HR специалисти от водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
Мария Савева е част от екипа на Tavex от 2011 година. Вече 8 от тези 10 години Мария е HR в компанията, като през това време тя е участвала активно в изграждането на всички процеси по подбор, обучение и интеграция на служители, модел за оценка на представянето и други. От 2020 година Мария е Chief HR SEE като пряко отговаря освен за България, и за Румъния
2020 и 2021 бяха различни! Изискваха адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен.
Какво е да си HR във време на пандемия попитахме HR професионалисти във водещи компании от различни сектори в страната. Мария Савева, HR мениджър в Тавекс България разказва пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа.
Име: Тавекс ЕООД (Тавекс Злато&Валута)
Сфера на дейност: Tърговия с валута и инвестиционно злато и сребро
В България е от: 11 години
Брой служители глобално: 230+
Брой служители в България: 95+
Офиси в България:
●гр. София, бул. Ситняково 48, Сердика център, етаж: -1
●гр. София, бул. Цариградско шосе 115, The Mall, ниво: -2
●гр. София, бул. Черни връх 100, Paradise Center, ниво: -1
●гр. София, бул. Ал. Стамболийски 101 , Mall of Sofia, партер
●гр. Варна, бул. Андрей Сахаров 2, Grand Mall, ниво: -1
●гр. Бургас, ул. Янко Комитов 6, Galeria Mall, партер
●гр. Бургас, бул. Транспортна, Северна индустриална зона, Burgas Plaza, партер
Основни продукти/марки: Златни и сребърни кюлчета и монети на рафинериите: Perth Mint, Valcambi, Pamp, Австрийски монетен двор и др. Над 60 вида валути.
Клиенти/Пазари: Крайни клиенти
Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
Tavex е организация, работеща с голям брой клиенти. Именно поради тази причина нашите офиси са разположени в най-големите търговски центрове в страната. С началото на пандемията през 2020 и с масовото затваряне на всички нежизненоважни бизнеси ние се сблъскахме с новата реалност и с факта, че фронт офис служителите, представляващи над 65% от общия състав на компанията ни, вече не можеха да извършват своята дейност, и то за незнайно какво време.
Това постави на преден план въпроси, изискващи спешни отговори, като например - „Какво да направим, за да запазим целия си екип от обучени професионалисти за работа с клиенти?” и „Как да създадем максимално чувство за сигурност?”.
Наша основна ценност е отговорното отношение във всеки един аспект на бизнеса. Това важи в пълна степен и за отговорността ни като работодател. Именно заради това в първия най-труден период на пандемията осигурихме финансова сигурност за всички фронтофис служители, независимо че не извършваха дейност.
Също така създадохме и поредица от онлайн срещи, на които давахме актуална информация за случващото се с бизнеса ни и отговаряхме на въпроси от различен характер. Така успяхме да вдъхнем спокойствие и сигурност на екипите, че това е трудност, с която ще се справим и която ще отвори пред нас нови възможности. Не се ограничихме само до тези общи срещи и продължихме с фокусирана работа и подкрепа за лидерите на екипи чрез индивидуални коучинг сесии.
Фокусът на клиентите се премести от валута към злато. Хората драстично намалиха пътуванията и респективно търсенето на валута. Вниманието на всички се насочи към личните спестявания и съхраняването на тяхната стойност. Така златото се превърна в основна услуга и измести валутата.
И тук срещнахме поредното предизвикателство - да преструктурираме целия процес на обучение и интеграция, така че да отговори на новите нужди. Част от този процес бяха поредица от обучения.
Неформалният контакт, общите забавления и тиймбилдинг приключенията са неизменна част от корпоративната ни култура. През тях развиваме принадлежност, сплотеност и доверие в екипа си, което е ключово за нашия бизнес. Новата реалност и наложените мерки за социална дистанция ни поставиха поредната трудност. Как да запазим и обогатим най-ценното, което имаме като организация – човешките взаимоотношения?
Създадохме програмата „Tavex резиденция“, която даде възможност на част от служителите да отидат за една седмица на море. Административният ни офис и сега е на разположение за събития от личен характер.
Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати?
Въпреки изключително краткото време за вземане на добре обмислени решения изградените през последната година модели и процеси се оказаха успешни.
Използвахме времето, в което офисите ни бяха затворени, за да изготвим програми и поредица обучения за повишаване на квалификацията на всички служители за работа с клиенти в зависимост от тяхната роля, ниво на знание и интереси.
За запазване на живата връзка между хората ни помогнаха административният ни офис чрез своята уникална концепция и програмата „Tavex резиденция“.
Завършихме концепцията за офиса в самото начало на COVID-19 пандемията. Тогава никой от нас не подозираше какво се задава и какъв отпечатък върху професионалния и личния ни живот ще оставят предстоящите събития. Без да знаем, изградихме място, което се превърна в безопасна среда за човешки срещи извън работа. Офисът е проектиран така, че в извънработно време пространството се преобразява и се превръща в бар или дискотека с озвучаване, DJ пулт и осветление, място за официални вечери, киносалон и детскa зона. Всички служители могат да запазят офиса за всевъзможни лични поводи. За последната година имаме над 60 събития от всякакъв характер – семейни празненства, детски рождени дни, филмови, спортни и игрални вечери.
Програмата „Tavex резиденция“ даде възможност на колегите с най-високо ниво на представяне, измерено чрез нашия модел на компетентности, да „подишат” спокойно и свободно на сигурно и красиво място. Те успяха да отидат със семейство и приятели за една седмица през лятото на 2021 на луксозна каравана за 8 души на Арапя. До момента сме получили положителна обратна връзка от 100% от колегите, били там. Всички те демонстрират изключително високо ниво на ангажираност и представяне. Също така включихме и допълнителен бюджет, който всеки почиващ получава, за да организира и подари вълнуващо преживяване по свой избор на следващия колега, който ще пристигне в караваната – инциатива, която нарекохме „Вдъхнови нататък”. Така постигнахме създаване на връзка между служителите, без да се налага да се виждат. Насърчаваме летуващите да споделят своите морски приключения с всички във видео рубриката „От хамака”, в която разказват как са прекарали почивката си.
Кои нови практики ще запазите и след ковид пандемията?
Последната година и половина ни накара да преструктурираме много процеси и практики, така че да отговорят на новите нужди на клиентите в контекста на златото, както и в посока подбор, обучение, интеграция на служителите. Всички практики до момента ще използваме и адаптираме допълнително в зависимост от постоянно променящата се среда.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Gold & Exchange / Tavex Ltd в JOBS.bg тук
Какво е да си HR във време на пандемия разказват още:
Борислава Дякова, HR, Legal директор на Модис
Елена Радева, Майя Пейчева-Такева, Иванина Матева, HPE
Екатерина Димова, мениджър „Човешки ресурси“ в Тинкин
Диана Филипова, Ивелина Петрова и Мария Рангелова, Coherent Solutions
Милка Рачева, директор „Човешки ресурси“ в Адастра България
Борислава Георгиева, HR мениджър на DHL ESS
Северина Мицова, HR специалист в AtScale
Ваня Георгиева, HR мениджър на Astea Solutions
Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“, А1 България
Благослава Данаилова, Recruitment Business Partner в Endava
Кремена Лефтерова, HR бизнес партньор в Mars