Правителственият план за внедряването им все още не е изпълнен
Снимка: ЕП (©DENIS CHARLET / AFP)
Правителството очаква да похарчи най-малко £4,7 млрд. за въвеждане на граничен контрол след Брекзит, който многократно бе отлаган, предупреди регулаторът на публичните разходи, цитиран от Guardian.
Плановете за въвеждане на гранични проверки на стоки, идващи от ЕС, са изправени пред „значителни проблеми“, включително критичен недостиг на инспектори преди въвеждането им миналия месец, се казва в доклад на британската Сметна палата (NAO).
Обединеното кралство заяви, че се надява да има „най-ефективната граница в света“ до 2025 г., но контролният орган каза, че на стратегията ѝ липсва „ясен график и интегриран междуправителствен план за изпълнение“, с отделни звена, отговорни за прилагането на различни аспекти.
Правителството изчислява, че ще похарчи най-малко 4,7 млрд. британски лири за 13-те най-значими програми, свързани с границите, през целия им живот, от които 2,6 милиарда британски лири са били изразходвани до март 2023 г.
Докладът установи, че доверието на кабинета във физическите проверки на вноса на растения и животни, въведени през април, е било оценено като „кехлибарено“ (amber) в началото на годината. Отделът, който наблюдава готовността на правителството и бизнеса за промените, каза, че кехлибареният рейтинг означава, че макар внедряването да е „осъществимо“, има „значителни проблеми, които изискват внимание от ръководството“.
Това включва трудности при набирането и обучението на инспекторите на пристанищните здравни власти за извършване на проверките, като правителството призна, че властите „няма да разполагат със 100% от необходимия персонал от първия ден“.
Кабинетът също така изрази загриженост относно това дали правителството разполага с достатъчно законодателство в подкрепа на новите проверки.
Разкритията за липсата на подготвеност на правителството за промените идват седмица след прекъсване на ИТ системи, което доведе до задържане на камиони на граничните пунктове до 20 часа, което засегна много фирми за внос, внасящи стоки от ЕС.
На 30 април правителството въведе физически проверки на камионите, превозващи животински и растителни продукти, идващи от континента, в ход, който отразява тези, които ЕС въведе за вноса от Обединеното кралство, когато страната напусна единния пазар през 2021 г.
Докладът констатира, че кабинетът е посочил липсата на персонал като „критичен проблем“ през януари, както и факта, че все още не е договорен подход за спазване и прилагане.
Гарет Дейвис, ръководител на NAO, каза: „Напускането на ЕС доведе до мащабна промяна в договореностите за движение на стоки през границата. Въпреки това, повече от 3 години след края на преходния период, все още не е ясно кога ще бъде въведен пълен контрол. Граничната стратегия има амбициозни планове за използване на технологии и данни за улесняване на търговията, като същевременно управлява рисковете. За да постигне целите си, правителството изисква силни резултати и отчетност – включително по-реалистичен подход към цифровата трансформация – заедно с ефективен мониторинг, за да позволи бъдещи подобрения.“
Важни закони, включително тези, които позволяват на граничните пунктове да бъдат официално определени за обработка на стоки, в крайна сметка бяха приети от парламента през април, когато правителството разкри публично, че ще намали някои проверки, за да избегне смущения само седмици преди въвеждането им.
Внедряването последва 5 предишни забавяния от юли 2021 г., включително основен ремонт на подхода през 2022 г., който доведе до значително намаляване на броя на необходимите проверки.
Тези повтарящи се забавяния и промени в подхода означават, че правителството е похарчило средства на данъкоплатците за инфраструктура и персонал, които в крайна сметка не са били необходими, се казва в доклада.