HR специалисти от водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
Юлия Тенева е професионалист с близо 20 години опит в областта на управление на човешките ресурси. Присъединява се към групата на EVN България като ръководител на отдел „Човешки ресурси“ през 2011 г., а от 2019 г. е и прокурист в едно от дружествата на групата. Тя е магистър по бизнес администрация с MBA диплома от Erasmus University, Rotterdam и Стопанския факултет на Софийския университет. Преминала е програмата за сертифицирани професионалисти по управление на човешките ресурси на Chartered Institute of Personnel and Development, UK, както и сертификационната коучинг програма на Erickson Coaching International.
Последните две години бяха различни! Изискваха адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен.
Какво е да си HR във време на пандемия попитахме HR професионалисти във водещи компании от различни сектори в страната.
Юлия Тенева, ръководител на отдел „Човешки ресурси“ в EVN България, разказва пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа.
Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
В EVN вярваме, че в нашето ДНК е кодирана способността да се справяме ефективно с кризи. По време на пандемията тази нагласа и опитът от предишни, било то и различни кризи, ни помогна. Още в началото на 2020 г. се мобилизирахме изключително бързо, а ценностите и принципите на организацията излязоха на преден план. Ангажираността, отговорността и сътрудничеството бяха на изключително високо ниво. В началото на март 2020 г. в групата на EVN България сформирахме спешно Координационен комитет, който да управлява действията и мерките в дружествата от групата и да изготви план за действие за ограничаване на рисковете, свързани с пандемията. На фокус в плана са самите сътрудници на компанията, което беше и причината дружеството да повери на мен оглавяването на комитета.
Име: EVN България
Сфера на дейност: Енергетика
В България от: 2005 г.
Брой служители глобално: над 6 000
Брой служители в България: над 2 300
Офиси в България: гр. Пловдив, гр. София и областните градове в Югоизточна България
Клиенти/Пазари: Снабдяваме повече от 1,5 млн. клиенти с електроенергия, както и над 30 000 с топлоенергия
Предизвикателствата тогава бяха в рамките на дни да променим организацията на работа и да осигурим предпазни средства и мерки, така че да запазим здравето на колегите. Едновременно с това трябваше да подсигурим изпълнението на нашите лицензионни отговорности и да осигурим непрекъснатост на бизнес процесите и услугите към нашите клиенти с необходимото качество. Много от колегите, работещи в офис, преминаха в режим на работа от вкъщи, имахме екипи, които работиха на 99% от разстояние. Но за много други колеги това не бе възможно. Имаме колеги, които в разгара на пандемията се налагаше да инспектират съоръжения или да отстраняват аварии по електрическата мрежа на болници и лечебни заведения, други пък ежедневно работеха с клиенти. Беше важно те да са защитени, а и подготвени как да се пазят и какво да предприемат в различни ситуации. За изключително кратко време се налагаше да се въведат много и различни действия и мерки. Беше истинско предизвикателство да се координираме по възможно най-добрия и бърз начин. От голямо значение беше и вътрешната комуникация – посланията и конкретните планове за действие трябваше да отговарят на притесненията на колегите и в същото време да внесат спокойствие и увереност, че ще се справим със ситуацията.
През 2021 г. предизвикателствата продължиха: адаптиране на мерките и организацията на работа, дигитализиране на процеси, хибриден модел на работа в смесен режим – онлайн и присъствено, подготовка и обучения за хората и ръководителите и т.н и т.н. Още през 2020 г. създадохме план за действие с различни нива на ескалация в зависимост от хода на пандемията и ситуацията при нас. Едно от големите предизвикателства през 2021 г. беше активирането му за най-високото ниво на ескалация.
Специален фокус поставихме на критични длъжности. Едни от тях са диспечерите, които работят на смени 24/7 в общо специално оборудвано помещение с достъп до системите за управление и контрол на цялата електроразпределителна мрежа на територията на Югоизточна България.
За тях подготвихме вариант за работа и живот в изолирана среда – специално обособена диспечерска зала за управление на мрежата със съответните необходими битови условия за живеене без достъп на външни лица. Целта беше да се елиминира рискът от внасяне на зараза в средата в случай на увеличен брой на колеги под карантина, за да се гарантира нормалното управление на мрежата във всяка ситуация. При оборудването на помещенията си пожелахме никога да не влязат в употреба, но…
Част от плана за действие включваше и регулярно тестване на колегите диспечери. При тестовете през октомври 2021 г. голям процент от колегите се оказаха с положителен резултат и бяха карантинирани. Тогава задействахме специалния план за работа на Диспечерския център на „Електроразпределение Юг“ за работа в пълна изолация. На 29 октомври шестима колеги от Диспечерски център бяха въведени да работят за 10 дни в напълно изолирана среда, с готовност след тях да продължат други шест колеги за нови 10 дни. Не се наложи, обстановката се нормализира, а целта за гарантиране на нормалното управление на мрежата беше изпълнена.
През 2021 г. изпълнихме и голям, и важен проект за фирмената ни култура – „EVN Презареждане“. Осъществяването му беше свързано с множество присъствени сесии, които не искахме да правим онлайн. Заради възможността колегите да се опознаят и общуват неформално и да бъдат заедно пълноценно и без ограничения. Изведохме го като приоритет и го направихме, защото фокусът върху фирмената култура, включително в подобни периоди, е изключително важен.
И не на последно място, беше предизвикателство изпълнението на целите ни и оперативната работа в много аспекти с всички допълнителни ограничения, свързани с пандемията. Справихме се повече от отлично. През 2021 г. наехме и въведохме в организацията 150 нови колеги, запазихме изключително нисък брой напускащи колеги, посрещнахме 60 студенти на стаж, допълнително разширихме програмата си за дуално обучение и вече имаме партньорства с 11 професионални гимназии на територията на Югоизточна България и 280 „EVN ученици“ – вероятно най-мащабната програма за дуално обучение в България. Изпълнихме ангажиментите си към клиентите и към хората в организацията и всичко това – в една изключително турбулентна среда, с множество предизвикателства.
Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати? Кои нови практики ще запазите и след ковид пандемията?
Още преди пандемията имахме гъвкаво работно време, възможност за работа от вкъщи и онлайн инициативи, но сега са в много по-голям мащаб, оценяват се високо и ще ги запазим. През последните две години нивото на дигитализация и дигитални умения се повиши значително. Възможностите и навиците за работа в различни платформи за онлайн комуникация са важни и имат своите предимства – пестят време, дават гъвкавост и допълнителни възможности, които ще продължим да използваме. Ще продължим и с онлайн интервюта на кандидати за работа, онлайн обучителни и дискусионни сесии, уебинари и др. Онлайн лекциите на нашите специалисти в университети, онлайн часовете с учениците ни по дуално обучение са също формати, които работят, затова ще ги запазим и надградим.
По време на пандемията продължихме да учим и да се развиваме. Въведохме нови подходи и нови формати, показахме устойчивост, сигурност и отношение към хората. Пазихме дистанция физически, но не и емоционално – в EVN успяхме да намерим начина да поддържаме връзката помежду ни жива, да запазим и задълбочим взаимоотношенията, да подобрим екипността и да повишим доверието. Излизаме и от тази криза по-мъдри и по-силни заедно.
Видео за компанията като работодател и свободните позиции в момента вижте в профила на EVN България в JOBS.bg тук
Какво е да си HR във време на пандемия разказват още:
Павлета Георгиева, експерт „Човешки ресурси“ в Advent Group
Невена Танева, мениджър „Човешки ресурси“ на SAP в България
Д-р Ирина Йончева, HR мениджър на Adecco България
Емилия Малинова, Sr. Specialist Talent Acquisition в GlobalFoundries
Мария Савева, HR мениджър в Тавекс България
Борислава Дякова, HR, Legal директор на Модис
Елена Радева, Майя Пейчева-Такева, Иванина Матева, HPE
Екатерина Димова, мениджър „Човешки ресурси“ в Тинкин
Диана Филипова, Ивелина Петрова и Мария Рангелова, Coherent Solutions
Милка Рачева, директор „Човешки ресурси“ в Адастра България
Борислава Георгиева, HR мениджър на DHL ESS
Северина Мицова, HR специалист в AtScale
Ваня Георгиева, HR мениджър на Astea Solutions
Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“, А1 България
Благослава Данаилова, Recruitment Business Partner в Endava
Кремена Лефтерова, HR бизнес партньор в Mars