вторник, 10 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    15302 прочитания

    Payhawk: Планираме да станем 400 души до края на годината, оглеждаме се за придобиване на компании

    ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
    17 април 2024, 16:48 a+ a- a

    Преди около месец българската компания за управление на корпоративните разходи Payhawk обяви, че планира да увеличи броя на служителите си в София с 33%, а в Лондон с 44%. В момента у нас е съсредоточен около 65% от екипа на финтех компанията, като около 220 души работят в България. Payhawk, която през 2022 се превърна в първия български еднорог, се похвали и с успешна 2023, като отчете 89,4% глобален годишен ръст на приходите. Компанията е основана през 2018 в София.

    Какво се промени за компанията, след като се превърна в първия български еднорог, колко офиса и служители има у нас и по света, планира ли разрастване и придобивания, какви специалисти ще търси, как свиването в ИТ сектора се отразява на дружеството, каква е прогнозата за развитието на ИТ индустрията, как финтех компанията интегрира AI, кои работни места могат да бъдат заменени и кои са устойчиви на AI – тези и други въпроси коментирахме с Христо Борисов, съосновател и изп. директор на Payhawk.

    Христо, 2 години след като Payhawk стана първият български еднорог – каква е равносметката? Какво се промени за компанията?
    Освен че очакванията пораснаха изключително много, ние успяхме да променим доста неща в организацията, тъй като след такава голяма инвестиция трябваше да изградим необходимата вътрешна структура в компанията, за да може да стъпим на устойчив растеж. Първото най-важно нещо за мен беше да изградим т. нар. лидерски екип, който включва хора с доста години опит в индустрията. Така наскоро обявихме привличането на Маор Фишман, който е нашият главен юрисконсулт, и Педро Батиста, който е вицепрезидент „Разплащания и операции“. Това са хора с дългогодишен опит. Освен това привлякохме Дейвид Уорд, който е в компанията вече от около година, и доста други хора, които изградиха функционалните лидери, отговарящи за различните звена в компанията.
    Също така през последните 2 години успяхме да стъпим на 3 нови пазара, отворихме офиси в Амстердам, в Париж и в Ню Йорк, като това ни позволи да развием още повече продукта ни за международни и бързо растящи компании.
    И последното нещо, което се случи така като трансформация и стана възможно след привличането на тази инвестиция, беше фокусът върху регионалния маркетинг, тъй като преди това нямахме ресурса и възможностите да направим добри кампании, насочени към вътрешните пазари на държавите, в които оперираме, като Франция, Испания, Англия, Холандия, САЩ и т.н. Но след инвестицията за последната около година и половина успяхме да изградим т.нар. регионални маркетинг директори и екипи, които позволяват вече да таргетираме и да направим рекламата доста по-адаптирана към нуждите на местния пазар. Това отнема доста време и ресурс, но пък за нас инвестицията беше важна, защото платежните услуги и системи са свързани с доверие и разбиране на потребителската психология и това беше важно за нас. Радвам се, че успяхме да го постигнем. Разбира се, и не на последно място отбелязахме растеж на броя на служителите.

    Колко офиса и служители имате у нас и по света?
    В момента имаме 8 офиса – в Берлин, Барселона, Лондон, Париж, Амстердам, Вилнюс, София и Ню Йорк. Имаме около 330 души екип с тези, които очакваме да започнат в следващия месец. Около 60-65% от служителите ни са в България, като около 220 са само в София.

    Какви са плановете Ви за разрастване?
    Фокусът ни е растеж. Планираме да завършим годината с приблизително около 400 служители в цял свят.

    Какъв тип специалисти ще търсите?
    В България голяма част от хората, които търсим, са разработчици, програмисти и хора, които могат да са част от нашата развойна дейност. Но също търсим и хора, свързани с реклама, продажби и бизнес развитие. Поради тази причина през май миналата година обявихме нашата академия - BDR Academy, насочена към хора, които искат да развият своите способности и да направят кариера в отдел „Продажби“, където обучихме около 22 души, като 5 от тях взехме на пълен работен ден в компанията след завършване на курса.

    В момента вървят едновременно две тенденции в ИТ сектора – от една страна, има глад за кадри, а от друга, има забавяне в наемането на нови служители, та дори и съкращения. Как се отразяват на Вас тези тенденции?
    Няма как промените на пазара да нямат отражение при нас. Това, което виждаме в момента, е доста по-раздвижен пазар от 2022 и 2023. Наистина бумът и привличането на капитал през 2020/21 доведе до свръхфинансиране при много компании и свръхамбициозни планове, които след 2-3 години невинаги са успешни и невинаги се реализират. Пазарът се променя и в момента виждаме доста повече кандидати, отколкото през последните 2 години, което за нас е добре. Разбира се, в България няма как да избегнем и макроикономическата рамка, където кадрите, които влизат в работната сила всяка година, са все по-малко. Така че борбата за най-висококвалифицираните специалисти винаги е ожесточена и се опитваме да сме колкото се може по-конкурентноспособни.

    Каква е ролята на офиса в София за стратегията на компанията?
    Офисът в София е изключително стратегически, тъй като тук са тримата основатели на компанията. Тук е абсолютно целия екип, който разработва продукта и се занимава с поддръжка на клиенти, обслужване, compliance, администрация, финанси и т. н. Цялата тази дейност е в България. В останалите пазари имаме по-скоро ясно фокусирани специалисти по реклама и продажби, които таргетират местните пазари. Така че ролята на София е изключително важна и фундаментална за успеха на компанията.

    Планирате ли стъпване на нови пазари – дали чрез откриване на офиси, или придобиване на компании? В кои локации?
    Да, ние немалко сме говорили на тема придобивания. Това също е свързано със свръхфинансирането, което се получи преди 2-3 години. Виждаме все повече компании, които не успяват да достигнат темп на растеж, за да са устойчиви и търсят стратегически опции за бизнеса. Ние постоянно се оглеждаме за такъв тип компании. Нямаме лимит за пазарите. За нас е важно едно такова придобиване да е успешно, а това е функция от екипа, който търсим, в комбинация с продукта, който са успели да разработят, и клиентите, които са успели да придобият. И ако направим такива придобивания, много е вероятно всъщност цялата развойна дейност да се премести в София и по-скоро да използваме бранда, рекламата и таланта на тази компания, за да консолидираме все повече пазара.

    Успявате ли да запазите стартъп духа на компанията?
    Мисля, че да. Стартъп духът при нас винаги е бил свързан с много голяма динамика. Това е нещо изключително важно за нас, защото е една от основните ценности, които мотивират човек да работи в компанията, включително и основателите. Целта за развитие, за постоянно подобрение, и за предприемчивост е много силно заложена. И бих казал, че имаме достатъчно голяма критична маса от хора с такъв тип мислене в компанията, които помагат във всеки един отдел ние да се развиваме по правилния начин. И тази динамика наистина създава усещането за стартираща компания. Разбира се, в границите на това, което е възможно за една компания с нашия размер.

    Много често бързият растеж хваща стартъпите неподготвени. Кои бяха предизвикателствата при Вас? Какво научихте в процеса на разрастване?
    Всеки един бърз растеж винаги те хваща неподготвен. Това, което много бързо научихме, че ако ние, като лидерски екип, не успеем да изградим правилната структура в организацията, така че работата да се случва дори без нас, няма как да включим на следваща предавка, дори да направим инвестиции в хора, бюджети и т. н. Тоест делегирането и управлението с даване на колкото се може повече контекст е единственият начин да скалираш по устойчив начин една организация. За нас това беше едно от първите неща, върху които бяхме фокусирани. Много бързо видяхме, че това трябва да ни е приоритет. Грешките са много, всеки ден, но няма как при такъв бърз растеж да не се случват. Но като организация имаме култура, в която се учим от грешките си. Всеки ги прави. Въпросът е да сме по-добри и по-фокусирани, за да не се случват следващия път.

    Каква е прогнозата Ви за развитието на ИТ сектора през тази и следващата година?
    ИТ секторът в България през последните 10-12 години е в един непрестанен ръст и бум, което е супер. Моето притеснение обаче е, че той винаги е бил много тясно свързан с компании от аутсорсинга и т. н., които по-скоро не развиват свои собствени продукти. Смятам, че с този темп на развитие на заплатите в България, много компании ще започнат да се преориентират или да продават своите компании, които са в ИТ услугите, или да създават свои собствени продукти с висока добавена стойност. Това е може би един от най-устойчивите начини, който е най-резистентен на промени в пазара.

    Как интегрирате AI в работата си?
    В компанията като изключим използването на ChatGPT и т. н. за тривиални неща или като алтернатива на търсене на информация в Google, по-скоро имаме екип, който се занимава с колкото може повече автоматизация и прилагане на последните технологии на AI в експериментален формат. Използваме го за продуктите и алгоритмите, които разработваме за извличане на структурирани данни от документи или т. нар. OCR. Също се ползва за продукти, които позволяват автоматично сортиране и определяне на дадена фактура или документ като имейл към кой тип разход се отнася. Така че за нас тези тенденции са важни. Надявам се в следващите няколко години Payhawk да може да ви предложи AI асистент, който би бил толкова полезен, колкото и човек от финансовия екип с достъп до цялата информация за всякакъв тип анализи на данни.

    Кои работни места могат да бъдат заменени от AI и кои са устойчиви?
    Автоматизацията винаги води до обезсмисляне на дадени професии или по-скоро на определени умения и позволява създаването на нови. Така че не смея да прогнозирам точно кои работни места биха били закрити заради AI. Но бих казал, че всичко, което е насочено към извършване на ръчна работа при обработка на данни и т. н. Много скоро най-вероятно нуждата от тази тип от хора, които да наливат информация в системите ръчно, ще изчезне. Все повече ще използваме AI за анализ на голям обем данни, за въвеждане на данни и т. н.

    Ще реши ли AI проблема с недостига на кадри у нас?
    Не бих казал, че AI e решението на проблема. За мен изключително важно е качеството на образованието в България и възможността да произвеждаме добре подготвени кадри, които адресират ясни проблеми и нужди при работодателите. Това ще направи голямата разлика. Затова всякакви инициативи, свързани с образование, са доста близки до Payhawk. Работим със „Заедно в час“, участваме в доста инициативи с Американския университет. Това са неща, които за нас са водещи.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 часа
    tbi bank и УНСС представиха първата „Академия за таланти - dataXperience”
    В образователната инициатива се включиха над 50 студенти
    преди 20 часа
    Наемането в САЩ се възстановява през ноември
    Данните за септември и октомври бяха ревизирани в положителна посока
    преди 19 часа
    Това ще е най-значимата сделка на жилищния пазар у нас за годината
    Рекордна цена беше платена за жилищен имот у нас, а сделката беше реализирана с бранда Christie’s International Real Estate в България
    преди 21 часа
    Google заведе дело срещу американското Бюро за финансова защита на потребителите
    Според технологичния гигант става дума за превишаване на правата от страна на агенцията
    преди 23 часа
    Президентът започва консултации с парламентарните групи на 10 декември
    Радев напомни, че на първо място в дневния ред на обществото е внасянето и приемането на държавния бюджет