неделя, 10 ноември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9369 прочитания

    Бизнес лидерите в България: Марко Симеонов – СЕО на АМАТАС

    Бях планирал да започна работа в Лондон след около 6 месеца работа в Amatas, но взех решение да остана и да се развия в семейния бизнес, споделя Марко
    17 юли 2024, 10:02 a+ a- a

    Марко Симеонов – СЕО на АМАТАС. Снимка: Личен архив

    Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В тази рубрика разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция? С какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад?

    Запознайте се с Марко Симеонов - CEO на Amatas, която предлага управляеми услуги по киберсигурност. Amatas е доверен партньор на организации в България, Западна Европа, Африка и Северна Америка с клиенти във финансовия, високотехнологичния, индустриалния и здравния сектор. Тя е част от инвестиционния холдинг Ocean Investments. Целта на Ocean Investments е промяна на екосистемата и качеството на живот в България, посредством партньорство с останалите фондове, инвестиционни компании, асоциации и участници в нея. Тяхна мисия е да идентифицира и подкрепя смелите предприемачи със силни идеи, като им помогне да реализират визията си и плановете си за растеж. 

    Разкажете ни за Вашето образование и какво считате за най-ценно в него.
    През годините израснах и учих в чужбина и това беше чудесна възможност за моето развитие. От 7-ми до 12-ти клас учих в Швейцария и бях в много добра среда сред хора от различни националности и култури. Това беше огромен плюс, защото ми даде различна перспектива за хората. Така изградих верни приятелства, които са живи и до днес. Където и да отида по света, мога да се видя с някой близък и да прекараме време заедно. 

    От друга страна, обучението, особено в университета в Лондон, където учих право, беше страшно предизвикателно. Тогава осъзнах как нивото на образование е много високо и изискванията към всеки бяха огромни. В началото беше трудно, но след няколко месеца лутане и свикване, намерих своя път. Истината е, че съм изключително благодарен за всичко, защото въпреки че не се занимавам с право в момента, това ми даде много. Научих се на най-важното – как да мисля, да анализирам, да структурирам изказа си и да се аргументирам. И до днес всички тези знания и умения са ми полезни и от гледна точка на бизнеса.

    Ако знаете това, което знаете днес, какво образование и специалност бихте избрали да учите?
    Когато човек избира специалност все още е дете, той е едва на 17-18 години. Затова според мен е добре да се фокусира върху сериозни професии и хубави университети, като разбира се, този избор да е в сферата на науки, които харесва. За мен правото беше перфектният избор, тъй като винаги съм обичал историята, отдавали са ми се езиците и икономиката. Математиката също ми вървеше, но не ми е била страст, нито химия или физика. Може би, ако бях тръгнал по посока на точните науки, щях да се справя, но с цената на много повече усилия и нямаше да изпитвам същото удоволствие, с което учех право. Въпреки това, за мен едни от най-интересните професии в наши дни са свързани с IT сектора и всяка специалност, която ти помага да развиваш инженерната си мисъл. Би било чудесно, ако това се съчетае с предприемачески умения и се комбинира в един добър бизнес.

    Каква беше първата ви работа и как се чувствахте тогава?
    Първата ми работа беше стаж в една адвокатска кантора в София, по това време още учех в Лондон. Беше ми изключително интересно. Тогава разбрах, че професионалния път, който съм избрал е правилен. Екипът, с който работих беше чудесен, изграден от опитни експерти. Непрекъснато учех различни и нови неща от тях. Включваха ме при разглеждането на реални казуси и беше много вълнуващо.

    Как започнахте в настоящата компания?
    Започнах кариерата си в Аmatas, след като компанията вече съществуваше от година. Първоначално се занимавах с правните казуси и нововъведения GDPR закон. Работих отдадено, запознах се с бизнеса отвътре, а след целия натрупан опит, стъпих в ролята на CEO. Тогава изпитвах голям стрес заради всички задачи, отговорности и, меко казано, гасене на пожари, които ме очакваха в идната година. Като основатели на компанията - Борис Гончаров, CSO и Атанас Симеонов, моят баща, ми оказаха голяма подкрепа в целия процес. Благодарение на това бързо успях да приложа техните съвети в ежедневието. В началото ми беше трудно да си представя успеха на Amatas. Току що завършил английско право, започвайки в компания на една година, с трима служители, не разбирайки абсолютно нищо от киберсигурност и IT, за мен ролята ми в Amatas, ако трябва да бъдем честни, беше един експеримент. Бях планирал да започна работа в Лондон след около 6 месеца работа в Amatas, но взех решението да остана и да се развия в семейния бизнес. Открих себе си и мястото си в тази роля и винаги следя най-точния измерител за представянето си - добрата оценка на колегите за работата и комуникацията с мениджмънта. 

    За мен Аmatas е нашето общо произведение на изкуството, което наистина претърпя големи промени, докато намери своя успех. Убеден съм, че имаме да извървим още много дълъг и интересен път, като бизнес, екип и визия.

    Какви са Вашите отговорности днес?
    Отговорностите в ролята на CEO се изразяват от най-малкото до най-голямото нещо. Най-важното за мен в тази роля е да управляваш хората, с които работиш по начин, по който да можеш да балансираш паралелно както техните интереси, така и тези на бизнеса. Необходимо е да създадеш правилна среда на работа, където ценностите и културата на екипа са водеща и важна част за предстоящите успехи на организацията. Трябва да можеш да събираш идеи от всеки колега, а след това да ги прилагаш иновативно. За мен това е начинът да планираш стратегически развитието на бизнеса, да привличаш клиенти и разбира се, да следиш финансовата страна на нещата.

    Какво Ви мотивира?
    Мотивира ме желанието да създадем услуга, продукт, идея, толкова полезна, смислена и успешна, че да бъде високо ценена от нашите клиенти и партньори и дори  от целия свят. Да знаем, че това, което сме създали, първо върши работата, за която е предназначено, и второ – клиентите да виждат в това решение качество, постоянство и реално приложение, решаващо техните проблеми, спестяващо им време, пари и усилия.

    Поглеждайки дългосрочно, най-силно ме мотивира стремежът да знам, че оставяме следа, че градим с мисъл и цел. Цялостната концепция на Ocean Investments е такава. Компаниите не са създадени просто за едни бързи печалби. Нашата нагласа е, че ще създадем експертен екип и устойчиви компании, които във времето ще стават все по-добри в това, което правят. 

    С какво не бихте направили компромис?
    Не бих направил компромис с човек, който не отговаря на ценностите на компанията и проявява лошо отношение към другите. Не толерирам арогантността и високото его, не бих направил  компромис и с човек, който мисли, че е най-интелигентният и другите не струват. Вярвам, че с правилната нагласа идва и добрата комуникация, постоянство и желание да се съгражда. Без значение колко е иновативен и колко бързо се разраства един бизнес, ако няма добро обслужване и отношение към клиентите, той не си заслужава.

    Какви хора се стремите да привличате в екипа и какви качества цените в тях?
    Няколко са нещата – човекът да има стабилна ценностна система, да може да комуникира добре, както споменах, и да търси решенията на проблемите, не само да ги изтъква. Трябва да умее да бъде спокоен в различни ситуации, независимо колко напрегнати са те. Стремим се да привличаме хора, които приемат различията на другите, това е предпоставка за изграждане на разбираща и подкрепяща среда, далеч от конфликти и токсичност.

    Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява успешно технологична компания?
    За мен дали си мениджър на технологична компания или на каквато и да е друга, няма толкова значение от гледна точка на уменията. Важно е мениджърът успешно да задава правилната посока, а хората да я следват без много отклонения. Също така, да умее бързо да взема решения, дори и да не е убеден на 100%, че това е правилното решение. Не вярвам, че има мениджър, който винаги и изцяло е сигурен в едно решение. По-важно обаче е да се вземе решението и да се действа, отколкото просто да се мисли или да се питат поредните 10 или 20 човека. Така ситуацията се усложнява, мненията стават все повече и все по-различни. Това не означава да игнорираш чуждите идеи, напротив, нужно е да го чуеш, знаейки, че си подбрал правилните експерти, да се довериш и да добавиш личната си преценка и избор. 

    И последно, но не по важност – задължително е всеки мениджър да умее да комуникира изключително точно, ясно и директно с хората, с които работи. 

    Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
    Най-големите ми предизвикателства са били свързани с хората. Продължавам да се уча какъв трябва да бъде правилният подход. Как да създам баланс между бизнеса, удовлетворяване на индивидуалните нужди на хората, желанията им да изпъкнат професионално и това да работят истински заедно в екип. Мисля, че има много компании, които са просто група от хора, работещи на едно място. Нашата цел е точно обратното. Винаги е предизвикателство, но смятам, че вече знам как мога да събера тези хора да работят с обща цел, допълвайки идеите и усилията си взаимно и подкрепяйки се. 

    Друго лично предизвикателство е, че си поставям много високи цели, а когато ги изпълня, бързам към следващите. Понякога не си оставям време, в което просто да погледна назад и да оценя постигнатото, да му се насладя. Затова сега се стремя да обръщам повече внимание на това. Ползвам радостта от успеха като катализатор за достигане до следващите цели.

    Ако знаете това, което знаете днес, какво бихте променили?
    Не бих променил нищо. Сигурен съм, че всички мои грешки или правилни ходове са били част от моя път и именно те са ме довели дотук. Чувствам се добре с мястото, на което се намирам сега в живота. Не може да се връщаш назад и да променяш, защото ти ще промениш грешките, но това ще ти отнеме ценен опит.

    Как си представяте развитието на ИТ индустрията в България през следващите години?
    Голям недостатък в индустрията към момента е, че имаме много хубави и големи IT компании, които обаче са в сферата на някакъв тип аутсорсинг услуги. Погледнато стратегически спрямо развитието на една индустрия за една държава, това не е най-доброто. Така много рядко създаваш своя интелектуална собственост и иновация, която да защитиш и да разшириш, да умножиш не по хиляда, а по милион. Това е нещото, което ние се стремим да правим и което мечтая да се развива все повече в България и индустрията ни. Смятам, че трябва да се правят инвестиции в дългосрочно развиващи се продукти, интелектуална собственост и иновации, които наистина ще бъдат устойчиви във времето.

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на АМАТАС ЕАД в JOBS.bg

     

    ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА БИЗНЕС ЛИДЕРИТЕ В БЪЛГАРИЯ 

    Мартин Димитров - Изпълнителен Директор, Сиском Инженеринг
    Станислав Червенаков, Управител клон Петрич, АББ България ЕООД
    Стефан Гьошев - Старши Вицепрезидент „Продажби“ в Progress
    Биляна Попова – Зам. Директор Техническа дирекция в Телелинк Инфра Сървисис
      
    Любомила Андонова, Ocean Investments
    Зорница Узунова, tbi bank

    Деси Костова, myPO
    Владимир Борачев, Менторис
    Рени Миткова, ЕОС Матрикс
    Димчо Димчев, карго-партнер
    Франк Кванте, Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт
    Михаела Юзирова, Кофас

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    08 ноември 2024, 14:48
    Технологичната компания с български корени DIGITALL инвестира над 1 млн. евро в AI
    Фирмата засилва стратегическо партньорство с водещата AI платформа за бизнес трансформация ServiceNow
    08 ноември 2024, 13:15
    Българската предприемаческа организация организира "Hall of Fame"
    Пилотното издание на Залата на славата на BESCO ще се състои на 11 ноември
    08 ноември 2024, 09:22
    Nissan съкращава 9000 души
    Компанията намалява и производството заради слаби продажби в САЩ и Китай
    08 ноември 2024, 08:19
    Износът на Китай с най-бърз темп на увеличение от 2 години насам
    През октомври показателят отбеляза близо 13% ръст
    07 ноември 2024, 16:22
    Банката на Англия отново намали лихвените проценти
    Намаления за в бъдеще ще са постепенни
    07 ноември 2024, 15:49
    Канада с мерки за ограничаване на емисиите от добив на нефт и газ
    Новите правила трябва да влязат в сила през 2030 г.