HR-и на водещи компании в България разказват пред Economy.bg за предизвикателствата в новите условия на работа
Северина Мицова, HR специалист в AtScale
Изминалата година беше различна! Изискваше адаптивност и бързи решения, а ролята на HR-а беше ключова. Специалистите по Човешки ресурси трябваше да дават адекватни отговори в непредвидима среда, да вземат своевременни решения, с които да опазят здравето на служителите си, но и да осигурят непрекъснатост на бизнес процесите. Да реорганизират режима на работа, да ангажират, мотивират и привличат хора в онлайн среда, но и да поддържат връзката с тях жива... И всичко това в бързопроменящи се и екстремни условия, за които никой не беше подготвен.
Какво е да си HR във време на пандемия попитахме HR професионалисти във водещи компании от различни сектори в България.
Северина Мицова има дългогодишен опит в сферата на човешките ресурси и по-конкретно в IT сектора. Тя е част от екипа на американската софтуерна компания AtScale. Организацията има офис у нас от 2 години, а Северина е основна движеща сила в привличането на таланти за компанията в последните 12 месеца.
Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през изминалата година и как се справихте с тях?
Изминалата година несъмнено бе изпълнена с предизвикателства за всички, както в личен, така и в професионален план. Такава беше и за бизнеса.
Пандемията промени изцяло ежедневието в много аспекти, като социалният ни живот бе сред най-засегнатите. Комуникацията и общуването с близки и колеги стана доста по-сложна, а в същото време и по-необходима.
В професионален план пандемията също ни изправи пред много предизвикателства. Като HR специалист, на когото се налага непрекъснато да общува с бъдещи и настоящи колеги, основната ми задача бе да запазя екипа ни сплотен. Мениджмънтът на Atscale взе решение да преминем към дистанционен модел на работа, за да осигурим безопасна среда за екипите ни. Ние успяхме много бързо да се адаптираме към новия модел на работа. С общи усилия на всеки от нас успяхме да запазим комуникация помежду си и да останем близки, макар и от вкъщи. Оценявайки важността на менталното здраве на всеки член на екипа, организирахме доста по-чести срещи с всички отдели на компанията, онлайн игри и забавления за всички. Така станахме дори по-сплотени и единни от преди.
Мога да обобщя, че първата ключова задача за HR-а беше да успеем да задържим всички настоящи служители. Успяхме да я изпълним. Втората ключова задача, която ни донесе COVID, е откриването на нови таланти в онлайн среда. Притеснението ни в тази насока се дължеше на факта, че нямаше как да срещнем лице в лице с бъдещите ни служители и да преценим как ще успеят да се интегрират. Преминаването към подбор с дистанционно интервю изглеждаше доста несигурен, но в много кратки срокове успяхме да се адаптираме към него. За техническите интервюта интегрирахме използването на специални платформи, като задължителен елемент от всяка среща с кандидат беше включената камера, както от тяхна страна, така и от наша. Основна роля тук изиграха и лидерите на екипи, които с голяма отговорност съдействаха за откриването на най-подходящите за компанията специалисти. Така във време на пандемия, с общи усилия, успяхме да удвоим екипа си в София и към днешна дата българският офис вече е най-големият за целия холдинг.
Кои от въведените от компанията мерки дават най-добри резултати?
Скоро след началото на пандемията и преминаването в изцяло дистанционна форма на работа, преосмислихме понятието „работен ден“. Оставихме възможността на колегите сами да организират деня си, като за нас най-важни са крайните резултати, а не по кое време на деня работят. Установихме, че екипът е станал по-продуктивен и креативен. Колегите от българския офис се доказаха като много добри специалисти, които се явяват основна движеща сила в немалка част от новите фийчъри на продукта. Именно свободата и липсата на рамки постави в светлините на прожектора родните IT експерти. Така на преден план изпъкнаха самоинициативността и добрите им идеи. Дори наскоро колега от българския офис беше повишен в продуктов директор, което е голям успех за екипа ни в София. Последните 12 месеца бяха сред най-успешните за компанията, както от бизнес гледна точка, така и по отношение развитие на екипа.
Кои нови практики ще запазите и след Covid пандемията?
Работата от вкъщи и гъвкавостта на работното време със сигурност ще станат част от фирмената политика на всяка IT компания. Те позволяват постигането на невероятни бизнес резултати от служителите, както и на така необходимия баланс между личния живот и кариерата. Хибридните и дистанционни модели позволяват на служителите да бъдат по-свободни и да имат повече време за семействата си. Предстои да направим по-задълбочен анализ, за да изберем най-точния вариант на работа за нас.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на AtScale в JOBS.bg тук
Какво е да си HR във време на пандемия разказват още:
Ваня Георгиева, HR мениджър, Astea Solutions
Миглена Узунова-Цекова, старши директор „Човешки ресурси“, А1 България
Благослава Данаилова, Recruitment Business Partner, Endava
Кремена Лефтерова, HR бизнес партньор, Mars