събота, 13 юли 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2176 прочитания

    Първата за България и региона водородна зарядна станция вече e в експлоатация

    Тя може да зарежда при двете стандартни налягания за компресиран водород
    07 май 2024, 16:09 a+ a- a

    Снимка: БАН

    Център за компетентност „ХИТМОБИЛ“, Българска академия на науките и Институт по електрохимия и енергийни системи „Акад. Евгени Будевски“ – БАН съобщават, че официалното откриване на първата за България и региона водородна зарядна станция ще се състои на 10 май 2024 г. от 11:00 часа, на адрес ул. „Искърско шосе“ №11, община Искър, София (вход към обекта откъм ул. „Мюнхен“). 

    С водородната зарядна станция, която е част от инфраструктурата на Полева лаборатория „Интегрирани енергийни системи“ на ЦК „ХИТМОБИЛ“ се поставя началото на водородната електрическа мобилност в страната. В изграждането на обекта основните изпълнителски дейности са дело на фирмите ДЕЛЕКТРА, АКВАХИМ и МОНБАТ, които ще са съорганизатори и на церемонията по откриването му.

    Водородната зарядна станция, изработена от австрийската фирма EDC-ANLAGENTECHNIK, има възможности за зареждане при двете стандартни налягания за компресиран водород - 350 и 700 бара. Водородът може да постъпва в зарядната станция през два входа. Единият е свързан към електролизьор с капацитет 8,5 кг на денонощие, който произвежда на място водород с възобновяема енергия от фотоволтаичния парк в Полевата лаборатория. Произведеният по този начин водород е с много висока чистота, достатъчна за директно използване в транспортни средства. 

    Чрез втория вход, водородът може да постъпва от бутилкови групи доставени от други източници, което позволява при необходимост да се постигне по-голям капацитет на зареждане на станцията. В съдовете за високо налягане на станцията могат да се съхраняват до 70 кг. компресиран водород, с който може да се осигури до 7000 км. пробег. Възможностите ѝ за компресиране на водорода са от порядъка на 40-50 кг. на денонощие, което е достатъчно за ежедневно зареждане на 10-15 автомобила или 2 автобуса.

    Веднъж компресиран в съдовете за високо налягане, водородът може да се използва за зареждане на автомобили, без процесът на зареждане да изисква външна енергия. Това е едно от предимствата на водородната мобилност, особено в моменти на върхово потребление на електрическа енергия.

    С пуска на водородната зарядна станция започва реализацията и на планираната научно-изследователска програма на ЦК „ХИТМОБИЛ“ за производство на водород чрез електролиза на вода с електроенергия от ВЕИ и използването му в транспортния сектор. Амбицията на екипа е, чрез проактивно сътрудничество с бизнеса, да се демонстрират възможностите на водородните технологии и по този начин да се даде позитивен импулс за ускореното им въвеждане в страната. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 12 часа
    ЕК заплаши с по-големи глоби социалната мрежа „X“ на Мъск
    Според Брюксел платформата нарушава дигиталното право на ЕС
    преди 13 часа
    ЕК одобри държавна помощ от 142 млн. евро за българската енергетика
    Помощта ще бъде под формата на директни безвъзмездни средства за доставчици на природен газ
    преди 14 часа
    Ключово постижение за България: INSAIT със 17 приети статии на знаков форум за компютърно зрение
    За първи път от 34 години българска институция се нарежда наравно с едни от най-добрите университети в света на ECCV
    преди 17 часа
    ЕП гласува следващата седмица дали Фон дер Лайен остава начело на ЕК
    Ако бъде избрана, тя ще се върне на поста председател на Европейската комисия за следващите 5 години
    преди 18 часа
    Радев ще връчи втория мандат следващата седмица
    Президентът очаква от ПП-ДБ да кажат дали ще останат опозиция или ще опитат да съставят правителство