Ново проучване показва в коя сфера хората постигат по-добри резултати от ChatGPT и как той може да се използва за по-добро преподаване
Снимка: iStock
С усъвършенстването на технологията на изкуствения интелект (ИИ) и все по-широкото му навлизане, благодарение на ChatGPT и други подобни приложение, все повече се говори колко много професии са застрашени от изчезване – писатели, творци, музиканти, програмисти и много други.
Оказва се обаче, че има една професия, която все още не е застрашена от ИИ. Според проучване на университета Brigham Young (BYU) в САЩ, хората счетоводители все още се представят по-добре от ChatGPT по време на изпити за професията.
Проучването включва 327 съавтори от 186 различни образователни институции в 14 държави, като всичко на всичко е допринесло с 25 181 въпроса за изпит по счетоводство, проведен в класна стая. Въпросите обхващат счетоводни информационни системи (AIS), одит, финансово счетоводство, управленско счетоводство и данъци. Те варират по трудност и вид, включително вярно/невярно, множествен избор и кратки отговори.
ChatGPT, който вече успешно е полагал изпити по право, наред с други специалности, се представя добре. Общата му средна стойност е 47,4%, като се справя по-добре от студентите по 11,3% от въпросите. Той се справя особено добре с AIS и одит.
Но студентите надминават машината като цяло. Техните средни резултати достигат 76,7% и са по-добри при въпроси относно данъчни, финансови и управленски оценки, вероятно защото ChatGPT се затруднява с математическите процеси, необходими за този тип задачи.
По отношение на типа на въпроса, ChatGPT се справя по-добре с въпросите „вярно“ срещу „невярно“ (68,7% правилни) и с множествен отговор (59,5%), но се затруднява с въпроси с кратък отговор.
Водещият автор на изследването, професорът по счетоводство в BYU Дейвид Ууд, иска да ангажира възможно най-много професори, за да види как ИИсе справя в сравнение с реални студенти, за да помогне на дебата за това как езиковите модели на ИИ трябва да се отразяват в образованието.
„Когато тази технология се появи за първи път, всички се притесняваха, че учениците вече могат да я използват за измама, но винаги е имало възможности за измама. Така че ние се опитваме да се съсредоточим върху това, което можем да направим с тази технология сега, което не можехме да направим преди, за да подобрим процеса на преподаване за преподавателите и процеса на обучение за студентите. Тестването му беше отварящо очите“, казва ууд, цитиран от Euronews.
Изследователите казват, че въпреки че ИИ все още има работа за вършене в сферата на счетоводството, той носи коренна промяна, която ще измени начина, по който всички преподават и учат към по-добро.
„Това е възможност да помислим дали преподаваме информация с добавена стойност или не“, каза съавторът на изследването и колега професор по счетоводство в BYU Мелиса Ларсън. „Това е смущение и трябва да преценим накъде да вървим оттук нататък. Разбира се, все още ще имам асистенти, но това ще ни принуди да ги използваме по различни начини“.
Проучването подчертава и някои други интересни открития. От една страна, ChatGPT не винаги разпознава кога прави математика и прави безсмислени грешки като добавяне на две числа в проблем с изваждане или неправилно деление на числа. Той също така дава обяснения за своите отговори, дори и да са неверни.
ChatGPT е изграден върху езиковия модел GPT3.5 на OpenAI за дълбоко обучение. Оттогава OpenAI пусна GPT4, който надминава GPT3.5 по възможности. Изследователите очакват технологията да се подобри експоненциално по счетоводните въпроси, поставени в тяхното проучване.
Това, което те намират за най-обещаващо, е как чатботът може да помогне за подобряване на преподаването и ученето, включително способността за проектиране и тестване на задачи или може би да се използва за изготвяне на части от проект.