За професията, възможностите и заблудите разказва Надежда Овчарова, която има 14 години опит в сферата на маркетинга
Надежда Овчарова - Digital Marketing Manager в Технополис и Практикер. Снимка: Личен архив
Надежда Овчарова е Digital Marketing Manager в Технополис и Практикер с 14-годишен опит в сферата на маркетинга. Завършила е Американския университет в България с две специалности – „Журналистика и масови комуникации” и „Бизнес администрация”.
През 2012 г. се присъединява към маркетинг екипа на немския по това време Практикер, който впоследствие става част от българското дружество „Видеолукс Холдинг”, част от който е и пазарният лидер Технополис. В момента отговаря за развитието на дигиталните канали на Технополис и Практикер.
Пред Economy.bg Надежда разказва повече за работата си и възможностите за развитие в компаниите – с какво се занимава, какви умения и качества са необходими за тази позиция, как поддържа квалификацията си и кои са най-големите заблуди за професията.
Какво образование имате?
Завършила съм Американския университет в България с две специалности – „Журналистика и масови комуникации” и „Бизнес администрация” с профил „Маркетинг”. Още със зараждането на социалните мрежи имах интерес към дигиталните канали и следях развитието на новопоявяващите се платформи. Този интерес впоследствие надградих, като преминах програмата по дигитален маркетинг на Digital Pro и различни допълнителни обучения.
Как стартира Вашата кариера?
Кариерата ми стартира в PR агенцията на една от големите комуникационни агенции в страната – Publicis Groupe. Поканиха ме на стаж при тях, впоследствие и на втори, който прерасна в предложение за постоянна позиция, като PR консултант. Попадайки в тази голяма комуникационна група, имах възможността да се уча и вдъхновявам от топ специалистите в България, да научавам за най-новите трендове и инструменти, както и да придобия know-how от работата с различни клиенти и международни партньори на агенцията. Първоначално позицията ми беше свързана с контакти с медиите, изготвяне на прессъобщения и организиране на събития, но впоследствие работата ми се задълбочи и прерасна в изготвяне и изпълнение на комуникационни стратегии за клиенти като Shell, Subway, Фондация Америка за България, Junior Achievement и др. В работата ми по мащабни проекти често се налагаше да комуникирам с колеги от другите звена в групата – ATL и BTL реклама, медия планиране и купуване, дигитална реклама. Това допълнително обогати знанията и опита ми в различните дисциплини на маркетинга.
Име: „Видеолукс Холдинг“ (обядинява хипермаркетите Технополис и Практикер и търговските комплекси HOLIDAY PARK)
Сфера на дейност: ритейл сектор
Основан в България: 1993 година
Брой служители в България: +4 000
Основни продукти/марки:
Технополис предлага продукти в различни категории - смартфони и таблети, едра и дребна бяла техника, телевизори и gaming, компютри и аксесоари, продукти за спорт и свободно време и др.
Практикер е верига специализирани хипермаркети за дома и градината с широк набор от продукти в различни категории.
Клиенти/Пазари:
34 хипермаркета Технополис в 25 града
17 хипермаркета Практикер в 15 града
4 ритейл парка HOLIDAY PARK в 4 града, предстои отваряне във Враца и София.
Кога и как започнахте работа за настоящия си работодател?
Разностранният опит, който получих, и работата с клиенти от различни бизнес сфери ме мотивираха да потърся развитие от страна на клиента, за да задълбоча и фокусирам усилията си върху конкретен бранд. Така кариерният ми път ме отведе в немския по това време Практикер малко преди да стане част от българското дружество „Видеолукс Холдинг”. Първоначално позицията ми беше насочена повече върху традиционния маркетинг, тъй като координирах изготвянето и разпространението на промоционалната брошура, телевизионните и радио реклами, както и организирането на различни промоционални активности. С придобиването на Практикер от „Видеолукс Холдинг” и развитието на дигиталната реклама в България започнахме да използваме все повече дигитални инструменти. Така фокусът ми постепенно се измести върху дигиталната реклама, като започнах да работя и за другия водещ бранд на холдинга – Технополис. През годините надградих и задълбочих опита си в сферата. През последните няколко години преминахме през дигитална трансформация на компанията. Това наложи да развием екип от дигитални специалисти, които да обслужват рекламата на двете ритейл вериги, да започнем работа с повече външни експерти, да разширим каналите и кампаниите, които провеждаме. В този процес заех позицията Digital Marketing Manager на „Видеолукс Холдинг“ с фокус върху бранда Технополис.
Какви са основните Ви отговорности на тази позиция?
Дигиталното звено на „Видеолукс Холдинг” отговаря за рекламата на веригите Технополис и Практикер. Това са огромни ритейл структури, всяка с многобройни комуникационни канали, кампании, партньори и подизпълнители, като много често дейностите на двата бранда се застъпват времево. Всичко се случва с изключително голяма динамика и интензивна комуникация с екипа, Търговския отдел, агенциите и партньорите. Основните ми отговорности са свързани с това да ръководя и навигирам работата на Digital Marketing екипа. Отговарям за процесите и организацията на работата. Участвам в създаването на стратегията и посоката за развитие на дигиталните канали и управлявам бюджета за дигитална реклама, като следя за ефективното му изразходване в различните канали. Координирам работата на дигиталните агенции и организирам различни дигитални кампании, които подкрепят търговската дейност. Следя за новите инструменти на пазара и търся възможности за развитие на присъствието на компаниите в дигитална среда.
Как бихте обяснили на едно 5-годишно дете какво работите? А на баба си:)?
На моя 5-годишен син обяснявам, че се грижа за това, когато тате има нужда от нов телефон или инструмент, да се сети да ги потърси първо в Технополис и Практикер.
Ако бяха живи днес, бабите ми щяха да са в напреднала възраст и доста далеч от технологиите. Вероятно за тях щеше да бъде най-лесно смилаемо шаблонното „Работя на компютър.” :)
По какви проекти работите и с кои колеги (отдели) комуникирате най-често?
Работя както по мащабни промоционални кампании, които се развиват в множество канали и изискват комуникация с Търговския, Web, Маркетинг и Юридическия отдел, така и по проекти с участието на външни партньори. В ежедневието ми се налага да комуникирам активно с много хора, тъй като динамиката е голяма и често има промени поради силно конкурентния бизнес.
Как типично протича един работен ден?
Обичайно денят ми започва с преглед на представянето на всички дигитални канали и проверка дали всичко върви по план. След това обсъждаме и изчистваме казуси с колегите от Digital екипа. Голяма част от времето ми преминава в комуникация с партньори, колеги и агенциите. Ежедневно преглеждам и одобрявам голям обем от визии, текстове и реклами. Имам и доста срещи с външни фирми и партньори.
Какви умения и качества са необходими за тази професия?
Със сигурност е необходимо да имаш много добри мултитаскинг умения. Постоянно се появяват казуси, които изискват незабавното ти внимание. Налага се да спреш работа по задачата си, за да можеш да разрешиш дадения проблем и след това да се върнеш отново към първоначалната си работа. Междувременно са постъпили още две-три спешни задачи.:) Също така е много важно да бъдеш добър и ефективен комуникатор, да можеш ясно да брифираш екипите и да координираш процесите. Трябва да си бърз, гъвкав, да следиш новите тенденции, да се интересуваш от темите на деня. И не на последно място е много важно да си прецизен, защото работата на дигиталните специалисти е изключително видима.
Как поддържате знанията и квалификацията си?
Постоянно гледам да съм в крак с новите тенденции, като слушам различни професионални лекции, чета статии, посещавам различни събития. Също така имам няколко любими подкаста, които ми дават поглед върху маркетинга от други бизнес сфери.
Какви са възможностите за развитие?
В ДНК-то на „Видеолукс Холдинг” е да развива кадри вътре в компанията, преди да търси специалисти отвън. Голяма част от служителите в компаниите са част от създаването им и са израснали кариерно заедно с тях. През последните години имаме много нови млади таланти, като се стараем да има приемственост между новите и дългогодишните служители чрез различни обучения, тиймбилдинг събития и менторски програми. В дигиталното звено даваме възможност за развитие в направлението performance маркетинг, като според уменията си служителите могат да заемат ниво асистент, специалист, експерт или мениджър.
Кои са най-големите заблуди за тази професия?
Може би най-голямата заблуда е, че когато завършиш една програма по дигитален маркетинг, вече си готов специалист. Необходими са ежедневни усилия и работа с платформите, защото те се променят изключително динамично.
Какви са хобитата Ви и какво обичате да правите след края на работния ден?
Обичам да слушам музика и често ходя на концерти. Спортувам, като последната страст ми е бягането. Опитвам се да бягам няколко пъти седмично. Също така с двете ми деца много често правим различни DIY проекти у дома.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на ПРАКТИКЕР РИТЕЙЛ EООД в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА JOBS IN BG:
Какво е да работиш като Project Manager в Сирма?
Какво е да работиш като старши маркетингов експерт в Hitachi Solutions Bulgaria?
Какво е да работиш като „Анализатор на данни“ във водещата швейцарска банка UBS?
Какво е да работиш като Senior Accountant-General Ledger в Cargill?
Какво е да работиш като Специалист обслужване на клиенти и продажби с немски език в Sutherland?
Какво е да работиш като Сервитьор в сладкарници „Неделя“?
Какво е да работиш като Senior Manager Key Accounts в Монделийз България?
Какво е да работиш като KYC Analyst в myPOS?
Какво е да работиш като Касиер-Аранжор в Еником М?
Какво е да работиш като Експерт Агент в WePrevent?
Какво е да работиш като Corporate Development Analyst в myPOS
Какво е да работиш като Supervisor Financial Analysis в myPOS
Какво е да работиш като Монтажник в Еником М?
Какво е да работиш като Оператор Видеонаблюдение в WePrevent?
Какво е да работиш като Мениджър привличане на таланти в Ленгуидж Беър
Какво е да работиш като Talent Success Lead (TSL) в SoftServe Bulgaria?
Какво е да работиш като Flying Dutchman в WePrevent?
Какво е да работиш като BIM архитект в Next IT Services?
Какво е да работиш като Мениджър Внедряване на Нови Продукти в BTL Industries?
Какво е да работиш като Junior SAP Consultant в Атос България Компетънси Център?
Какво е да работиш като Ръководител на екип управление на проекти в Ленгуидж Беър?
Какво е да работиш като мениджър финанси в Hitachi Solutions Bulgaria
Какво е да работиш като Управляващ ERP консултант в Balkan Services?
Какво е да работиш като Маркетинг Експерт в Resolute Software?
Какво е да работиш като Ръководител отдел застрахователни щети в Аксенчър България?
Какво е да работиш като Специалист Производствено Планиране в Леони България?
Какво е да работиш като Ръководител Отдел Обслужване на Клиенти в myPOS?
Какво е да работиш като AML/KYC Manager в TransferMate?
Какво е да работиш като Старши Консултант по недвижими имоти в АДРЕС?
Какво е да работиш като шоколатиер в Chicolatti?
Какво е да работиш като Head Of Customer Service Dept в Скайнет, част от Ойрошпед?
Какво е да работиш като Специалист Дигитален Маркетинг в Радина Груп?
Какво е да работиш като Енергиен Диспечер в EVN България?
Какво е да работиш като Експерт по Анализи и Търговия с Електрическа Енергия в EVN?
Какво е да работиш като Product Operations Manager в Advent Group?
Какво е да работиш като финансов директор на „Девин“
Какво е да работиш като Learning Specialist в Sitel
Какво е да работиш като мениджър проекти в Шенкер?
Какво е да работиш като начален учител в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като специалист „Подбор“ в Easy Consult?
Какво е да работиш като управител на филиал в Kaufland България?
Какво е да работиш като директор B2B партньорства в Rakuten Viber?
Какво е да работиш като специалист клиентски запитвания в Regiocom?
Какво е да работиш като главен бижутер-консултант в „Токаш”?
Какво е да работиш като инженер в „Райхле и Де-Масари България Пръдакшън”
Какво е да работиш като ръководител сектор в Kaufland България?
Какво е да работиш като маркетинг мениджър на StorPool?
Какво е да работиш като хардуерен инженер във Visteon?
Какво е да работиш като индустриален инженер в „Буллтек“?
Какво е да работиш като спедитор в „Гопет Транс“?
Какво е да работиш като учител по спорт в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като 3D проектант на бижута в „Токаш“?
Какво е да работиш като Project Operations Manager в Advent Group?
Какво е да работиш като мениджър по качеството в „Буллтек“?
Какво е да работиш като учител по английски език в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като специалист „Развитие на търговски обекти“ във „Филип Морис“?
Какво е да работиш като учител по изобразително изкуство в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като маркетинг мениджър във „Филип Морис“?
Какво е да работиш като специалист „Логистика“ в Kaufland България?
Какво е да работиш като консултант „Управление на риска“ в „Телелинк Бизнес Сървисис“?
Какво е да работиш като тест инженер в Melexis?
Какво е да работиш като продуктов мениджър в ТЕСИ?
Какво е да работиш като дрогерист в dm България?
Какво е да работиш като продуктов мениджър в aiko?
Какво е да работиш като главен инженер в „Планекс”?
Какво е да работиш като супервайзър „Продажби“ в „Монделийз България“?
Какво е да работиш като Quotations Engineer в Lufthansa Technik Sofia?
Какво е да работиш като координатор в Lufthansa Technik Sofia?
Какво е да работиш като глобален мениджър „Обучения“ в Bayer?
Какво е да работиш като маркетинг мениджър на Roo Brands?
Какво е да работиш като брокер на бизнес имоти в MBL|CBRE?
Какво е да работиш като лидер на екип във Visteon?
Какво е да работиш като ръководител на полети в ДП РВД?
Какво е да работиш като данъчен консултант в EY?