за развитие. В тази връзка до края на годината планираме на разширим портфолиото си от услуги, като ще бъдем готови с няколко нови иновативни продукта отново в същата сфера, но не задължително предназначени за юристи или правни професионалисти. Няколко примера за технологични решения за съответствие с навлизащите регулации GDPR, AI, AML и други. Както вече споменах, излизането в чужбина също е на дневен ред, като от началото на годината агресивно инвестираме в партньорства и кампании на избрани от нас чужди пазари. Съвсем скоро ще можем да споделим конкретна информация по темата.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
Legal Tech „отвори врати“ в разгара на ковид и според мен няма лошо време за стартиране на нов бизнес. Социалната и икономическата обстановка могат да повлияят развитието или неуспеха на една организация, но други фактори като добра идея, компетентен екип и „фит“ с пазара са значително по-важни. Като цяло съветвам предприемачите да валидират идеите си възможно най-рано. Много често срещам екипи, които отделят огромно време и ресурси да създадат перфектния продукт, който впоследствие се оказва без пазар или клиенти. Аналогично на това забелязвам и много предприемачи, които са изцяло технологично насочени и не отделят достатъчно внимание на продажбите и промотирането на услугите си. Маркетингът и комуникацията с клиентите са също толкова важни, колкото и самият продукт и заслужават същото внимание и ресурси.
Как очаквате развитието на изкуствения интелект да повлияе върху юридическите професии? По какъв начин ще се променят? Очаквате ли някои от тях да изчезнат напълно през следващите 10 – 15 години? Ако да, кои и защо?
Не мисля, че в скоро време ИИ ще успее да измести адвокатите от техните роли, но със сигурност ще трансформира начина, по който работят. От началото на годината забелязахме, че клиентите ни използват ИИ все по-често и постоянно откриват нови и иновативни приложения в техните организации. Примери за това са автоматизирането на голяма част от ежедневните им рутинни задачи като прегледи и анализи на казуси и дела, правни проучвания и подготовка на документи, което позволява на потребителите ни да отделят повече време за по-важни и сложни стратегически процеси, повишавайки тяхната ефективност и добавена стойност. Разбира се, това е вярно не само за правния сектор, но и за много други индустрии. Като цяло ИИ започва да играе все по-голяма роля в нашето професионално ежедневие и екипът ни силно вярва в потенциала на тази технология, като сме си поставили амбициозната цел да бъдем една от водещите компании, предлагаща подобни решения на правния пазар.
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Христомир Христов, Фейритейлс ООД