Какво е учил, каква е била първата му работа и как е стигнал до настоящата си позиция, раказва старши директор „Развитие топ държави“ в компанията Атанас Райков
Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката "ИТ лидерите в България" разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция, с какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад.
Вижте какво сподели Атанас Райков – старши директор „Развитие топ държави“ в Rakuten Viber.
Атанас, разкажете ни за Вашето образование и какво оценявате като най-ценно.
Завършил съм както икономическа специалност – „Бизнес администрация” в СУ, така и техническа в НБУ – „Мениджмънт в телекомуникациите”. Завършил съм специализации и курсове към Джорджтаунския университет, Университета в Тенеси, Харвард онлайн и други. Най-ценната част от моето образование безспорно са трансферируемите предмети и знания като – анализ на данни и статистика, бизнес преговори/NLP, ситуационно лидерство и разрешаване на конфликти, управление на времето и приоритизация. Повечето от тесните специалности в днешно време остаряват много бързо като материя спрямо практиката, дори и в случаите, когато се учи най-новото и на най-високо ниво.
Ако знаете това, което знаете днес, какво образование и специалност бихте избрали да учите?
Не мисля, че бих променил избора си в исторически план, но ако трябваше днес да избирам в новата ситуация, бих предпочел специалност с максимално голямо приложение и релевантност за дигиталната и технологична индустрия на следващите 10 години – блокчейн, изкуствен интелект, финтех услуги, видео съдържание в xR контекст, гейминг, роботика, зелена трансформация. И тъй като не всеки може(и трябва) да стане инженер, то бих избрал подход към тези области, който да използва моите предпочитания и силни страни.
Каква беше първата Ви работа и как се чувствахте тогава?
Започнах като стажант „Маркетинг комуникации“ в екипа, който пусна през 2005 година третия телеком в България. Беше много вълнуващо, супердинамично и се учех с такова бързо темпо, че след първата година си мислех, че са минали поне две или три.
Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
Имам много такива – от самото начало през някои от големите и най-вече поучителни неуспехи, през трудните моменти, които тестват способностите и характера ни. Смятам, че моментите на трудности, включително и тези, които са били в работа по много успешен в крайна сметка проект, са много по-ценни от моментите, когато всичко е минало по план и си имал късмета да си на правилното място в правилното време с правилния продукт. Например в кариерата си съм бил понижаван веднъж. Основната причина беше, че не бях достатъчно инициативен, за да поискам повече работа и нови предизвикателства, и след определено време на комфортен (тогава) застой научих горчив урок. Повече никога след него не съм губил инициативата и не съм стоял на едно място. Това е скъп и ценен спомен, който разказвам на много млади хора, защото е изключително полезен и поучителен.
Как започнахте в настоящата компания?
Случайно се срещнах с оригиналния екип на Viber и се харесахме. Бях на подходящото място в подходящото време. От компанията вече се бяха насочили към откриване на офис в ЦИЕ, като бяха анализирали високия брой и голямата активност на потребителите в тази част на света. Щастлив съм, че през 2015 година отворихме офиса, който да развива активностите и потребителската база на Viber за региона именно в България, с което и страната ни стана още по-забележима на картата на световната тех индустрия.
Какви са Вашите отговорности днес?
Днес моята роля е да надградя огромната популярност, която има Viber по цял свят, като основно се фокусирам върху стратегическите партньорства, маркетинг и PR инициативи. Разбира се, ще отделя и голямо внимание на качественото местно съдържание, както и на ключовите услуги. За нас във Viber потребителите са на първо място, така че ще насочвам усилията си именно към тях.
Какво Ви мотивира?
Прекрасният екип, с който имам късмета да работя, мисията ни да предлагаме сигурна, безопасна и защитаваща личното пространство и данни на нашите потребители комуникационна платформа и най-важният факт – че във всяка една секунда толкова много хора разчитат на нашите услуги и чрез това можем да направим живота им малко по-лесен и приятен.
С какво не бихте направили компромис?
С моите лични и професионални принципи. Затова и се чувствам голям щастливец – че компанията, за която работя напълно ги припокрива и дори ми дава възможност да ги поддържам и да се боря за тях.
Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
Ние имаме невероятен екип. Общото между всички тях е, че са изключително инициативни, динамични, любознателни, бързо се учат, мигновено се адаптират към промените в средата и се възползват от новите възможности. Но дори всички тези качества накуп не могат да превърнат някого в успешен кандидат, ако не е открит, принципен и честен със себе си, колегите си, нашите външни партньори и клиенти.
Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява успешно технологична компания?
Трябва да е изключително аналитичен, да може бързо да идентифицира и развива постоянно топ талантите, както и да може да създаде максимално добри условия за работа в екип. В сферата на технологиите всичко се случва и променя толкова бързо, че само чрез работа в екип може да се развият и използват ефективно съответните ключови тесни технологични компетенции.
Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
Минал съм през много предизвикателства през тези години – реструктурирания, понижение, агресивна работна среда, микромениджмънт или липса на мениджмънт. От всички тях научих, че когато си „във филма“ всичко ти изглежда по-страшно и по-сложно, че може да нямаш полезен ход или изход от ситуациите. Истината в 99,9% от случаите, особено за младите специалисти, днес е, че винаги има, и то много различни опции във всяка ситуация и ако имаш ясен и добре структуриран дългосрочен план, всяко препятствие по пътя може да е преодоляно.
Как си представяте развитието на ИТ индустрията в България през следващите години?
ИТ индустрията в България преминава през много важна трансформация, при която се появяват все повече, по-големи и по-успешни компании, които имат собствен глобален продукт за сметка на компаниите, които са фокусирани върху аутсорсинг. Това е изключителна възможност да развием толкова много ключови компетенции в хиляди кадри, които след това ще могат да стартират и надстроят на местна почва все по-големи успехи!
ВИЖТЕ ОЩЕ
ИТ лидерите в България: Иван Александров, eBag
ИТ лидерите в България: Иван Петров, Paysafe
ИТ лидерите в България: Михаил Панайотов, TechPods
ИТ лидерите в България: Иван Димитров, "Бианор Сървисиз"