За професията, изискванията и перспективите разказва Женя Тодорова, която управлява финансовите и счетоводни дейности в софтуерната компания
Снимка: Hitachi Solutions Bulgaria
Пред Economy.bg Женя разказва повече за работата си и възможностите за развитие в компанията. Какви умения и качества са необходими, как поддържа квалификацията си и кои са най-големите заблуди за тази професия?
Женя Тодорова е Финансов мениджър в Hitachi Solutions Bulgaria. Тя завършва бизнес администрация и счетоводство в Кьолнския университет в Германия. Започва работа още в студентските си години, като стартира в счетоводния отдел на американски концерн. Минава и през финансовия отдел на телекомуникационен стартъп, в който натрупва опит с имплементирането на ERP системи и управление на разходи. 6 години по-късно и работен опит в Германия решава да се върне в България и тук да прилага придобитите си знания и умения. Първият ѝ работодател е именно Hitachi Solutions Bulgaria. Започва като Финансов специалист и в момента ръководи финансовия екип в България и центъра за споделени финансови услуги, който подкрепя бизнеса на компанията в Германия, Франция, Великобритания и Португалия.
Какво образование имате?
Завърших средното си образование в Езикова гимназия в град Бургас. След усиленото изучаване на немски език за мен беше естествено решение да замина да уча в Германия. Там учих в Кьолнския университет, като завърших бизнес администрация и счетоводство и специализирах корпоративни финанси и международно данъчно облагане. В момента работя и върху ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) квалификацията ми, като след успешно завършване на всички изпити ще бъда лицензиран счетоводител във Великобритания.
Как стартира Вашата кариера?
Кариерата ми стартира в Германия още докато бях студентка. Първата ми работа беше в американски концерн. Там придобих опит в основните функции на един счетоводен отдел, като затвърдих знанията, научени в университета. След това исках да придобия повече опит, свързан с корпоративни финанси, и започнах работа във финансовия отдел на стартъп в телекомуникационния бранш.
Работата в стартъп е много динамична, изисква бързина, креативно мислене и ефективно използване на ресурсите. Там научих как се създават процеси от нулата, всичко свързано с имплементирането на нова ЕРП система и управление на разходи. След 6 години живот в Германия реших, че желая да използвам придобитите знания и умения в България и се преместих да живея в София.
Кога и как започнахте работа за настоящия си работодател?
Присъединих се към Hitachi Solutions Bulgaria в края на 2019 г. като финансов специалист. В началото работех по проект за внедряване на ERP система в една от компаниите на Hitachi Solutions в Германия. Първите месеци от работата ми бяха свързани с много пътувания между Великобритания, Германия и България, като се обучавах на процесите и вътрешната ни ERP система и работех във финансовия отдел на Hitachi Solutions в Германия. По същото време се развиваше и идеята за откриване на офис в България, като на местно ниво бях отговорна за счетоводните/финансовите задачи и други основни неща като откриване на банкова сметка, заплащане на доставчици. Всеки ден беше изпълнен с много динамика, многобройни работни срещи с нови колеги и придобиване на нови знания.
С много усилия година след моето започване успяхме да изградим и център за споделени счетоводни и финансови услуги с добре работещи и структурирани финансови и счетоводни процеси, политики и правила за няколко държави в Европа. Моят екип в момента се състои от 7 души, като успешно отговаряме за счетоводните функции във Великобритания, Германия, Франция, България, а отскоро и в Португалия. И тук бих искала да благодаря на всеки един член от екипа ми за усилията и всеотдайносттa през последните 3 години! Благодарение на това, че работим синергично и сме много сплотени, сме готови да бъдем добър партньор на бизнеса, който е способен да посрещне организационните и стратегически промени в компанията и да предоставя висококачествена услуга.
Какви са основните Ви отговорности на тази позиция?
В момента отговарям за финансовите и счетоводните дейности на клона ни в България, както и за споделените финансови/счетоводни услуги. В задачите ми влизат управление на дейността на финансовия отдел, финансови одити, годишни/месечни финансови приключвания, комуникация с външни доставчици на услуги, изготвяне на анализи, въвеждане, поддържане и оптимизиране на вътрешните процеси в компанията.
Неизменна част от ежедневните ми отговорности е и грижата за екипа, правилното разпределение на отговорностите, тяхното развитие и обучение, както и да им помагам в решаването на ежедневни казуси.
По какви проекти работите и с кои колеги (отдели) комуникирате най-често?
Най-често комуникирам с екипа ми и колегите ми от финансовите отдели във Великобритания и Германия. Често ми се налага да комуникирам и с мениджъри или консултанти от други екипи, за да решим определен казус или за да подобрим процес.
Как типично протича един работен ден?
Тъй като сме глобална компания с офиси на няколко континента, денят ми започва първо с прочитане на имейлите ми, които са изпратени вечерта, преглеждам и общите ни пощи, за да бъда по-добре информирана за отворените задачи на екипа. Имам срещи с екипа ми, за да обсъдим отворени проблеми и решенията им. Част от отговорностите ми включват оптимизиране и създаване на вътрешни процеси, което е свързано със срещи с отделни екипи. Разбира се, като всеки финансист голяма част от времето ми отделям и в работа с ERP системата ни и Excel.
Какви умения и качества са необходими за тази професия?
Освен отлични счетоводни и финансови знания, бих добавила внимание към детайлите, логическо и аналитично мислене, както и отлични комуникативни умения за работа в екип. Финансовият мениджър би трябвало да има и способността да синтезира добре информация от различни източници, както и да е готов да поеме отговорност и понякога да взема трудни решения.
Как поддържате знанията и квалификацията си?
Въпреки че счетоводните/финансовите познания като тези, придобити чрез ACCA квалификацията, са решаващи за моята роля, те трябва да бъдат и подсилени с набор от допълнителни умения, като способности за менажиране на ресурси, правни знания и основни познания за услугите, които предлага бизнесът. За да придобия тези умения, в свободното ми време се записвам на допълнителни онлайн курсове. Hitachi Solutions предлага на всички свои служители достъп до учебна платформа, където могат да усвоят нови знания и умения.
Какви са възможностите за развитие?
Възможностите за развитие в Hitachi Solutions Bulgaria са разнообразни. Въпреки че сме сравнително малък екип, отговаряме за многобройни функции и дейности в няколко държави в Европа, което дава възможност за придобиване на нови и по-задълбочени знания, свързани със счетоводство и финанси, както и за менaжирането на проекти. Компанията ни инвестира и в допълнителното обучение на членовете на екипа. Имаме възможност да опознаем по-задълбочено Microsoft технологии като Power BI, Dynamics 365 и Microsoft planner. Компанията ни също така финансира за служителите си и езикови курсове по английски, немски и френски език.
Кои са най-големите заблуди за тази професия?
Може би една от основните заблуди е, че счетоводителите са скучни и извършват само еднообразна административна работа. Не мисля, че в случая на Hitachi Solutions Bulgaria е така. Ежедневно екипът ми се сблъсква с разнообразни интересни казуси и мога да потвърдя, че със сигурност не ни е скучно.
Какви са хобитата Ви и какво обичате да правите след края на работния ден?
Времето след края на работния ми ден е ограничено. Обикновено, ако времето позволява, обичам да се разхождам с приятеля ми или да готвим заедно. Като през уикенда се опитвам да прекарам време със семейството ми и приятели по възможност сред природата.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Hitachi Solutions Bulgaria в JOBS.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА JOBS IN BG:
Какво е да работиш като Управляващ ERP консултант в Balkan Services?
Какво е да работиш като Маркетинг Експерт в Resolute Software?
Какво е да работиш като Ръководител отдел застрахователни щети в Аксенчър България?
Какво е да работиш като Специалист Производствено Планиране в Леони България?
Какво е да работиш като Ръководител Отдел Обслужване на Клиенти в myPOS?
Какво е да работиш като AML/KYC Manager в TransferMate?
Какво е да работиш като Старши Консултант по недвижими имоти в АДРЕС?
Какво е да работиш като шоколатиер в Chicolatti?
Какво е да работиш като Head Of Customer Service Dept в Скайнет, част от Ойрошпед?
Какво е да работиш като Специалист Дигитален Маркетинг в Радина Груп?
Какво е да работиш като Енергиен Диспечер в EVN България?
Какво е да работиш като Експерт по Анализи и Търговия с Електрическа Енергия в EVN?
Какво е да работиш като Product Operations Manager в Advent Group?
Какво е да работиш като финансов директор на „Девин“
Какво е да работиш като Learning Specialist в Sitel
Какво е да работиш като мениджър проекти в Шенкер?
Какво е да работиш като начален учител в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като специалист „Подбор“ в Easy Consult?
Какво е да работиш като управител на филиал в Kaufland България?
Какво е да работиш като директор B2B партньорства в Rakuten Viber?
Какво е да работиш като специалист клиентски запитвания в Regiocom?
Какво е да работиш като главен бижутер-консултант в „Токаш”?
Какво е да работиш като инженер в „Райхле и Де-Масари България Пръдакшън”
Какво е да работиш като ръководител сектор в Kaufland България?
Какво е да работиш като маркетинг мениджър на StorPool?
Какво е да работиш като хардуерен инженер във Visteon?
Какво е да работиш като индустриален инженер в „Буллтек“?
Какво е да работиш като спедитор в „Гопет Транс“?
Какво е да работиш като учител по спорт в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като 3D проектант на бижута в „Токаш“?
Какво е да работиш като Project Operations Manager в Advent Group?
Какво е да работиш като мениджър по качеството в „Буллтек“?
Какво е да работиш като учител по английски език в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като специалист „Развитие на търговски обекти“ във „Филип Морис“?
Какво е да работиш като учител по изобразително изкуство в Прогресивно училище?
Какво е да работиш като маркетинг мениджър във „Филип Морис“?
Какво е да работиш като специалист „Логистика“ в Kaufland България?
Какво е да работиш като консултант „Управление на риска“ в „Телелинк Бизнес Сървисис“?
Какво е да работиш като тест инженер в Melexis?
Какво е да работиш като продуктов мениджър в ТЕСИ?
Какво е да работиш като дрогерист в dm България?
Какво е да работиш като продуктов мениджър в aiko?
Какво е да работиш като главен инженер в „Планекс”?
Какво е да работиш като супервайзър „Продажби“ в „Монделийз България“?
Какво е да работиш като Quotations Engineer в Lufthansa Technik Sofia?
Какво е да работиш като координатор в Lufthansa Technik Sofia?
Какво е да работиш като глобален мениджър „Обучения“ в Bayer?
Какво е да работиш като маркетинг мениджър на Roo Brands?
Какво е да работиш като брокер на бизнес имоти в MBL|CBRE?
Какво е да работиш като лидер на екип във Visteon?
Какво е да работиш като ръководител на полети в ДП РВД?
Какво е да работиш като данъчен консултант в EY?