петък, 07 октомври 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1400 прочитания

    Каква е ролята на ИТ бизнес анализатора в продуктова и в аутсорсинг компания?

    За разликите и спецификите на професията разказва Александър Попов, бизнес анализатор в софтуерната компания DataArt
    30 май 2022, 09:37 a+ a- a

    Александър Попов, бизнес анализатор в софтуерната компания DataArt. Снимка: Личен архив

    Всеки проект започва с идея, но е нужен цял екип, за да го реализира. Въпреки че някои хора смятат, че екипът от програмисти е всичко, от което се нуждае една софтуерна компания, за да трансформирате идеята в работещ продукт, в действителност не е точно така. Програмистите имат ключова роля, но не бива да се очаква от тях да събират всички необходими изисквания за крайния продукт от заинтересованите страни. Често има редица детайли и непредвидени ситуации, които програмистите може да не вземат предвид. Те невинаги имат времето и възможностите да се съсредоточат върху това, което е важно за клиентите, крайните потребители и регулаторите. В същото време повечето продукти трябва да се придържат към индустриалните стандарти. За да достигне информацията от мениджмънта до екипа за разработка, от който се очаква да ги превърне в работещо решение, тези идеи трябва първо да бъдат формализирани от някой с обширни познания в областта на бизнеса. Този човек е бизнес анализатор. 

    Работата на бизнес анализатора в ИТ сектора има редица специфики. Тези специфики, от своя страна, също зависят от това дали говорим за аутсорсинг или продуктова компания. Двете направления имат много общо, но съществуват и някои важни различия, разказва Александър Попов, бизнес анализатор в софтуерната компания DataArt.

    Александър обяснява разликите в работата на бизнес анализатора в продуктова и аутсорсинг компания от гледна точка на отговорностите, обхвата на проектите, комуникационните подходи със заинтересованите страни, работните процеси и възможностите за професионално развитие.

    Обхват на проектите и отговорности 

    Продуктовите компании разработват собствени продукти, които са насочени към конкретна индустрия. Това до някаква степен ограничава разнообразието от проекти, по които един бизнес анализатор може да работи, но от друга страна, позволява натрупването на задълбочени познания и опит в конкретна област. 

    Свързани новини

    В аутсорсинг компаниите разнообразието на проектите зависи от разнообразието на клиентите. Някои компании са специализирани в аутсорсинг проекти в конкретна сфера. При нас в DataArt преди години това беше отчетено като грешка и компанията постигна добро ниво на диверсификация чрез разнообразие от клиенти в различни сфери. Това дава възможност на бизнес анализаторите да работят в различни области – финанси, застраховане, медии, туризъм, здравеопазване, IoT и т.н.

    Що се отнася до отговорностите на бизнес анализатора, то те не се различават особено, когато говорим за продуктова и аутсорсинг компания. И в двата случая тези отговорности най-често включват:

    -събиране, анализиране, документиране и управление на изискванията за проекта. 

    -подготовка на use cases, user stories и acceptance criteria за имплементирането на функционалностите, които продуктът трябва да притежава.

    -подготовката на различни диаграми, които помагат в анализа на определени бизнес процеси или функционалности. Част от диаграмите могат да бъдат Data Flow diagram, Activity Diagram, Use Case diagram, както и други според нуждите на проекта.

    -тъй като промените са неизбежни, на бизнес анализатора понякога се налага да подготвя така наречените change requests. Това включва извършването на анализ на въздействието на промените, одобрението на промените от заинтересованите страни и обновяването на документацията с функционалностите на продукта.

    -при липсата на UX/ UI специалист, на бизнес анализатора може да се наложи да подготвя различни wireframes, които да помогнат в дискусията със заинтересованите страни и екипа.

    -от бизнес анализатора се очаква да познава продукта в детайли, което означава, че често се налага да прави презентации, да показва различните функционалности на екипа и заинтересованите страни. 

    Към изброените дейности, които са валидни както за продуктовите, така и за аутсорсинг компаниите, можем да добавим и някои по-специфични отговорности, които могат да са част от работата на бизнес анализатора в компаниите от продуктов тип. Например дейности с фокус върху конкурентен анализ, позициониране на продукта и стратегията за неговото имплементиране на пазара. В други случаи работата може да включва тестването на различни хипотези и анализирането на данните, събрани от проучвания. 

    Комуникация

    Комуникацията е неизменна част от работата на бизнес анализатора както в продуктовите, така и в аутсорсинг компаниите. Бизнес анализаторът комуникира всекидневно с различните заинтересовани страни на проекта, както и с екипа от програмисти, QA специалисти и дизайнери. Основната му роля е да управлява изискванията за продукта и да ги комуникира по подходящ начин, така че да бъдат добре разбрани от екипа. В допълнение,(без) бизнес анализаторът трябва да бъде медиатор, като спомага за постигането на консенсус и разрешаването на конфликти между членовете на екипа.

    В продуктовата компания обикновено членовете на екипа работят в един офис, което улеснява комуникацията между тях. Срещите могат да се провеждат лице в лице, което прави преодоляването на пречките много по-бързо и лесно. В допълнение към това бизнес анализаторът в продуктовата компания има възможност да комуникира много по-често с крайните потребители. По този начин може по-бързо да вникне в детайлите и да разбере истинските нужди на клиентите.

    От друга страна, в аутсорсинг компанията заинтересованите страни обикновено се намират на различни локации, понякога дори и на различни континенти. Възможно е също така и екипът от програмисти и QA специалисти да е разпръснат на различни локации. Имайки това предвид, срещите се провеждат чрез видеоконферентни разговори и посредством различни платформи за онлайн комуникация. В тези случаи е изключително важно бизнес анализаторът да притежава добри писмени комуникационни умения. Най-често се използва e-mail и чат за комуникация. В различни ситуации членовете на екипа могат да комуникират чрез коментари в  JIRA, Confluence или някои от другите подобни платформи.   

    Крайни срокове

    Наемането на нов служител в продуктовата компания е свързано с дългосрочни планове и инвестиции, което означава, че един нов служител получава нужното време, за да навлезе в работата. Тъй като работата на бизнес анализатора изисква познаване на продукта и процесите в компанията в детайли, има по-голям толеранс и сравнително по-дълъг период за адаптация. Продължителността на въвеждането в проекта до голяма степен зависи от предишния опит на анализатора. 

    При аутсорсинг компаниите се очаква от бизнес анализатора да навлезе в проекта много бързо. Обикновено периодът на адаптация продължава между 1 и 2 седмици, но понякога може да отнеме и повече време. Често сроковете са много по-съкратени в сравнение с продуктовата компания, като това се дължи на няколко основни фактора. От една страна, компанията клиент желае да разработи нова услуга или продукт възможно най-бързо. От друга страна, има голяма конкуренция между аутсорсинг компаниите, като всяка една се стреми да предложи максимално кратък срок за изпълнение на проекта. 

    Възможности за развитие

    Продуктовите компании създават иновациите и променят пазарите, което означава, че те имат много предизвикателства и проблеми за решаване. Ако бизнес анализаторът иска да трупа знания и опит в определена сфера, продуктовата компания е отлична възможност. Там той ще е заобиколен от експерти в дадената област, като това също допринася много за развитието в професионален план. Вниманието към малките детайли е от голямо значение. Това е качество, което начинаещият BA има възможност да развие в продуктова компания. Въпреки че ограничението до само една област може да бъде разглеждано като негативен аспект от работата в продуктова компания, това позволява на бизнес анализатора да се превърне в експерт в съответната област. 

    За един младши бизнес анализатор обикновено знанията са повече теоретични, отколкото практически. В аутсорсинг компаниите добра практика е младшите и старшите анализатори да работят заедно по проектите, като това помага за натрупването на повече практически опит. Едно голямо предимство за младшите анализатори в аутсорсинг компанията е това, че могат да работят по проекти в различни области. По този начин се дава възможност на начинаещия специалист да се докосне до различни индустрии и да определи към коя област има предпочитания.

    Някои от задълженията на всеки бизнес анализатор и в двата типа компании се припокриват с тези на продуктовите мениджъри. Имайки това предвид, преминаването на  бизнес анализатор към PM е една логична стъпка от кариерна гледна точка. Като цяло професионалното развитие много зависи от индивидуалните интереси и предпочитания. Със сигурност обаче ролята на бизнес анализатора дава добри възможности за натрупване на знания и умения, покрива широк спектър от отговорности и отваря много врати за бъдещото професионално развитие на един специалист.

    Вижте по какви проекти работи DataArt

    Вижте профила и актуалните позиции за работа на DataArt Europe Ltd в JOBS.bg  

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    Удължават противоепидемичните мерки
    Вижте какво предвижда новата заповед на министъра на здравеопазването
    преди 8 часа
    Японската централна банка с умерен оптимизъм за икономиката
    Има възможност за повишаване на заплатите, смята финансовата институция
    преди 8 часа
    ЕС одобри осми пакет от санкции срещу Русия
    Налага се таван на цените на руския петрол, забранява се вноса на редица руски продукти, износа на ИТ услуги и на всички портфейли с крипто активи
    преди 9 часа
    Президентът обяви кога свиква Народното събрание
    Радев обеща да остави достатъчно време на партиите, за да сформират управленско мнозинство
    преди 10 часа
    Швейцарската Howag разширява производството си в Търговище
    Компанията получи сертификат клас „В“ за инвестиция от 1,5 млн. лв., с нея ще се разкрият 15 нови работни места
    преди 10 часа