Мрежите от зарядни водородни станции по света са в начален етап на изграждане, а България изобщо не разполага с такива
Регистрацията на първия в България водороден електромобил е вече факт и негов собственик е ИЕЕС-БАН (Институт по електрохимия и енергийни системи). Електромобилът с марка Hyundai Nexo е закупен по процедура за обществена поръчка за доставка и гаранционна поддръжка на електрическо превозно средство с водородни горивни клетки, необходимо за създаването/модернизирането на научноизследователската инфраструктура на Лаборатория 5: „ХИТ за съхранение на енергия и електромобилност“ – част от проект Център за компетентност „ХИТМОБИЛ“. Той бе представен по време на проведената на 30 март 2023 междинна пресконференция по проекта, съобщават от БАН.
Задвижването на Hyundai Nexo се осъществява от електрически двигател с мощност 120 kW и максимален въртящ момент от 395 Nm. Енергията за движение, както и за всички консуматори в автомобила, се произвежда от горивна клетка с мощност 95kW. Продукт на електрохимичната реакция в нея между водорода, доставен от резервоари на борда на автомобила и кислород от околния въздух е само вода. За осигуряване на необходимата максимална мощност в динамичен режим, автомобилът разчита на литиево йонна батерия с малък капацитет 1,56 kWh и мощност 40 kW. Зареждането на батерията се осъществява от горивната клетка или в режим на рекуперация (техн. възстановяване) при спиране на автомобила.
Водородният електромобил с горивни клетки е с нулеви емисии, както на вредни вещества, така и на въглероден диоксид. Необходимият за Hyundai Nexo водород се съхранява в три резервоара (по 52,2 литра всеки) разпределени под втория ред седалки и пода на багажника, като времето на зареждане с водород е съизмеримо с това на автомобилите с конвенционални горива.
Каталожният пробег с едно зареждане е до 660 километра, но през 2021 г. в Австралия е поставен рекорд от 887,5 километра. Предаването на въртящия момент към колелата на автомобила се осъществява от обичайната за електрическите автомобили едностепенна предавателна кутия.
Hyundai Nexo ускорява от 0 до 100 километра в час за 9,2 секунди. Максималната скорост е електронно ограничена до 179 километра в час.
Сред основните предизвикателсва пред водородната мобилност е липсата на зарядна инфраструктура. Мрежите от зарядни водородни станции по света са в начален етап на изграждане, а България изобщо не разполага със зарядни станции към момента.
Чл.-кор. Евелина Славчева, ръководител на ЦК „ХИТМОБИЛ“, представи накратко общия напредък по изпълнение на трите модула: Индустриални изследвания, Експериментално развитие и Разпространение и технологичен трансфер от структурата на проекта. Тя направи преглед на възможностите на въведените в експлоатация апаратура и оборудване в завършените пет лаборатории на Центъра, насочени към охарактеризиране на съществувущи и създаване на прототипи на иновативни електрохимични системи (в т.ч. батерии, горивни клетки, фотоволтаични модули и други) за зелена енергия. Изградената инфраструктура и интегрирането на експертни познания и усилия на учените от партньорските организации им позволяват да разгърнат своя научен потенциал за иновативни разработки. В лаборатории от 1 до 4 се осъществяват приложни изследвания с нива на технологична готовност (НТГ) 3-4, т.е. създават се лабораторни прототипи на технологии, доказани с експеримент и валидирани в лабораторна среда. Лаборатория 5 е за експериментално развитие и позволява и да се реализират разработки с по-високи нива на технологична готовност (НТГ 5-6), т.е. технологии, валидирани и демонстрирани в съотносима среда, каквито са изпитването на индустриални батерии, горивни клетки и хибридни енергийни системи в различни експлоатационни режими.
Осъщественият напредък и затрудненията в изграждането на Лаборатория 6 – Интегрирани енергийни системи, бяха представен от нейния ръководител доц. д-р Благой Бурдин. Това е най-мащабната и най-сложна лаборатория в рамките на проекта, която ще позволи изследвания в прединдустриални мащаби и осъществяване на силна връзка наука-бизнес. Ще включва фотоволтаичен парк, емулатор на вятърен генератор, а добитата енергия от възобновяеми източници ще се съхранява, освен в батерии от различен тип, но и като водород за захранване на първата в България водородна зарядна станция. С това ще се постави началото на изграждането на водородна зарядна инфраструктура в страната.
На мобилната водородна станцията се разчита за захранване на първия в България водороден електромобил, който вече получи регистрация на името на ИЕЕС-БАН, водеща организация на проекта ЦК „ХИТМОБИЛ“. Неговата първа демонстрация бе направена в края на пресконференцията.
ЦК „ХИТМОБИЛ“ и ИЕЕС-БАН ще поставят началото на изграждането на водородни станции за транспортни цели у нас. Вече е в процес на изграждане площадка за разполагане на първата в страната мобилна водородна зарядна станция. С нейното монтиране ще бъде завършена Лаборатория 6: Интегрирани енергийни системи, която ще позволи демонстрирането на водородни технологии за енергийни и транспортни приложения и разгръщането на изследователска програма за експериментални надлюдения върху технически параметри на водородни електромобили.