ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
Преди около месец българската компания за управление на корпоративните разходи Payhawk обяви, че планира да увеличи броя на служителите си в София с 33%, а в Лондон с 44%. В момента у нас е съсредоточен около 65% от екипа на финтех компанията, като около 220 души работят в България. Payhawk, която през 2022 се превърна в първия български еднорог, се похвали и с успешна 2023, като отчете 89,4% глобален годишен ръст на приходите. Компанията е основана през 2018 в София.
Какво се промени за компанията, след като се превърна в първия български еднорог, колко офиса и служители има у нас и по света, планира ли разрастване и придобивания, какви специалисти ще търси, как свиването в ИТ сектора се отразява на дружеството, каква е прогнозата за развитието на ИТ индустрията, как финтех компанията интегрира AI, кои работни места могат да бъдат заменени и кои са устойчиви на AI – тези и други въпроси коментирахме с Христо Борисов, съосновател и изп. директор на Payhawk.
Христо, 2 години след като Payhawk стана първият български еднорог – каква е равносметката? Какво се промени за компанията?
Освен че очакванията пораснаха изключително много, ние успяхме да променим доста неща в организацията, тъй като след такава голяма инвестиция трябваше да изградим необходимата вътрешна структура в компанията, за да може да стъпим на устойчив растеж. Първото най-важно нещо за мен беше да изградим т. нар. лидерски екип, който включва хора с доста години опит в индустрията. Така наскоро обявихме привличането на Маор Фишман, който е нашият главен юрисконсулт, и Педро Батиста, който е вицепрезидент „Разплащания и операции“. Това са хора с дългогодишен опит. Освен това привлякохме Дейвид Уорд, който е в компанията вече от около година, и доста други хора, които изградиха функционалните лидери, отговарящи за различните звена в компанията.
Също така през последните 2 години успяхме да стъпим на 3 нови пазара, отворихме офиси в Амстердам, в Париж и в Ню Йорк, като това ни позволи да развием още повече продукта ни за международни и бързо растящи компании.
И последното нещо, което се случи така като трансформация и стана възможно след привличането на тази инвестиция, беше фокусът върху регионалния маркетинг, тъй като преди това нямахме ресурса и възможностите да направим добри кампании, насочени към вътрешните пазари на държавите, в които оперираме, като Франция, Испания, Англия, Холандия, САЩ и т.н. Но след инвестицията за последната около година и половина успяхме да изградим т.нар. регионални маркетинг директори и екипи, които позволяват вече да таргетираме и да направим рекламата доста по-адаптирана към нуждите на местния пазар. Това отнема доста време и ресурс, но пък за нас инвестицията беше важна, защото платежните услуги и системи са свързани с доверие и разбиране на потребителската психология и това беше важно за нас. Радвам се, че успяхме да го постигнем. Разбира се, и не на последно място отбелязахме растеж на броя на служителите.
Колко офиса и служители имате у нас и по света?
В момента имаме 8 офиса – в Берлин, Барселона, Лондон, Париж, Амстердам, Вилнюс, София и Ню Йорк. Имаме около 330 души екип с тези, които очакваме да започнат в следващия месец. Около 60-65% от служителите ни са в България, като около 220 са само в София.
Какви са плановете Ви за разрастване?
Фокусът ни е растеж. Планираме да завършим годината с приблизително около 400 служители в цял свят.
Какъв тип специалисти ще търсите?
В България голяма част от хората, които търсим, са разработчици, програмисти и хора, които могат да са част от нашата развойна дейност. Но също търсим и хора, свързани с реклама, продажби и бизнес развитие. Поради тази причина през май миналата година обявихме нашата академия - BDR Academy, насочена към хора, които искат да развият своите способности и да направят кариера в отдел „Продажби“, където обучихме около 22 души, като 5 от тях взехме на пълен работен ден в компанията след завършване на курса.
В момента вървят едновременно две тенденции в ИТ сектора – от една страна, има глад за кадри, а от друга, има забавяне в наемането на нови служители, та дори и съкращения. Как се отразяват на Вас тези тенденции?
Няма как промените на пазара да нямат отражение при нас. Това, което виждаме в момента, е доста по-раздвижен пазар от 2022 и 2023. Наистина бумът и привличането на капитал през 2020/21 доведе до свръхфинансиране при много компании и свръхамбициозни планове, които след 2-3 години невинаги са успешни и невинаги се реализират. Пазарът се променя и в момента виждаме доста повече кандидати, отколкото през последните 2 години, което за нас е добре. Разбира се, в България няма как да избегнем и макроикономическата рамка, където кадрите, които влизат в работната сила всяка година, са все по-малко. Така че борбата за най-висококвалифицираните специалисти винаги е ожесточена и се опитваме да сме колкото се може по-конкурентноспособни.
Каква е ролята на офиса в София за стратегията на компанията?
Офисът в София е изключително стратегически, тъй като тук са тримата основатели на компанията. Тук е абсолютно целия екип, който разработва продукта и се занимава с поддръжка на клиенти, обслужване, compliance, администрация, финанси и т. н. Цялата тази дейност е в България. В останалите пазари имаме по-скоро ясно фокусирани специалисти по реклама и продажби, които таргетират местните пазари. Така че ролята на София е изключително важна и фундаментална за успеха на компанията.
Планирате ли стъпване на нови пазари – дали чрез откриване на офиси, или придобиване на компании? В кои локации?
Да, ние немалко сме говорили на тема придобивания. Това също е свързано със свръхфинансирането, което се получи преди 2-3 години. Виждаме все повече компании, които не успяват да достигнат темп на растеж, за да са устойчиви и търсят стратегически опции за бизнеса. Ние постоянно се оглеждаме за такъв тип компании. Нямаме лимит за пазарите. За нас е важно едно такова придобиване да е успешно, а това е функция от екипа, който търсим, в комбинация с продукта, който са успели да разработят, и клиентите, които са успели да придобият. И ако направим такива придобивания, много е вероятно всъщност цялата развойна дейност да се премести в София и по-скоро да използваме бранда, рекламата и таланта на тази компания, за да консолидираме все повече пазара.
Успявате ли да запазите стартъп духа на компанията?
Мисля, че да. Стартъп духът при нас винаги е бил свързан с много голяма динамика. Това е нещо изключително важно за нас, защото е една от основните ценности, които мотивират човек да работи в компанията, включително и основателите. Целта за развитие, за постоянно подобрение, и за предприемчивост е много силно заложена. И бих казал, че имаме достатъчно голяма критична маса от хора с такъв тип мислене в компанията, които помагат във всеки един отдел ние да се развиваме по правилния начин. И тази динамика наистина създава усещането за стартираща компания. Разбира се, в границите на това, което е възможно за една компания с нашия размер.
Много често бързият растеж хваща стартъпите неподготвени. Кои бяха предизвикателствата при Вас? Какво научихте в процеса на разрастване?
Всеки един бърз растеж винаги те хваща неподготвен. Това, което много бързо научихме, че ако ние, като лидерски екип, не успеем да изградим правилната структура в организацията, така че работата да се случва дори без нас, няма как да включим на следваща предавка, дори да направим инвестиции в хора, бюджети и т. н. Тоест делегирането и управлението с даване на колкото се може повече контекст е единственият начин да скалираш по устойчив начин една организация. За нас това беше едно от първите неща, върху които бяхме фокусирани. Много бързо видяхме, че това трябва да ни е приоритет. Грешките са много, всеки ден, но няма как при такъв бърз растеж да не се случват. Но като организация имаме култура, в която се учим от грешките си. Всеки ги прави. Въпросът е да сме по-добри и по-фокусирани, за да не се случват следващия път.
Каква е прогнозата Ви за развитието на ИТ сектора през тази и следващата година?
ИТ секторът в България през последните 10-12 години е в един непрестанен ръст и бум, което е супер. Моето притеснение обаче е, че той винаги е бил много тясно свързан с компании от аутсорсинга и т. н., които по-скоро не развиват свои собствени продукти. Смятам, че с този темп на развитие на заплатите в България, много компании ще започнат да се преориентират или да продават своите компании, които са в ИТ услугите, или да създават свои собствени продукти с висока добавена стойност. Това е може би един от най-устойчивите начини, който е най-резистентен на промени в пазара.
Как интегрирате AI в работата си?
В компанията като изключим използването на ChatGPT и т. н. за тривиални неща или като алтернатива на търсене на информация в Google, по-скоро имаме екип, който се занимава с колкото може повече автоматизация и прилагане на последните технологии на AI в експериментален формат. Използваме го за продуктите и алгоритмите, които разработваме за извличане на структурирани данни от документи или т. нар. OCR. Също се ползва за продукти, които позволяват автоматично сортиране и определяне на дадена фактура или документ като имейл към кой тип разход се отнася. Така че за нас тези тенденции са важни. Надявам се в следващите няколко години Payhawk да може да ви предложи AI асистент, който би бил толкова полезен, колкото и човек от финансовия екип с достъп до цялата информация за всякакъв тип анализи на данни.
Кои работни места могат да бъдат заменени от AI и кои са устойчиви?
Автоматизацията винаги води до обезсмисляне на дадени професии или по-скоро на определени умения и позволява създаването на нови. Така че не смея да прогнозирам точно кои работни места биха били закрити заради AI. Но бих казал, че всичко, което е насочено към извършване на ръчна работа при обработка на данни и т. н. Много скоро най-вероятно нуждата от тази тип от хора, които да наливат информация в системите ръчно, ще изчезне. Все повече ще използваме AI за анализ на голям обем данни, за въвеждане на данни и т. н.
Ще реши ли AI проблема с недостига на кадри у нас?
Не бих казал, че AI e решението на проблема. За мен изключително важно е качеството на образованието в България и възможността да произвеждаме добре подготвени кадри, които адресират ясни проблеми и нужди при работодателите. Това ще направи голямата разлика. Затова всякакви инициативи, свързани с образование, са доста близки до Payhawk. Работим със „Заедно в час“, участваме в доста инициативи с Американския университет. Това са неща, които за нас са водещи.