Радостин Чолаков се класира в топ 5 на писмени и устни презентации на проекта си по време на RSI в САЩ
сн: БАН
Български ученик постигна изключителен успех на 40-ото издание на RSI (Research Science Institute) - престижна лятна ученическа школа за STEM изследователи, която традиционно се провежда в Масачузетския технологичен институт. Радостин Чолаков от Математическата гимназия „Акад. Кирил Попов“ в Пловдив влезе в т. нар. „Топ 5” на двете класации на RSI‘23 - за писмено и за устно представяне на изследователски проекти във всички STEM области. За първи път български участник се класира в двете категории едновременно.
„По време на школата работих с Хан Гуо и проф. Юн Ким по проект за квантуване на големи езикови модели“, разказа Радостин. В него изследват как могат да направят моделите като този, използван в ChatGPT, по-малки, за да бъдат използвани на повече устройства и от повече хора. „Основната методика беше, че разглеждаме как теглата на тези модели са разпределени и на база на това ги закръгляме към по-малко на брой възможни стойности. Резултатите засега са, че успяваме да достигнем и дори да подобрим текущите най-добри методи за квантуване след като ги тествахме върху модела LLaMA-2, който Мета публикува едва преди две седмици. Проектът обаче продължава, и аз ще работя през годината с групата на проф. Юн, за да го развием и на професионално ниво“, каза още Радостин Чолаков.
Той е един от двамата български ученици, които бяха избрани за участие в RSI‘23 след специален конкурс на БАН.
„Предстои ми кандидатстване за университет в следващите няколко месеца и ще се опитам да кандидатствам в няколко западни университета, за да продължа обучението си и работата в сферата на компютърните науки и машинното обучение“ сподели Радостин.
Другият представител на България в RSI’23 - Деян Хаджи-Манич от МГ „Д-р Петър Берон“ във Варна също се представи успешно. И той, и Радостин са ученици в 11 клас.
Тази година в престижната лятна школа се включиха 100 ученици от цял свят. Две са местата, запазени за представители на България. Нашите двама участници са излъчени по линия на разработките си в Ученическия институт по математика и информатика (УчИМИ) и интервю, проведено от специалисти от ИМИ-БАН.
сн: УчИМИ
Школата е с продължителност шест седмици като през първата основно има лекции от множество професори във всички дисциплини - хуманитарни науки, математика, биология, физика, химия. В останалите пет седмици основната цел на участниците да разработят проект в своята научна област и да напишат доклад по него. Всеки има ментор от научна група в Масачузетския Технологичен Институт или университетите в Харвард и в Бостън, с когото да работи по своята тема.
На финала учениците предават научния доклад, както и изготвят презентация, която да покажат пред останалите участници и академично жури. Пет от 100-те доклада биват отличени, както и 10 от 100-те презентации получават покана да бъдат повторени пред още по-голяма публика и жури, за да се селектират „Топ 5“.
В научното ръководство на учениците от RSI’23 имаше български представители. Сред тях е доц. Евгения Сендова, която повече от 20 години е преподавател и ментор в този летен институт. Тя е част от журито от българска страна, което подбира двамата участници всяка година измежду най-изявените ученици по математика и информатика от цялата страна. В научното ръководство на учениците от RSI’23 бе още Петър Гайдаров, а Румен Данговски бе ментор на трима ученици. В България Радостин Чолаков е работил под научното ръководство на Тодор Колев.