ИТ секторът е един от малкото в България, в който доходите на работещите са конкурентни на тези в чужбина - Константин Конов, управляващ директор, и Динко Русев, инженеринг директор на Bosch инженеринг център София, пред Economy.bg
Преди дни Bosch инженеринг център София спечели наградата „Инвеститор на годината” в категорията „Инвестиция в иновативен бизнес“. Най-новото звено на Bosch в България, открито в края на 2019, получи престижното отличие за устойчиви инвестиции, разкриване на нови работни места и внедряване на високи технологии за автомобилната индустрия.
При официалното откриване през 2019 в центъра работеха близо 200 софтуерни специалисти, като към момента те вече са близо 400. Компанията очаква до 2023 да надхвърли доста поставената преди 2 години цел за 500 инженери, работещи при тях.
Центърът в София за разработка на автомобилен софтуер работи в тясно сътрудничество с развойните екипи на Bosch в Германия, САЩ, Унгария и Румъния. Екипът участва в разработването на над 40 иновативни проекта и технологии за автомобилната индустрия в области като системи за помощ на водача, автоматизирано шофиране, изкуствен интелект и електромобилност. В София освен софтуер за автомобили и електрически колела вече се разработва и хардуер, като предстои и създаване на механичен отдел.
Какви са плановете на Bosch инженеринг център за разрастване в София, какви кадри се търсят, по какви нови проекти се работи, как компанията преминава през Covid кризата – тези и други въпроси коментирахме с Константин Конов, управляващ директор, и Динко Русев, инженеринг директор на Bosch инженеринг център София.
Близо две години след като Bosch откри инженеринг център в София, спечелихте наградата „Инвеститор на годината”. За какви постижения бяхте отличени?
Константин Конов: Спечелихме наградата „Инвеститор на годината” за 2020 в категория „Инвестиции в иновативен бизнес“, което е показателно какво правим в България и как смятаме да се развиваме в бъдеще. Но ние не се стремим просто да постигнем определена бизнес цел. За нас разработването на високи технологии с изкуствен интелект в автомобилите е кауза, която променя към по-добро живота на хората и има позитивен ефект върху природата. Това обединява колегите и ни прави екип от съмишленици.
При откриването на центъра си поставихте за цел до 2023 при вас да работят над 500 инженери. Колко специалисти са заети при вас в момента и ще достигнете ли целта до 2 години?
КК: Работещите в центъра колеги вече са близо 400 и смятаме, че до 2023 може да сме доста над посочената цифра. Знам, че у нас е прието по този начин да се „измерва“ успеха в бизнеса, но броят наети служители никога не е бил самоцел за нас. Много по-важни са съдържанието на проектите, атмосферата в екипа и мотивацията на хората. Това са нещата, на които държим и които определят темпа ни на растеж.
Работите по доста иновативни технологии. Какъв е профилът на търсените от вас кандидати?
Динко Русев: Профилът на кандидатите, които търсим, се обуславя от ценностите на нашия екип. За нас е много важна семейната среда, която сме изградили и която поддържаме и надграждаме постоянно. Наше мото е, че човек трябва да идва с удоволствие на работа. Това определя и какви кандидати са ни необходими – хора с мотивация за работа и личностно развитие, хора, които могат да споделят опита си и същевременно да продължават да се развиват. Не на последно място – хора, които обичат да се забавляват, защото ние обичаме да сме заедно и да празнуваме успехите и постиженията си. Има и още нещо - едни от най-добрите професионалисти в създаването на софтуер за аутомотив бизнеса не само у нас, но и в световен мащаб са част от екипа ни. Това определено е вдъхновяващо за новите ни колеги, за всички нас.
По-лесно ли е да се намерят кадри в кризата?
КК: Няма еднозначен отговор на този въпрос. Кризата поражда различни фактори в поведението и нагласите на хората, които често действат в противоположни посоки. Повечето профили при нас са специфични и на колегите, участващи в процеса по наемане, никога не им е било лесно, но засега се справяме много добре.
Подобни турболентни ситуации са изпитание за връзката на компанията с нейните хора. Голяма част от новите ни попълнения идват, защото са препоръчани или поканени от наш колега, а това е най-важната оценка за силата на екипа и за това как заедно преминаваме през трудностите и продължаваме да растем.
Скорошно проучване показа, че много от новонаетите софтуерни специалисти у нас са българи, завърнали се от чужбина. Наблюдавате ли и вие подобна тенденция?
КК: Такава тенденция се наблюдава и при нас, разбира се. IT секторът в България е един от малкото, в които ние сме конкурентоспособни в световен мащаб, и доходите на хората, работещи в него, също са конкурентни на тези в чужбина спрямо стандарта на живот. Сега пандемията засили този тренд и това може да стане наистина трайна тенденция. Ние като компания активно подкрепяме това с различни инициативи, но е важно да има и адекватно управление на тези процеси на държавно ниво.
Как Bosch инженеринг център в София преминава през Covid кризата? Всички ваши служители ли преминаха към режим „home office“?
ДР: Създадохме условия за всичките ни колеги да са в режим „home office”, като ги стимулирахме да направят своя максимално уютен и функционален. Инвестирахме в допълнителен хардуер, софтуер, мебели и комуникации, за да можем да запазим продуктивността си в новите условия и дори я повишихме. Също така осигурихме и възможност 30% от хората да са на работното място, с достатъчна дистанция, регулярни дезинфекции и строги правила, които помагат да имаме изключително нисък брой заразени колеги. Едно от нещата, с които се гордеем, е че нито един колега не се е заразил на работното си място.
Инициирахме много програми и активности, с които се грижим за менталното здраве, екипния дух и креативността на колегите. Но може би най-важното е, че успяхме да останем свързани, макар и от разстояние.
Какъв модел на работа ще следвате в бъдеще – от офиса, от вкъщи, хибриден?
ДР: В момента продължаваме да работим в хибридния модел, докато обстановката не се промени. Следим развитието на пандемията отблизо и сме готови да реагираме според променящата се ситуация. Силно вярваме, че светът ще пребори заразата и ще заживеем нормално отново. Затова и инвестираме в разширяване на работните ни площи, в които да посрещнем новите членове на нашето семейство.
Освен софтуерен вече имате и хардуерен отдел. Върху какви хардуерни проекти работите в София?
ДР: Нашата цел е да изработваме цялостни продукти и част от стъпките за постигането й са създаване на отдели за хардуерен и механичен дизайн. Хардуерният ни екип вече е факт и успешно спечели нови проекти и отговорности. В момента прохожда и механичният ни екип, който ще придаде цялост на нашето развитие. В процес сме на разширяване на хардуерната ни лаборатория и създаване на механична лаборатория. Проектите, с които прохождаме в тази област, са свързани с комуникационните канали в автомобила. Планираме и други типове проекти, които ще споделим, когато сме готови.
Наблюдаваме напоследък засилваща се надпревара при електромобилите. Bosch обяви преди дни, че открива фабрика в Дрезден за производство на чипове за електрически автомобили. В София също работите по проекти в областта на електромобилността. Какви конкретно са те?
ДР: В Bosch инженеринг център София разработваме различни типове продукти за електромобилността. Някои са изцяло нови разработки, свързани със съвременните електрически системи в автомобилите и тяхната сигурност, други са за вече налични продукти, които поради различната архитектура и същност на електромобилите се нуждаят от промяна и вдъхване на нов живот.
Един от най-новите ви проекти е за производство на компоненти за електрически велосипеди. Каква е ролята на екипа в София?
ДР: За нас е голяма гордост, че работим по проекти, свързани с електрическите колела „eByke”, които печелят сърцата на все повече хора и определено са важна част от бъдещата електромобилност. Инженеринг център София е стратегически партньор на дивизията Bosch eBike Systems. Нашите инженери са фокусирани върху разработката, интеграцията и тестването на софтуера в новите продукти на компанията в тази сфера. Имаме потенциала и амбицията да поемем и разработката на хардуер и механика в бъдеще.
Двигател или спирачка за иновациите е Covid-19 пандемията?
КК: Зависи от компанията. За Bosch определено е двигател, защото намалява ефекта от т.нар. „технологичен канибализъм“. Той се получава винаги когато трябва да се инвестират огромни средства в нови технологии, а внедряването им, от своя страна, намалява сериозно прихода от съществуващите. Загубата на пазари и свитото потребление на традиционните технологии прави този преход доста по-бърз за компаниите, които имат осигурен ресурс за иновации и могат да си го позволят.
Какви са предимствата и недостатъците на България като локация за развойни центрове?
КК: Основното предимство е наличието на подготвени хора на техническо, както и на управленско ниво. На второ място е благоприятната финансова и най-вече данъчна рамка. Основният недостатък е, че горните две предимства са лесно обратими. За да запазим конкурентоспособността си дори в краткосрочен план, трябва веднага да започнем сериозно да реформираме и модернизираме образователната ни система, като според много анализи вече сме закъснели. Благоприятните в момента данъчни условия пък не бива да са обект на политически интереси, а да са част от дългосрочна държавна стратегия.
ДР: България има едно много голямо предимство и това са хората. И не говоря само за това, че хората са високообразовани и говорят поне по един чужд език. Това може да откриете навсякъде по света. В България хората влагат сърце в работата си. Обичат да поставят името си под един качествен, нов продукт и са горди с постиженията си. От това идват и плюсовете за бизнеса: висока ефективност, изключително качество, поемане на отговорност и лична обвързаност с успеха на проекта и компанията. В България вече не инвестират компании, търсещи евтина работна ръка и минимизиране на разходите, а компании, които се нуждаят от високо качество, от експертни решения и опитен и продуктивен мениджмънт.
Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на Роберт Бош в JOBS.bg тук