Историята научете от Вихрен Славчев – Съосновател и Изпълнителен Директор на технологичната компания
В рубриката на Economy.bg „Как стартират компаниите в България?“ лидери на водещи компании в страната разказват за първоначалната идея, за първите служители, проекти, клиенти и технологии, за трудностите в началото и развитието на бизнеса и екипите през годините.
Как стартира Мнемоника в България, научете от Вихрен Славчев – Съосновател и Изпълнителен Директор на технологичната компания.
Вихрен Славчев – Съосновател и Изпълнителен Директор на Мнемоника. Снимка: Economy.bg
Как стартира Мнемоника в България, какви бяха първите задачи, клиенти, пазари?
Това е много забавна история. Идеята се роди в един неформален разговор в заведение между мен и Павел Йосифов – моя първи съдружник в компанията. Решихме, че от нас ще излезе добър тандем – аз ще продавам решенията, той ще ги реализира. Последва период на безсънни нощи, в които трябваше да се измислят имена, лога и най-важното – с какво ще се занимаваме. Идентифицирахме, че в България липсват системи от най-скъпия им вариант, които могат да съхраняват данни. От такива системи имат нужда всички финансови институции. И така в продължение на може би една седмица говорихме, рисувахме, писахме. Създадох бизнес план, който сега, като чета, защото все още го пазя, изглежда доста лаишки, но пък има много ентусиазъм. Помня една доста куриозна ситуация, когато подписахме първия си договор и трябваше да предаваме документите за първия си проект. Бяхме с Павел, той шофираше, а аз подписвах документите и ги подпечатвах на коленете си. Почти изпуснахме крайния срок, но всъщност успяхме да го предадем в последната минута и това сложи началото на Мнемоника.
Как избрахте името „Мнемоника“?
Самата дума означава възможност да си подпомогнеш паметта, фасилитиране на паметта за съхраняване и запомняне на данни. Освен това е свързана с един от любимите ми филми – „Джони Мнемоник“. И както аз обичам да казвам, всичко в живота, което е еднодумно и носи женско име, винаги е успешно.
Какъв беше първият ви офис?
Първият ни офис беше в София и се простираше на 150 квадратни метра. В началото бяхме двама и всеки един от нас разполагаше с много голяма територия. Съвсем скоро разбрахме, че да имаш хубав и престижен офис, е свързано с това някой да го чисти. Почиствахме го сами, носехме кафе машини и съответно всичките неща, които са необходими за един стартъп.
Кои бяха най-големите трудности в началото?
Най-трудно в началото беше да накараме големите организации да се доверят на Мнемоника, тъй като нашите решения са сложни и скъпоструващи. Започна един период от посещения и срещи с големи клиенти, като в техните очи ние отначало срещнахме едно много сериозно недоверие. Хората ни гледаха и си мислеха как тези двама души ще доставят решението на една организация, която е сто пъти по-голяма от тях. За щастие, в България се намериха две компании, които ни се довериха и ни предоставиха възможност да доставим първите решения на много голяма стойност. Ние не предполагахме, че ще започнем с такъв мащабен проект, така че изкарахме и доста късмет в началото. И тогава дойде проблемът с финансирането. В този момент ние трябваше да купим и да доставим тези решения. И започна обиколка по всички финансови институции, които пък трябваше да убедим, че сега, след като имаме клиентите, те трябва да ни отпуснат парите, за да можем да купим техниката и да я доставим. Благодарение на няколко банки, които ни се довериха, повярваха в Мнемоника и ни финансираха, започна нашата история.
Какви бяха първите служители?
Първите хора в екипа подбрахме чрез познати и контакти. Нямаше HR, който да се занимава с това. Интервютата провеждахме изцяло сами. Допускахме грешки, но попаднахме и на много качествени хора и част от тях са все още с нас, за което много им благодаря.
С какви технологии стартирахте и какво се промени във времето?
С течение на времето нашето име започна да се налага на пазара и от компания, която е започнала да се занимава само със съхранение и обработка на данни (това са традиционните сървърни системи и сторидж системи), започнахме да се трансформираме към нещо, което преди 7 – 8 години не изглеждаше толкова модерно. Това беше киберсигурността. Когато ние започнахме да четем, да се развиваме и да се сертифицираме, ни казваха, че в това има много малко печалба. Питаха ни защо го правим, има ли бъдеще... Смятам, че доста години по-късно доказахме, че това е било правилното решение. Мнемоника в момента се е трансформирала почти изцяло в компания, която се занимава с киберсигурност, информационна сигурност, защита на данни и вече сме много търсени, тъй като сме едни гърди напред.
Какво представлява компанията днес?
Мнемоника днес е компания, която е символ на защита на данни, на киберсигурност и пионер в създаването и транслирането на услуги в България. Ние се стремим да бъдем от първите, които измислят нещо ново, свързано с киберсигурността, или сред първите, които виждат какво се случва навън в по-развитите пазари и привеждат тези услуги в нашия свят.
Вижте по какви проекти работи Мнемоника в България
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Мнемоника в Jobs.bg
ВИЖТЕ ОЩЕ: