понеделник, 09 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5421 прочитания

    Какво е да си HR във време на пандемия: Юлия Тенева, EVN България

    HR специалисти от водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
    12 януари 2022, 10:13 a+ a- a

    Юлия Тенева е професионалист с близо 20 години опит в областта на управление на човешките ресурси. Присъединява се към групата на EVN България като ръководител на отдел „Човешки ресурси“ през 2011 г., а от 2019 г. е и прокурист в едно от дружествата на групата. Тя е магистър по бизнес администрация с MBA диплома от Erasmus University, Rotterdam и Стопанския факултет на Софийския университет. Преминала е програмата за сертифицирани професионалисти по управление на човешките ресурси на Chartered Institute of Personnel and Development, UK, както и сертификационната коучинг програма на Erickson Coaching International.

    Последните две години бяха различни! Изискваха адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен.

    Какво е да си HR във време на пандемия попитахме HR професионалисти във водещи компании от различни сектори в страната. 

    Юлия Тенева, ръководител на отдел „Човешки ресурси“ в EVN България, разказва пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа.

    Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
    В EVN вярваме, че в нашето ДНК е кодирана способността да се справяме ефективно с кризи. По време на пандемията тази нагласа и опитът от предишни, било то и различни кризи, ни помогна. Още в началото на 2020 г. се мобилизирахме изключително бързо, а ценностите и принципите на организацията излязоха на преден план. Ангажираността, отговорността и сътрудничеството бяха на изключително високо ниво. В началото на март 2020 г. в групата на EVN България сформирахме спешно Координационен комитет, който да управлява действията и мерките в дружествата от групата и да изготви план за действие за ограничаване на рисковете, свързани с пандемията. На фокус в плана са самите сътрудници на компанията, което беше и причината дружеството да повери на мен оглавяването на комитета. 

    Име: EVN България
    Сфера на дейност: Енергетика
    В България от: 2005 г.
    Брой служители глобално: над 6 000
    Брой служители в България: над 2 300
    Офиси в България: гр. Пловдив, гр. София и областните градове в Югоизточна България
    Клиенти/Пазари: Снабдяваме повече от 1,5 млн. клиенти с електроенергия, както и над 30 000 с топлоенергия

    Предизвикателствата тогава бяха в рамките на дни да променим организацията на работа и да осигурим предпазни средства и мерки, така че да запазим здравето на колегите. Едновременно с това трябваше да подсигурим изпълнението на нашите лицензионни отговорности и да осигурим непрекъснатост на бизнес процесите и услугите към нашите клиенти с необходимото качество. Много от колегите, работещи в офис, преминаха в режим на работа от вкъщи, имахме екипи, които работиха на 99% от разстояние. Но за много други колеги това не бе възможно. Имаме колеги, които в разгара на пандемията се налагаше да инспектират съоръжения или да отстраняват аварии по електрическата мрежа на болници и лечебни заведения, други пък ежедневно работеха с клиенти. Беше важно те да са защитени, а и подготвени как да се пазят и какво да предприемат в различни ситуации. За изключително кратко време се налагаше да се въведат много и различни действия и мерки. Беше истинско предизвикателство да се координираме по възможно най-добрия и бърз начин. От голямо значение беше и вътрешната комуникация – посланията и конкретните планове за действие трябваше да отговарят на притесненията на колегите и в същото време да внесат спокойствие и увереност, че ще се справим със ситуацията. 

    През 2021 г. предизвикателствата продължиха: адаптиране на мерките и организацията на работа, дигитализиране на процеси, хибриден модел на работа в смесен режим – онлайн и присъствено, подготовка и обучения за хората и ръководителите и т.н и т.н. Още през 2020 г. създадохме план за действие с различни нива на ескалация в зависимост от хода на пандемията и ситуацията при нас. Едно от големите предизвикателства през 2021 г. беше активирането му за най-високото ниво на ескалация.

    Специален фокус поставихме на критични длъжности. Едни от тях са диспечерите, които работят на смени 24/7 в общо специално оборудвано помещение с достъп до системите за управление и контрол на цялата електроразпределителна мрежа на територията на Югоизточна България. 

    За тях подготвихме вариант за работа и живот в изолирана среда – специално обособена диспечерска зала за управление на мрежата със съответните необходими битови условия за живеене без достъп на външни лица. Целта беше да се елиминира рискът от внасяне на зараза в средата в случай на увеличен брой на колеги под карантина, за да се гарантира нормалното управление на мрежата във всяка ситуация. При оборудването на помещенията си пожелахме никога да не влязат в употреба, но…

    Част от плана за действие включваше и регулярно тестване на колегите диспечери. При тестовете през октомври 2021 г. голям процент от колегите се оказаха с положителен резултат и бяха карантинирани. Тогава задействахме специалния план за работа на Диспечерския център на „Електроразпределение Юг“ за работа в пълна изолация. На 29 октомври шестима колеги от Диспечерски център бяха въведени да работят за 10 дни в напълно изолирана среда, с готовност след тях да продължат други шест колеги за нови 10 дни. Не се наложи, обстановката се нормализира, а целта за гарантиране на нормалното управление на мрежата беше изпълнена.

    През 2021 г. изпълнихме и голям, и важен проект за фирмената ни култура – „EVN Презареждане“. Осъществяването му беше свързано с множество присъствени сесии, които не искахме да правим онлайн. Заради възможността колегите да се опознаят и общуват неформално и да бъдат заедно пълноценно и без ограничения. Изведохме го като приоритет и го направихме, защото фокусът върху фирмената култура, включително в подобни периоди, е изключително важен. 

    И не на последно място, беше предизвикателство изпълнението на целите ни и оперативната работа в много аспекти с всички допълнителни ограничения, свързани с пандемията. Справихме се повече от отлично. През 2021 г. наехме и въведохме в организацията 150 нови колеги, запазихме изключително нисък брой напускащи колеги, посрещнахме 60 студенти на стаж, допълнително разширихме програмата си за дуално обучение и вече имаме партньорства с 11 професионални гимназии на територията на Югоизточна България и 280 „EVN ученици“ – вероятно най-мащабната програма за дуално обучение в България. Изпълнихме ангажиментите си към клиентите и към хората в организацията и всичко това – в една изключително турбулентна среда, с множество предизвикателства.

    Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати? Кои нови практики ще запазите и след ковид пандемията?
    Още преди пандемията имахме гъвкаво работно време, възможност за работа от вкъщи и онлайн инициативи, но сега са в много по-голям мащаб, оценяват се високо и ще ги запазим. През последните две години нивото на дигитализация и дигитални умения се повиши значително. Възможностите и навиците за работа в различни платформи за онлайн комуникация са важни и имат своите предимства – пестят време, дават гъвкавост и допълнителни възможности, които ще продължим да използваме. Ще продължим и с онлайн интервюта на кандидати за работа, онлайн обучителни и дискусионни сесии, уебинари и др. Онлайн лекциите на нашите специалисти в университети, онлайн часовете с учениците ни по дуално обучение са също формати, които работят, затова ще ги запазим и надградим.

    По време на пандемията продължихме да учим и да се развиваме. Въведохме нови подходи и нови формати, показахме устойчивост, сигурност и отношение към хората. Пазихме дистанция физически, но не и емоционално – в EVN успяхме да намерим начина да поддържаме връзката помежду ни жива, да запазим и задълбочим взаимоотношенията, да подобрим екипността и да повишим доверието. Излизаме и от тази криза по-мъдри и по-силни заедно.

    Видео за компанията като работодател и свободните позиции в момента вижте в профила на EVN България в JOBS.bg тук 

    Какво е да си HR във време на пандемия разказват още:

    Павлета Георгиева, експерт „Човешки ресурси“ в Advent Group
    Невена Танева, мениджър „Човешки ресурси“ на SAP в България
    Д-р Ирина Йончева, HR мениджър на Adecco България
    Емилия Малинова, Sr. Specialist Talent Acquisition в GlobalFoundries
    Мария Савева, HR мениджър в Тавекс България
    Борислава Дякова, HR, Legal директор на Модис

    Елена Радева, Майя Пейчева-Такева, Иванина Матева, HPE
    Екатерина Димова, мениджър „Човешки ресурси“ в Тинкин
    Диана Филипова, Ивелина Петрова и Мария Рангелова, Coherent Solutions
    Милка Рачева, директор „Човешки ресурси“ в Адастра България
    Борислава Георгиева, HR мениджър на DHL ESS
    Северина Мицова, HR специалист в AtScale
    Ваня Георгиева, HR мениджър на Astea Solutions
    Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“, А1 България
    Благослава Данаилова, Recruitment Business Partner в Endava
    Кремена Лефтерова, HR бизнес партньор в Mars

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    tbi bank и УНСС представиха първата „Академия за таланти - dataXperience”
    В образователната инициатива се включиха над 50 студенти
    преди 11 часа
    Наемането в САЩ се възстановява през ноември
    Данните за септември и октомври бяха ревизирани в положителна посока
    преди 11 часа
    Това ще е най-значимата сделка на жилищния пазар у нас за годината
    Рекордна цена беше платена за жилищен имот у нас, а сделката беше реализирана с бранда Christie’s International Real Estate в България
    преди 13 часа
    Google заведе дело срещу американското Бюро за финансова защита на потребителите
    Според технологичния гигант става дума за превишаване на правата от страна на агенцията
    преди 15 часа
    Президентът започва консултации с парламентарните групи на 10 декември
    Радев напомни, че на първо място в дневния ред на обществото е внасянето и приемането на държавния бюджет