Научете повече от Иван Ланзов, Agile Coaching & Business Analysis Team Lead в компанията
ИТ секторът в България продължава да се развива динамично и да предлага все повече и все по-интересни възможности за професионална реализация. Технологичните екипи в България работят по проекти на компании и организации от цял свят, разработват собствени софтуерни продукти, които намират приложение в разнообразни области от живота.
Как в Schwarz IT България използват Agile, научете повече от Иван Ланзов, Agile Coaching & Business Analysis Team Lead в компанията.
Кое е едно от ключовите направления, по които работят екипите на Schwarz IT в България?
Ключов в Schwarz IT България е Agile Coaching отделът, който има важна роля за постигане на по-бърза и по-ефективна разработка на софтуерните решения за нашите клиентите. Екипът ни предоставя услуги, базирани на Agile методологията, които водят до улесняване на колаборацията между специалистите в IT проектите, откриване на комуникационни и технологични пречки. Всичко това обобщено води до повишаване на добавената стойност на разработваните от Schwarz IT България решения за крайните ни клиенти. Една от основните функции на Agile коучовете в компанията е да „прокарва“ agile културата по такъв начин, че тя да бъде естествена част от ежедневието на всички колеги и в начина им на работа. Чрез Agile културата e възможно да се делегират важна част от процесите и представянето на организацията на отделния служител и неговия проектен или продуктов екип, а това за Schwarz IT е от изключително значение. Така компанията може непрестанно да подкрепя развитието на своите служители, като ги насърчава да поемат инициативата и да имат своя роля в иновациите.
Компанията ни е част от водещата глобална група Schwarz, която е в топ 3 на най-големите ритейлъри в света и обединява търговските вериги Lidl and Kaufland, компанията за рециклиране Pre Zero и компанията за производство Schwarz Produktion. Schwarz IT България е един от централните доставчици на IT услуги за Schwarz. Предоставяме IT инфраструктура, платформи и решения за подразделенията на световната ритейл група, която разполага с около 500 000 служители, над 12 900 магазина в повече от 33 страни и 7,5 млрд. клиенти годишно.
Бихте ли разказали накратко за различните аспекти на работата на един Agile коуч в Schwarz IT България?
Базовото, но основно ниво за всеки от членовете на екипа е работата му като скръм мастър в своите проектни или продуктови екипи, където изпълнява своите ключови задължения за спомагане на по-ефективните работни процеси в екипа, независимо дали с помощта на Скръм, Канбан или друг метод. Към момента локалният ни отдел покрива около 30-35 продуктови и проектни екипа, като продължаваме да се разрастваме.
На второ място и на локално ниво, тук, в България, участваме основно в имплементирането на фирмената култура в Schwarz IT България – компанията, която обедини „Кауфланд ИТ Хъб България“ и „Лидл Диджитал България“ наскоро. Agile екипът си партнира успешно и с локалния HR отдел относно стандартизиране и предоставяне на обучения в онбординг процеса за всички новопостъпили колеги в компанията, което е от ключово значение за тяхната адаптация и развитие. Предоставяме и множество услуги от нашия каталог с Agile services, който покрива теми от водене на конкретни работни срещи и обучения, влизане в нови скръм екипи, design thinking процес включително и до съдействие при change management процес в дадена организационна единица в компанията.
На трето място екипът ни има ключово място в глобалната Agile общност в групата Schwarz. В международен план сме ключови партньори и лектори в Agile академията на Schwarz. Един от последните ни клиенти беше „Лидл Хонконг“, където мениджмънтът на компанията премина няколкомесечна обучителна програма с невероятно положителна обратна връзка.
Друга задача е партньорството ни с трейнинг академията в Schwarz (английската секция), където предоставяме над 20 IT обучения на цялата група. В края на януари и началото на февруари 2022 бяхме домакини и организирахме двудневно глобално събитие за цялата Agile общност в компанията – Global Agile Coaching Day, което премина със страхотен успех. Подобни инициативи са важни за нас и ни помагат да поддържаме високия стандарт в компанията, както и да работим по-успешно с голямата Agile общност в Schwarz IT, включваща над 60 Agile коучове, работещи в повече от 150 екипа в компанията. Успяхме да постигнем невероятна ангажираност от страна на колегите и привлякохме повече от 100 участници – дори извън нашата общност. В събитието, което беше с участие на екипи от 5 различни локации, се включиха и двама страхотни гост-лектори от България, които предоставиха на цялата общност полезни съвети за това как да презентираме ефективно и как да управляваме успешни IT екипи. Отделно от това представихме на чуждестранните участници богатата култура на България и успяхме да ги запознаем с различните ни обичаи и традиции.
Колко души работят по всеки от проектите и какви специалисти са те?
В компанията имаме 10 скръм мастъри/Agile коучове, които мога да заявя смело, че участват в инициативите ни без изключение – разбира се, съобразявайки се с приоритетните задачи в бизнеса. Всеки от членовете на екипа има успешно взети сертификати за Scrum, Kanban, Scaled Agile, Product Owner, което помага да печелим нови разнообразни проекти и продуктови екипи в динамичната среда, в която работим в компанията.
Какви технологии използвате за отделните проекти?
Използваме водещи софтуери като: Jira – за проследяване на задачите по Scrum/Kanban екипи, Confluence – за хранилище на информация по проектните екипи и Mural – за виртуална колаборация в глобални срещи на нашето Community of Practice.
Как е организиран работният процес и каква е мениджмънт структурата при отделните проекти?
Работният процес е организиран в съответствие на принципите, заложени в Aglie Manifesto, които задават основните правила за работа на Agile екипите. Всеки екип се състои главно от три роли: Scrum Master, Product Owner и Development team. Всяка от тези роли има ясен набор от отговорности. Основното е, че скръм екипът се самоорганизира и не присъстват мениджъри, които да дават задачи на членовете на екипа. Екипите са достатъчно компетентни, за да възприемат най-добрите практики за постигане на целите си за дадения спринт. Скръм мастерът е този, който гарантира, че екипът разбира Scrum ценностите и принципите и е в състояние да ги практикува. Той също помага и подкрепя екипа да се самоорганизира, да се чувства мотивиран и да засилва комуникацията и сътрудничеството между членовете. Product owner е представителят на клиента и е отговорен за крайния продукт, т.е. играе изключително важна роля за успеха на продукта/ решението. Development team се състои от разработчици, опитни в собствената си област. Той е отговорен за действителното внедряване на потенциално доставяния софтуер, който трябва да бъде реализиран в края на всеки спринт.
Как се промени проектът през годините?
Фокусът на колегите в отдела все повече се променя от работа по конкретни проекти или продуктови екипи към преминаване към скалиран принцип на работа, т.е. работа на домейн ниво, обединяващо множество екипи и изискващо повече познания в Agile сферата и различен вид взаимодействие с клиентите. Предстои вълнуваща и изпълнена с приключения година за екипа ни.
Кои са най-големите предизвикателства?
Основното предизвикателство е приемането на промяната и справянето с нея, защото повечето хора и екипи първосигнално отхвърлят новите или непознати неща, способи, начини на работа – в т.ч. и agile software development.
Как се справяме с тези предизвикателства? Чрез множество срещи за разясняване на начина на работа, какво се променя и какво не, разясняване на ролите и отговорностите в екипите, обучения, докато се постигне изграждане на доверие в продуктовите екипи и проекти, по които работим. Освен това от изключителна важност е и подкрепата от топ мениджмънта на Agile начина на мислене в компанията.
Кои са най-големите постижения?
Прилагането на Agile принципите в ежедневната работа и отдадеността на всеки от колегите водят до страхотни резултати. Благодарение на Agile културата, разпространявана в компанията, забелязахме повишаване на колаборацията и комуникацията в екипите както и между IT отделите и бизнеса (крайните ни клиенти), така и подобряване на екипната работа. Отделно от това чрез използването на редовни, но кратки дневни срещи се намали времето, прекарвано в разговори и обсъждане по различните проекти. Постигнахме и по-добро планиране на работата в екипите чрез прилагане на регулярни Planning срещи. Смятам, че използването на Retrospective формат на срещи за споделяне на добри и лоши практики, забелязани в работата на екипа, допринесе за по-ефективна работа. Сред основните плюсове на включването на Agile коучовете е и това, че подобрихме чувството за екипен дух в тимовете, което пък благоприятства за по-добра и ефективна среда за работа в компанията ни.
Какво предстои?
Вярвам силно в качествата на локалния agile тим и работя за разширяване на нашето присъствие в нови и предизвикателни проекти и продуктови екипи – ето например от началото на годината сме разширили нашето присъствие в нови 10 скръм екипа в 4 различни организационни единици в групата, с което ще утвърдим България на глобалната карта на Schwarz групата.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Schwarz IT Bulgaria EOOD в JOBS.bg тук