Иван Чернев, председател на управителния съвет на компанията, пред Economy.bg
Иван Чернев е председател на управителния съвет на Kaufland България от февруари 2018. Управлявал е различни отдели в структурата на Kaufland в Германия и други държави. В България идва от мениджърска позиция в Kaufland Словакия
Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как Kaufland преминава през настоящата ситуация разказва Иван Чернев, председател на управителния съвет на компанията.
Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
Сферата на нашата дейност има пряко отражение върху ежедневието на българските домакинства, което я прави изключително отговорна, независимо от обстоятелствата. В извънредна ситуация нашата роля придоби още по-голяма обществена значимост.
Най-важното беше да осигурим всичко необходимо за нашите клиенти, като същевременно създадем безопасни и сигурни условия за работа и пазаруване в контекста на Covid-19.
Секторът не беше пряко засегнат, но и ние се справяме с последствията от кризисната ситуация, сред които е и свитото потребление. Като отговорна към потребителите компания, това за нас беше ясен сигнал на първо място да адаптираме ценовите си предложения така, че всички наши клиенти да продължат да осигуряват необходимите продукти за своите домакинства според възможностите им, без да правим компромис с качеството на продуктите, които предлагаме.
Най-пресният пример е намаляването на цените на над 700 продукта в асортимента на Kaufland България във връзка с гласуваните промени в нивата на ДДС ставките от 1 юли. В момента предлагаме над 250 бебешки артикула и 450 заглавия на книги с близо 10% по-ниски цени.
Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
Благодарение на усилената работа и високия професионализъм на нашия екип успяхме да преминем през кризисните месеци с наличния ресурс от хора.
Какво се промени за Вашите служители в търговските филиали и в администрацията? Какъв е режимът им на работа в момента?
Още в началото на кризата осъзнахме отговорността, която носим за нашите служители и техните семейства. Затова в най-големия ни приоритет се превърна здравето на нашите служители.
В Kaufland работят над 6000 човека. Разбирате, че реорганизацията на работата ни в контекста на кризисната ситуация изискваше да вложим всичките си усилия, да осигурим нужните предпазни средства и да въведем всички препоръчителни противоепидемични мерки, а и отвъд тях, в тясна координация с компетентните институции.
Като добър работодател за нас беше важно, във време на всеобща несигурност, да продължим да поддържаме открития диалог с нашия екип. Стремим се всички да са максимално информирани и уверени, че могат да разчитат на сигурност и стабилност в наше лице. Тук е моментът отново да благодаря на всички наши служители за тяхната отговорност, човечност и висок професионализъм, особено в тези предизвикателни времена. Всички заедно работим неуморно, което е в основата на справянето ни с тази ситуация.
Въведохте ли някакви нови правила за работа?
Имахме разработени сценарии за действие още преди да бъде обявено извънредното положение, което ни позволи да реорганизираме работата си навреме, за да не допуснем смущения във веригата на доставки.
Разбира се, въведохме всички необходими противоепидемични мерки, бяхме гъвкави и адаптивни с работното време на нашите филиали с мисъл за натовареността на нашия екип, пропускателните режими за по-сигурен пазар за нашите клиенти и други.
Всички наши действия са диктувани от тясното взаимодействие с институциите.
Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността?
Динамиката и промените не са нещо ново за нас като компания. Kaufland България е дългогодишен лидер на пазара, а тази позиция се постига с умението да бъдеш гъвкав, да реагираш адекватно, да си адаптивен и да познаваш добре предпочитанията на българския потребител. Това не са просто стимули, а основни характеристики на нашия екип, които стоят в основата на тяхната добра, сплотена и ефективна работа.
Как измервате резултатите?
Основна наша грижа беше да съхраним здравето на нашия екип. В контекста на ситуацията успехът ни по този измерител е най-важен. От бизнес гледна точка не сме променили начина, по който отчитаме резултатите от работата си и поддържаме лидерската си позиция на пазара.
Какви са нагласите сред служителите в офиса – липсва ли им офиса, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
Нагласите са различни, защото това решение е строго индивидуално. За нас като отговорен работодател е важно екипът ни да е здрав и спокоен. Затова и сме гъвкави – за тези, които предпочитат да работят от вкъщи, предоставяме тази възможност, а за другите – осигурихме необходимите условия за безопасна и сигурна работа в текущата ситуация и колегите.
Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
В наш най-голям приоритет се превърна здравето на служителите. Практиките ни на добър работодател не бяха променени, а по-скоро обогатени. В Kaufland традиционно инвестираме в здравето на екипа с допълнително здравно осигуряване, карти за спорт или семинари на здравна тематика, а сега насочваме усилия към обогатяване на пакета от социални придобивки.
В условия на пандемия основната ни задача беше да гарантираме здравето на колегите. За целта осигурихме всички необходими средства за превенция – защитни маски, шлемове, ръкавици, дезинфектанти, витамини, ежедневна дезинфекция, свежи плодове и витамини.
Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
Бяхме изправени пред резки промени и реорганизация на всички нива, трябваше да взимаме бързи и адекватни решения, да предвиждаме няколко хода напред в несигурна ситуация, за която имахме много малко известни в глобален план.
Благодарение на общите усилия на целия ни екип, добрата съвместна работа с нашите партньори и не на последно място ефективното взаимодействие с компетентните институции, клиентите ни имаха на разположение всичко необходимо във всеки един момент.
За нас беше важно да демонстрираме, че сме стабилен и сигурен партньор на доставчиците и производителите, с които вече работим, да бъдем на разположение и максимално полезни за всички малки и средни по големина родни производители, които имат желание и готовност да предлагат продукцията си при нас.
Тъй като държим подкрепата ни за българските производители да бъде устойчива, един от основните примери, които тази година дадохме в тази посока, е представянето на първата ни собствена национална линия хранителни продукти „Брей!“. Създадохме я в рамките на последната година и половина рамо до рамо с българските производители и в момента под тази марка предлагаме 61 продукта от 20 родни производителя от 15 региона в страната.
Това е още един начин да гарантираме и на нашите потребители спокойствието, че в Kaufland ще продължат да откриват всичко необходимо и родно с високото качество, на което са свикнали и на цена, която е съобразена с възможностите им в тази ситуация.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Параграф 42
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Тимбарк
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес