Още 75 хил. души ще могат да ползват най-бързия и екологичен транспорт
сн: СО
Започна изграждането на още 6 км от разширението на столичното метро. Официална първа копка на обекта направиха кметът на София Васил Терзиев, министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков, ръководителят на представителството на ЕК за България Бойко Благоев, кметът на район "Слатина" Георги Илиев и директорът на „Метрополитен” ЕАД проф. инж. Стоян Братоев.
От началото на 2027 жителите на още 4 квартала ще имат удобна и бърза връзка с метро, а строителството на този участък ще облекчи трафика в едно от най-натоварените направления в София. Това обяви министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков при старта на проекта за разширение на трета линия на софийското метро.
„По линия на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ осигуреното финансиране за този проект е 106 млн. лева, с които общо средствата за изграждане на метрото в София през този програмен период надхвърлят 880 млн. лева“, заяви Гвоздейков. Той обясни, че в последните няколко месеца са положени много усилия, за да бъде договорено това финансиране с Европейската комисия. „Тъй като се намираме в края на програмния период, се надявам с пълна мобилизация на изпълнителите тези средства да бъдат ефективно усвоени до края на годината“, допълни Гвоздейков.
Кметът на София Васил Терзиев обясни, че това е важен и чакан проект, който има отношение към това как ще се придвижват по-ефективно 75 000 софиянци. „Развитието на градския транспорт е централна тема и ние ще продължим да инвестираме в метрото“, каза още той.
"Това, което се случва тук днес, е нещо, което гражданите на "Слатина" очакват от много време", каза кметът на район "Слатина" Георги Илиев и благодари на всички хора, които са работили за развитието на проекта.
По думите на ръководителя на представителството на ЕК за България Бойко Благоев: „Инвестициите на близо 55 млн. европейски средства в разширяването на софийското метро ще повлияе пряко върху ежедневието на софиянци и всички ние ще дишаме по-чист въздух.“
С разширението на метрото през "Слатина" се очаква намаляване на трафика в района с около 25%, а замърсяването на въздуха – с 6 хил. тона вредни емисии годишно.
Участъкът от 6 км е изцяло подземен. Трасето започва от ул. „Шипка”, продължава през кварталите „Гео Милев“ и „Слатина“, минава покрай зала „Арена София” и София Тех парк и достига до бул. „Цариградско шосе“, Окръжна болница в кв. „Младост”. С новото разширение ще се осигури връзка на източните квартали на столицата „Гео Милев”, „Слатина”, „Христо Смирненски” и „Младост” със западните – „Овча купел-1 и 2” и „Горна баня”, както и с другите две метролинии, а чрез тях – бърза връзка и с Централната жп гара и Столичното летище.
Обществени ползи след реализацията на проекта за разширение на Линия 3 през ж.к. „Слатина” до бул.„Цариградско шосе”:
● След построяването на разширението през „Слатина” още над 75 000 граждани ще имат всеки ден възможността да усетят предимството на най-екологичния и удобен обществен транспорт и за 10 – 12 минути да стигат до центъра на града.
● Очаква се намаление на броя автомобилите с 8 800 дневно;
● Очаква се намалението на трафика в района с 25%, което ще окаже положителен ефект и по отношение на въздуха (намаляването на вредните парникови газове, фини прахови частици, оловни аерозоли и др. с няколко хиляди тона годишно).
● Спестеното време на пътниците поради по-голямата скорост на придвижване прогнозно с около 8 500 часа дневно;
● Общата дължина на метромрежата в София след изграждането на двете разширения на Линия 3 – Подуянски участък и настоящия Слатински участък – се предвижда да достигне 61 км с 56 метростанции, а пътниците да се увеличат общо с 120 000 души. На ден бързината и удобството на подземната железница ще ползват около 560 хиляди души, а годишно техният брой ще се увеличи с 16 млн. пътници и ще достигне около 200 млн. души.
За извършване на строителните дейности са открити три строителни площадки, другите три се очаква да бъдат одобрени до края на ноември. Започнаха подготвителните дейности за строителство в участъка, от миналата седмица е въведена временна организация на движението по улиците в района на Тех парка, както и промяна на достъпа с автомобили на територията.
Ще бъдат закупени и 8 нови влака за обслужване на участъка.
След последната станция на „Цариградско шосе” ще се изгради подземен двуетажен буферен паркинг за автомобили с капацитет 230 места и открит паркинг за около 120 автомобила.
Очаква се новият участък на метрото да е завършен през пролетта на 2027. Стойността на проекта е 540 млн. лв. без ДДС, от които 106,6 млн. лв. са от Кохезионен фонд и 433,4 млн. лв. – съфинансиране и заем от ЕИБ.