Украинската софтуерна компания SoftServe ще наеме между 60 и 80 служители през 2017. В момента в офиса в София работят 120 служители. През 2014, когато SoftServe стъпи в България, компанията обяви амбициозни планове да расте с 200 души на година и до 2018 в офиса в София да работят 1000 души. Две години по-късно от SoftServe признават, че вероятно първоначалната им прогноза е била твърде оптимистична. Макар и с по-слаби темпове, компанията се разраства и вече заема още един етаж в сградата, в която се помещава на бул. „България”.
Още за плановете на компанията в София вижте какво споделиха пред Economy.bg Андон Симеонов и Тарас Китсмей.
Колко нови работни места ще разкрие SoftServe?
Стъпихте в България преди две години. Какъв прогрес отчитате оттогава? Оправдаха ли се първоначалните ви очаквания? Тарас Китсмей: Преди две години взехме решение да открием офис в България, за да имаме достъп до най-добрите таланти в България. В момента от България обслужваме много клиенти от цял свят, най-вече от Великобритания и Западна Европа. Андон Симеонов: Талантите са една от нещата, които търсим в България. Друго, което искаме да постигнем, е глобализация на нашата компания. Чрез стъпването си в България до голяма степен реализираме тази цел.
Имахте планове да откриете 1000 работни места в София. На какъв етап са тези планове? Колко служители имате в момента? Тарас Китсмей: В момента имаме около 120 служители тук, като продължаваме да растем.
Ще успеете ли да постигнете целта си до 2018 да имате 1000 служители в София? Тарас Китсмей: Със сигурност ще я постигнем, но ще отнеме няколко години. Вероятно първоначалната ни прогноза беше твърде оптимистична. Андон Симеонов: Искаме да растем в порядъка на 60 до 80 души на година.
Защо компанията има само 120 служители у нас, а не повече?
Пазарът на труда у нас ще ви позволи ли да реализирате плановете си? Тарас Китсмей: От гледна точка на таланта тук нямаме ограничение, но трябва да имаме стабилна основа, за да растем. Не можем просто да прибавяме нови екипи с хора, защото за клиента е важно качеството. Затова всеки път, когато растем, трябва да създадем своеобразен микс от хора, работили вече няколко години, и новоназначени служители. Само така можем да гарантираме, че ще се получи най-добрият резултат. Защо днес имаме 120 служители, а не повече? Защото трябва да обръщаме внимание на качеството на нашите продукти. Основният фокус на компанията е да расте в България и Полша. Това са двете основни локации, където искаме да растем.
Какви специалисти наема компанията и кои са основните й клиенти?
Какъв тип специалисти търсите? Андон Симеонов: Компанията обслужва четири индустрии. Това са ритейл, здравеопазване, финанси и enterprise. Има още една, която наричаме emerging, като тук попадат всички проекти, които не можем да разпределим в първите четири. Използваме цялото портфолио на технологии за реализация на проектите в тези индустрии. Офисът тук обслужва основно (около 60%) проекти в здравеопазването. Тарас Китсмей: Доставяме на клиентите си услуги от целия цикъл на софтуерно разработване. Днес за разработката на софтуер са нужни различен тип специалисти. Като се започне от бизнес анализатори, премине се през специалисти потребителско изживяване, софтуерни архитекти, различен тип разработчици и накрая специалисти по качество на софтуера или софтуерни тестери.
Кои са основните ви клиенти? Тарас Китсмей: Компании, които произвеждат софтуерни продукти. Cicso, HP, Allscripts и Microsoft в миналото.
Как ИТ академията на SoftServe и процедурата "Синя карта" помагат на компанията да намери квалифицирани кадри?
Как вашата ИТ академия ви помага да се справите с предизвикателство на недостатъчно квалифицирани кадри у нас? Андон Симеонов: Нашата ИТ академия обучава в различни технологии. Всеки цикъл на обучение трае около четири месеца. До момента са завършили около 80 души, като до края на тази година ще завършат 120.
Гарантирате ли работа на завършилите академията? Андон Симеонов: След като дадена група завърши курса в определена технология, ние селектираме кандидатите, които най-много пасват на нашите проекти.
Какъв процент от хората, които завършват академията, наемате? Андон Симеонов: Засега наемаме около 70% от завършилите.
Как опростяването на процедурата „Синя карта” за висококвалифицирана заетост на чужденци ще допринесе за това България да привлича повече ИТ инвестиции? Андон Симеонов: Предимството за компаниите от „Сините карти” е, че така те могат много бързо да релокират опитни софтуерни разработчици, които да създадат основа, върху която да се надгражда локалният офис.
Вие възползвате ли се от възможностите на „Синята карта”? Андон Симеонов: Опитахме се да се възползваме, колкото е възможно. Процедурата, когато стъпихме на пазара тук, беше доста тромава и все още е.
В момента имате ли чужденци сред служителите си и от кои страни? Андон Симеонов: Имаме 7 колеги от Украйна, които подпомагат изграждането на местния офис.