Вейналд Йонгун, президент на Ecommerce Europe, споделя какво е състоянието на е-търговията в Европа и у нас, как ще се развие секторът и къде е мястото на AI
Вейналд Йонгун е гласът на дигиталната търговия в Нидерландия и Европа повече от 25 години. Той е основател и главен изпълнителен директор на Thuiswinkel.org до 2022 г., президент на Европейската търговска асоциация Ecommerce Europe и автор на бестселъра „Краят на онлайн пазаруването: Бъдещето на пазаруването в един свързан свят“, който е преведен на 10 езика и издаден в над 20 държави. Вейналд бе сред лекторите на двудневното издание на SERP Conf. 2024 International в НДК.
Economy.bg разговаря с г-н Йонгун, за да разкаже повече за състоянието на електронната търговия в Европа и спецификите ѝ в България, кои са основните тенденции в сектора и къде е мястото на изкуствения интелект.
Как изглежда е-търговията в Европа днес?
Електронната търговия в Европа е процъфтяващ бизнес. Мисля, че всички виждаме, че поведението на потребителите продължава да се измества към пазаруване онлайн и че това е добре за индустрията. Разбира се, ние също така виждаме, че потребителите са наистина предпазливи какво да купуват, кога да купуват, как да купуват. Като цяло индустрията на електронната търговия в Европа се справя наистина добре.
С какво се отличава българският пазар?
Българският пазар все още е в процес на развитие. Мисля, че общото за електронната търговия е, че в източноевропейските страни все още има импулс и развитие. Данните за растеж като цяло са малко по-високи. Така че има много хора, които все още обмислят дали да се включат в онлайн пазаруването. И тъй като това движение продължава, има много възможности за българския пазар.
Кои са основните тенденции в електронната търговия в момента?
Има много тенденции в електронната търговия в Европа. Основните тенденции, разбира се, са свързани с AI. Много компании го използват, за да направят процесите си по-ефективни, по-ефикасни, включително използването на ChatGTP, за да направят пробните прегледи на продукти по-интересни. На второ място е устойчивостта, разбира се. Това е голям проблем за европейските компании, от една страна, но и за потребителите, които искат повече търговци на дребно да бъдат по-съзнателни относно това, което им продават. Също така е в интерес на компаниите да действат по отношение на устойчивостта, защото политиците изискват това от тях. Но има и малък парадокс, защото компаниите мислят не само дългосрочно, защото дългосрочно, всички са съгласни, че устойчивостта е важна, но краткосрочно, вие трябва да реализирате печалба. Можем ли да си позволим да бъдем толкова устойчиви в този момент? Същият парадокс е и за потребителите, защото, ако попитате група потребители искат ли да бъдат устойчиви, разбира се, всеки иска да бъде устойчив. Но ако попитате, готови ли са да платят за това. ако са на щанд в супермаркет и могат да избират между единствения устойчив продукт или много, много по-евтиния, неустойчив продукт, много хора избират по-евтиния. Така че имаме още много работа, но ще я свършим!
Колко важен е дигиталният маркетинг за електронната търговия?
Дигиталният маркетинг е от съществено значение. Трябва да бъдете ефективни и ефикасни по отношение на разходите в дигиталния маркетинг, защото това е начинът, по който достигате до вашите потребители. А вашите потребители са всичко за вашия бизнес. Така че трябва не само да достигате ефективно до тези потребители, но и да сте ефикасни, достигайки до тях на най-ниската цена и по този начин можете да реализирате печалба като компания. Но достигането до тези клиенти с помощта на наличната технология, която е AI, разбира се, SEO и т.н. Всичко това е много важно за компаниите за електронна търговия.
Къде е мястото на AI в сектора?
Мисля, че AI е в основата на електронната търговия, защото AI влиза във всеки процес и всеки малък детайл и от страна на компанията и от страна на потребителя. Трудно е да си представим свят без AI. Така че мисля, че след 3, 5, 10 години цялата индустрия за електронна търговия ще се базира на AI софтуер, на AI чипове, на AI технология. И разбира се, ще се появят нови технологии. Но в този момент е базирана на тази AI технология.
Как очаквате да се промени индустрията?
Електронната търговия ще се промени. Индустрията винаги ще се променя в нови фази с растеж, с добри неща, които се случват, но също и с лоши неща. Има несигурност, геополитически проблеми, вериги за доставки, които се провалят, покачващи се нива на инфлация за потребителите, основните материали, чиито цени се покачват до небето. Това е от отрицателната страна. От положителната страна мисля, че все още има много иновации в нашата индустрия. Мисля, че ние като Европа сме силни за това, което искаме да постигнем. Мисля, че в днешно време поради цялата политическа ситуация, като цяло ние все повече и повече се държим един за друг, защото осъзнаваме, че трябва да решаваме собствените си проблеми. Това рефлектира върху индустрията за електронна търговия с всички компании, да кажем, от Югоизточна Азия, Китай, които идват и оказват голямо влияние. Искаме равни условия. Ние представляваме e-commerce Europe, европейската индустрия. Така че разглеждаме наистина внимателно тези проблеми. Искаме равни условия за всички компании в Европа. Това е важно за нас и в крайна сметка и за всяка компания, която е там и се опитва да прави бизнес.
Най-добрият Ви съвет...
Мислете за стратегия за следващата година или три. Оттук нататък какво искате да постигнете? Къде искате да отидете? Инвестирайте в хората си. Търговията на дребно наистина е бизнес с хора, така че трябва да инвестирате в хората си. Хората правят разликата. Води се война за таланти, но можете да правите промяна. Бъдете гъвкави, тествайте, експериментирайте, учете, проваляйте се, ако е необходимо. Ако правите неща, тогава може да стигнете по-бързо до нова ситуация. Мислете нестандартно. Опитайте се да правите нови неща. Опитайте се да се ангажирате с неща, които никога не сте правили преди, и най-накрая използвайте технологията, която ви е близка до сърцето, за да се доближите до целите си. И не всеки се нуждае от една и съща технология. Но дори и за малки и средни предприятия можете да използвате AI технология, можете да използвате ChatGTP и да станете по-добра, по-продуктивна и по-ефективна компания, достигаща до вашите клиенти.