четвъртък, 29 септември 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2045 прочитания

    Кога е необходимо да предоставяме ЕГН при ползване на онлайн услуги?

    По-често не сте длъжни да предоставяте тази информнация
    12 юли 2021, 11:28 a+ a- a

    За никой от нас не е тайна, че Единният граждански номер (ЕГН) е сред личните ни данни, по които най-лесно бихме могли да бъдем идентифицирани като конкретно физическо лице. Това е така, защото той представлява уникален за всеки български гражданин или постоянно пребиваващ в държавата ни чужденец код, съдържащ информация за рождената му дата – ден, година, месец, за пола и пр. На практика чрез него се извършва регистрация на всяко физическо лице, подлежащо на такава. 

    Съгласно Регламент (ЕС) 2016/679 на Еверопейския парламент и на съвета администраторите на лични данни имат право само на минимума от данни, необходими за предоставянето на услугата, която сме потърсили при тях. Напълно възможно е фирмата да е в състояние да предостави услугите си, без да е нужно да събира и обработва каквито и да било лични данни на своите потребители. В случай, че за постигането на бизнес целите си доставчикът все пак трябва да разполага с определен набор от такава информация, то той е длъжен да извърши анализ, който да установи кои видове лични данни трябват и то в техния минимален обем. 

    Обикновено се оказва, че ЕГН-то не следва да е сред тях и експертите от Комисията за защита на личните данни и Националната асоциация за защита на потребителите съветват да не го предоставяте. 

    Важно е при сърфиране в интернет и ползване на услугите на доставчици на онлайн съдържание внимателно да прочитаме т. нар. „политика за поверителност“. В никакъв случай не трябва да споделяме лична информация публично – както ЕГН, така и своите имена, дата на раждане, адрес, телефонен номер и т.н. Практиката показва, че много хора не отделят време да прочетат „политиката за поверителност“ на даден сайт, бързо преминават към ползването на съдържанието му или са склонни да предоставят повече от необходимата лична информация за себе си, включително и ЕГН, а после остават неприятно изненадани от информацията, която лесно може да се намери за тях в мрежата.

    Темата е част от стартиралата информационната кампания на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД) и Национална асоциация за защита на потребителите (НАЗП) към потребителите и администратори на лични данни относно защитата на личните данни на физическите лица, тяхното съхранение, обработване и използване.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Япония възстановява безвизовия режим с България
    Вижте как ще може да се влиза в страната
    преди 17 часа
    Учениците в дуално обучение са се увеличили 30 пъти за 6 години
    Миналата година учениците в дуална форма на обучение са били 10 450
    преди 18 часа
    Здравословни десерти и храна за домашни любимци планира да произвежда фирма в Бургас
    Инвестицията ще е за 10 милиона лева, а разкритите нови работни места се очаква да бъдат над 100
    преди 18 часа
    Kaufland инвестира над 35 млн. лв. в нов хипермаркет в София
    Кметът на София връчи специална Грамота за устойчивост на първия зелен филиал на веригата
    преди 19 часа
    Производител на луксозни седалки и панели за кино салони открива база в Бургас
    С реализирането на инвестицията ще бъдат разкрити около 40 работни места