Българският офис е най-големият център на FlixBus след тези в Мюнхен и Берлин - Петър Бънков, директор на Експертния център на компанията в София, пред Economy.bg
През 2021 FlixMobility, известна с транспортни услуги чрез марките FlixBus и FlixTrain, инвестира в експертен център в София (Knowledge Hub Sofia). България победи 6 други конкурентни европейски локации като инвестиционна дестинация за новия хъб, като по информация на Българската служба по търговско-икономически въпроси в Мюнхен инвестицията е била в размер на над 3 млн. евро. Оттогава хъбът продължи да се разраства стабилно, достигайки 80 служители – с дейности, вариращи от ИТ до маркетинг, обслужване на клиенти и счетоводство. Офисът на Flix България е третият по големина център на германската компания след този в Мюнхен и Берлин.
Базираната в Германия транспортна компания Flix, основана през 2012, присъства вече в 42 държави с над 78 млн. клиенти, управлявайки транспортни услуги по цял свят, вкл. в Европа, Северна и Южна Америка. Благодарение на бизнес модела и иновативната си технология компанията бързо създава най-дългата автобусна мрежа в Европа, където е оператор номер едно.
FlixBus присъства на българския пазар от 2018 и предлага директни международни линии от 11 града в България до 12 държави в Европа, като Румъния, Унгария, Хърватия, Словения, Австрия, Германия, Турция, Чехия и Словакия. У нас компанията продължи да укрепва партньорствата си с местните оператори и да увеличава броя на международните дестинации, като миналата година стартира първите линии до Солун, Гърция и Северна Македония.
Какво се промени 3 години след откриването на експертния център, какви са плановете на компанията за разрастване у нас, какъв е потенциалът и предизвикателствата на ИТ пазара в страната, интегрира ли българският център AI в работата си, планират ли се нови линии до България – тези и други въпроси коментирахме с Петър Бънков, директор на Експертния център на FlixMobility в София.
Г-н Бънков, близо 3 години след откриването на Експертен център в София каква е равносметката? Отговори ли инвестицията на очакванията Ви?
Да, определено. Инвестирахме сериозна сума в България. Развихме този център в няколко направления: финансова част със счетоводство, данъци и т. н. Друга част е обслужването на клиентите. Имаме също така дигитален маркетинг и продажби, както и някои ИТ функции, които в бъдеще ще бъдат увеличени.
Какъв е размерът на инвестицията досега у нас и планирате ли да я увеличите?
Размерът на инвестицията отговаря на груповите ни цели. В момента имаме около 80 служители тук. Целта ни е да предложим възможно най-добра услуга.
Стартирахте дейността си в разгара на пандемията. Каква беше най-трудната част от навлизането на нов пазар в такива условия?
Пандемията за всички беше предизвикателство. Сред основните трудности беше как да стартират работа новите ни служители. Това е един особен бизнес. Важно е младите хора, на които даваме възможност да започнат при нас, да се научат да работят с подкрепата на останалите ни служители, включително и тези, базирани в Германия. Но с дистанционната работа това се оказа доста трудно. Трябваше и да преценим колко ще порасне нашият бизнес по време на пандемията. Става дума за глобалните ни цели и колко голяма ще бъде нуждата от нови хора. Благодарение на нашата гъвкавост и на модела ни, успяхме да се справим с тези предизвикателства.
Какво е мястото на българския офис за глобалната стратегия на компанията?
Това е третият по големина офис след Берлин и Мюнхен. Той е вторият по значение, защото в Мюнхен е основният ни офис, а в Берлин е спомагателен. В София е основният ни интернационален офис. Много от нещата се създават тук. Иновацията е основна част при нас. Както споменах, ние се опитваме да оцветим света в зелено с добавянето на нови държави. Това е цел номер едно на всеки един от нашите служителите.
При разговора ни през 2021 споделихте, че планирате до 2023 служителите Ви в София да достигнат 200 души. На какъв етап са тези планове?
Големи промени имаше от 2021, като започнем от ковид пандемията до въвеждането на изкуствен интелект. Така че нашите цели от конкретна бройка се промениха и фокусът вече е постигане на качество. Имаме добра работна сила тук с изключително качество. Продължаваме да търсим такива служители. Ние сме в непрекъснат процес на растеж.
Имате ли конкретна цел колко да се разрасне като екип?
Това зависи много от пазара. Целта ни е да доставим изключително качествена услуга на нашите клиенти, така че пътуването да бъде устойчиво и достъпно за всеки.
Споделихте също, че ще разширите и ИТ екипа. Какъв тип хора ще търсите?
ИТ хора. Изобщо всякакви профили, тъй като дейността ни е изключително обширна, като започнем от e-commerce сайта, който e нашият интерфейс, и стигнем до планиране на мрежата, оперативен контрол и т.н. Всичко това трябва да бъде развито и поддържано на доста високо ниво от ИТ хора.
Какъв модел на работа следвате?
Хибриден модел, но зависи и от нуждите на нашите служители. Имаме по-млади кадри, на които им е необходима повече помощ, докато навлязат в работата. Докато тези с повече опит могат да работят почти изцяло от вкъщи.
Как оценявате потенциала и предизвикателствата пред ИТ индустрията в България?Качеството на таланта на нашия пазар е изключително и ние се позиционираме добре в тази сфера. Но на всички нива в Европа има недостиг на кадри. И нашата цел е да развиваме все повече млади хора, за да могат да се включат в този бизнес, който е един от най-добрите в България.
Качеството на таланта фактор ли беше Flix да открие експертен център в България?
Да, определено това беше един от основните фактори, тъй като целта ни е да предлагаме отлична услуга.
Недостигът на кадри може ли да бъде спирачка за разрастването Ви?
Да, възможно е. И той е спирачка не само за нас, а за много компании. Но ние даваме възможност на младите хора от университетите или от специализираните центрове за професионално обучение да започнат при нас и да се развиват.
Как интегрирате AI в работата си?
Изкуственият интелект е много гореща тема. Използваме го в планирането на мрежата, във всекидневната работа, включително и вътрешно за имейли и т. н. Навлиза във всяко едно ниво и ни прави много по-ефективни. Това за мен е бъдещето. Ще ни отвори много възможности, за които дори не сме и подозирали.
Планирате ли откриване на нови линии за България?
В България е важно какво е търсенето. Изследваме непрекъснато въпроса през партньорите ни, тъй като нашият бизнес модел е само през партньори. Това са български компании, през които минава нашата услуга. В зависимост от тези два фактора ще вземем решение.
Всяка година ли откривате нови линии до България?
Миналата година открихме линия до Гърция и до Македония. Надявам се, че ще има достатъчно фактори, за да бъдат открити още нови линии.
Обмисляте ли откриване и на вътрешни линии у нас?
В момента нашият фокус са международните линии. Това ще се запази, докато законодателството го ограничава. Вече има държави в Европа, които са либерализирали пазара. И при тях пътуванията с автобуси са скочили в пъти, а цените са се понижили. Става дума за Франция, Италия и др.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Flix Bulgaria EOOD в JOBS.bg тук