петък, 03 декември 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1601 прочитания

    Никос Ифантидис, ИКЕА България: Онлайн поръчките ни нараснаха четирикратно по време на локдауна

    През 2021 очакваме делът на дигиталните поръчки да надхвърли 20% – управителят у нас на шведския мебелен гигант пред Economy.bg
    12 октомври 2021, 09:45 a+ a- a

    Тази година ИКЕА отбелязва 10 години от откриването на първия си обект в България. Веригата вече има 2 магазина в София, един във Варна и 2 центъра за поръчки в Пловдив и Бургас. Служителите ѝ у нас са почти 500.

    Каква е равносметката за 10 години присъствие на пазара у нас, планира ли веригата откриване на нови магазини, ускори ли пандемията онлайн бизнеса на ИКЕА, как се промениха потребителските навици на българите – тези и други въпроси коментирахме с Николаос Ифантидис, управител на ИКЕА България.

    Никос Ифантидис поема ръководството на франчайз бизнеса на шведския мебелен гигант ИКЕА в България през 2017 след 16 години работа за бранда на гръцкия пазар. Има над 20 години опит в управлението и продажбите, като е заемал позицията „Регионален управител“ и е отговарял за трите магазина на ИКЕА в Северна Гърция. Кариерата му в шведската мебелна компания започва през 2003 като търговски мениджър в първия гръцки магазин на ИКЕА в Солун. През 2006 ръководи откриването на централния магазин в Атина, на който е и управител до 2009. В рамките на ИКЕА той е натрупал опит като оперативен търговски директор в ресорите логистика, асортимент и комуникации, както и организацията на интериора.

    Г-н Ифантидис, каква е равносметката 10 години след стъпването на ИКЕА в България?
    За една глобална компания като ИКЕА първите 10 години на даден пазар са изключително важни – те предначертават посоката на развитие, създават нагласи, развиват поведението и отношението на хората към бранда и решенията, които той предлага. За този период наблюдаваме значително развитие на пазара на недвижими имоти. Това предизвика нови нужди в интериора и обзавеждането, а индустрията продължава да расте. Вярваме, че ИКЕА допринася за това, като развива потенциала на пазара на мебели и със своя уникален стил се превръща в модел за подражание в стандартите за дизайн и обзавеждане на дома.
    10 години по-късно, ние посрещнахме повече от 232 милиона посетители в магазините си, а продажбите ни възлизат на над 928 милиона лева. В момента в обектите в цялата страна са ангажирани 490 служители на различно ниво в компанията. Но ние не спираме да се развиваме в тон с глобалните тенденции и различните решения, които ИКЕА предлага. Знаем, че светът се променя, нуждите на нашите клиенти също. Ето защо в основната стратегия на ИКЕА е заложена трансформацията и адаптацията към различни желания на потребителите – това е основата, от която градим своите решения, устойчиви политики, нови формати магазини, но и цялостното отношение към клиентите ни.

    В момента компанията има три магазина и два центъра за поръчки в България. Планирате ли да откриете и други обекти? Къде?
    В глобалната стратегия на ИКЕА е заложено да тества и адаптира разнообразни формати магазини. По този начин брандът вече е по-близо до своите клиенти и им предлага повече възможности, като едновременно улеснява техните нужди и е в крак с новите тенденции при пазаруването. Всеки търговски обект на ИКЕА има своя специфична функционалност и отговаря на определено търсене на потребителите – те имат избор дали да пазаруват онлайн, дали да закупят продукти чрез най-близкия до тях Център за поръчки, дали да се разходят в големия магазин на ИКЕА в София и сами да изберат и натоварят продуктите си. В магазина в Mall of Sofia например те могат да закупят аксесоар, да планират мечтаната кухня или нов гардероб в централната част на града.
    Магазин ИКЕА Mall of Sofia е първият обект от ново поколение за България. След толкова голяма и важна за компанията крачка имаме нужда от време, за да извлечем изводи и заключения в каква посока да продължим развитието си. Българският пазар определено предлага множество възможности, които внимателно ще анализираме, така че да предложим още повече достъпност и удобство на потребителите.

    Какъв дял държите от пазара на мебели в България?
    През 2019 ИКЕА държеше 11% от ритейл пазара за мебели и обзавеждане в България. Тази година очакваме този дял да е значително по-висок. Бих могъл да кажа, че неслучайно брандът е един от най-предпочитаните избори за домашно обзавеждане и интериор. Със своя уникален дизайн ИКЕА се превърна в модел в обзавеждането не само в България, но и по света. Ключово за марката е, че предлага цялостни решения за обзавеждане на дома – от проектиране на цели стаи и пространства за съхранение до най-дребния аксесоар, който да допълни интериора, така че домът да отговаря на специфичните нужди на всеки един човек. Освен запомнящ се дизайн и уникален стил, ИКЕА предлага на потребителите функционалност, достъпност и високо качество на продуктите. Тук е моментът да спомена, че компанията продължава да развива своята политика в посока устойчивост и грижа за околната среда на всяко едно ниво – от начина на производство на продуктите до тяхното предназначение и материали.

    Какъв е делът на Вашия онлайн бизнес в общите продажби в България?
    Както за множество бизнеси по света и в България, така и за ИКЕА последните две години се оказаха повратен момент за онлайн пазаруването. За 2020 отчетохме 18% дял в дигиталните поръчки, като през 2021 очакваме той да надхвърли 20%. Само за референция искам да спомена, че през 2017 делът беше три пъти по-нисък – 6%. Много от нашите клиенти търсят интериорни решения и продукти предимно онлайн. За да отговорим на това динамично търсене, планираме да предложим пълния асортимент от продукти в приложението ни и на ikea.bg.

    Ускори ли пандемията Вашия бизнес с електронна търговия?
    Да, пандемията оказа значително влияние върху нашия ecommerce бизнес, както всъщност всички очаквахме. По време на локдауна през 2020 онлайн поръчките ни нараснаха четирикратно в сравнение със същия период през предходната година. Но това не беше единствената промяна – заедно с увеличението на заявките онлайн на преден план се появиха процеси, които са чакали подходящото за тях време – услугата онлайн пазаруване на изплащане стана все по-популярна, наред с възможността за планиране на кухни и гардероби чрез консултации с наши сътрудници. Повишен интерес имаше и към богатия ни сегмент от аксесоари за дома.
    Най-голямата промяна беше свързана с трансформацията на емблематичния каталог на ИКЕА, който от хартиен премина изцяло в онлайн съдържание, интегрирано на сайта ikea.bg. Това е голяма стъпка в промяната на онлайн бизнеса на ИКЕА в България и по света. Основната цел е потребителят да открие това, което търси, по още по-достъпен, лесен и интуитивен начин, като едновременно с това ИКЕА следва своята основна посока – грижа за природата и устойчиво развитие.

    Как пандемията промени потребителските навици на българите? Промениха ли се най-продаваните артикули по някакъв начин?
    Пандемията затвори хората в домовете за доста дълго време. Това беше много особен момент за всеки един от нас. От една страна, ни дистанцира и изолира, но от друга – това бе предпоставка за създаване на все по-силна и дори емоционална връзка с дома. Мисля, че пандемията предизвика хората да бъдат по-креативни и да развият въображението си още повече. Времето вкъщи провокира нуждата да се погрижиш за дома си – да ремонтираш, да промениш интериора, да обновиш обзавеждането, да подредиш и освежиш своето домашно пространство.
    Именно в този тежък за световната икономика момент бизнесите започнаха да търсят различни решения и да се трансформират, така че бързо да отговорят на драстично променените потребителски нужди.
    ИКЕА също претърпя ключова трансформация. Имаше период, в който магазините ни бяха затворени, и именно тогава се фокусирахме върху развитието на онлайн услугите ни. И въпреки затварянето през изминалата година отчетохме по-голям брой търсене през нашата онлайн платформа.
    Тази тенденция продължава и тази година, като наред с търсенето на офис и детски мебели, наблюдаваме и увеличение в продажбата на кухненски мебели и аксесоари за готвене. Смело мога да кажа, че хората, концентрирани в столицата и около нея, имат поне един любим главен герой от шведските кулинарни изкушения.
    Разбира се, през пролетта и лятото основният акцент бе поставен върху обзавеждането на балкона и градината, когато обичайно се обновяват тези кътчета в дома. Сега подготвяме асортимента от есенно-зимни продукти, към които винаги има засилен интерес през последните няколко месеца в годината.

    ИКЕА откри наскоро концептуален магазин в търговския център Mall of Sofia. Какво е различното в него?
    Магазинът ни в Mall of Sofia е един от най-новите формати на ИКЕА, разположени в центъра на големите градове. Дори и да не предлагат пълната гама продукти, тяхната функция е да бъдат удобни и достъпни за клиентите, предлагайки всичко необходимо за бърза покупка. В обекта има над 1000 аксесоара за директна покупка, а останалите продукти от асортимента могат да бъдат поръчани и доставени в магазин ИКЕА София или чрез услугата „Доставка до дома“. В магазина се предлага и възможност за планиране на кухнята или гардероба на място в обекта, със съдействието на наш сътрудник.
    Идеята, която стои зад създаването на подобни формати магазини, е достъпността и това ИКЕА да бъде все по-близо до своите клиенти, като им даде избор да грабнат своите любими аксесоари толкова бързо, колко пазаруват и в супермаркетите. Щастливи сме и от факта, че вече има шведски хранителни продукти в центъра на София, които отново са достъпни за бърза покупка.
    Както този, така и всеки магазин (включително и онлайн) на ИКЕА в България и по света има своя функционалност и мисия, която отговаря на определени нужди на нашите клиенти. Това е концепция на компанията с цел да предоставя различни възможности за пазаруване и за достъп до продукти, услуги и цялостни решения за дома и живота в него.

    ИКЕА изкупува обратно използвани мебели в САЩ. Планирате ли подобни инициативи и в Европа?
    Тази инициатива е само част от цялостния ангажимент на ИКЕА за драстично намаляване на климатичния отпечатък по цялата верига на стойността - от снабдяването с материали и производството до начина, по който продуктите на ИКЕА се използват у дома и след това. Ние даваме възможност на нашите клиенти да живеят по-добре и по-устойчиво.
    Знаем, че първата стъпка трябва да дойде от всеки един от нас – да променим начина, по който живеем, и отпадъците, които произвеждаме в дома. Днес хората все повече търсят устойчивия и здравословен начин на живот, но нашите проучвания посочват, че все още не са достатъчно решителни в тази посока и имат нужда от подкрепа. ИКЕА се променя заедно със своите потребители. А също така вярва в промяната за по-добро и затова прави следваща стъпка в цялостната стратегия за устойчивост, внедрявайки все повече принципите на кръговата икономика в собствения си производствен цикъл и бизнес модел. През изминалата година ИКЕА направи и кръгова оценка на над 9500 продукта в полза на кръговата икономика, които да бъдат включени в асортимента на компанията. А клиентите ни могат да открият още по-достъпни решения за пречистване на въздуха, намаляване на отпадъците в домакинството и спестяването на вода и електричество. Това не се случва за определен период в дадена държава, дори напротив – това е глобална концепция за бизнеса и влиянието му върху всекидневния живот на хората в собствените им домове.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Dronamics набра 6 млн. лв. при IPO-то си
    Това е шестото успешно IPO на пазар beam на Българската фондова борса
    преди 13 часа
    ЕК одобри увеличение на капитала на Фонда на фондовете от 11,2 млн. евро
    То ще се използва за издаване на гаранции по заеми, отпуснати от финансови посредници на малки и средни предприятия
    преди 14 часа
    Кацаров: От понеделник всички на училище
    Няма омикрон в страната, от понеделник се възстановяват плановите операции
    преди 15 часа
    Алтерко регистрира продажби за над 9 млн. лв. на Черен петък и Кибер понеделник
    По време на популярния период за предпразнично пазаруване технологичната компания продаде над 400 000 устройства за автоматизация на дома
    преди 15 часа
    Италианската DHH придоби 60% от българската "Еволинк"
    Стойността на сделката е 2.45 млн. евро, има възможност за придобиване и на останалите 40% през 2025