петък, 24 януари 2025   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6523 прочитания

    Бранимира Нешовска, HP Inc.: Поколението Z иска да бъдe ценено и има ясна визия за бъдещето си

    „Най-младите искат да се допитваме до тях и да взимаме предвид мнението им“, казва Бранимира, която ръководи „Човешки ресурси“ на компанията за България, Унгария, Сърбия и Хърватска
    14 октомври 2019, 16:03 a+ a- a

    Бранимира Нешовска е в компанията от януари 2008, стартирайки като Специалист „Човешки ресурси“ (HR Generalist). От септември 2015 поема ролята на Ръководител „Човешки ресурси“ за България и Унгария, а от ноември 2018 и за Сърбия и Хърватска. Експертизата на Бранимира включва управление на таланти, обучение и развитие, коучинг, ангажираност на служителите, вътрешни комуникации, политики и т.н.

    На 6 ноември в София ще се проведе форумът „Професиите на бъдещето“, в рамките на програмата „Мениджър за един ден“, която ще посрещне за 18-та поредна година ученици и студенти за стаж в компании и институции в цялата страна на 7 ноември. 

    Водеща тема на инициативите, организирани от Джуниър Ачийвмънт България тази година е „Работата със смисъл: как поколението Z и работодателите оформят професиите на бъдещето“. 

    Economy.bg е медиен партньор на форума и на „Мениджър за един ден“, а „Ейч Пи Инк България“  е сред основните бизнес партньори. 

    С какво поколението Z е различно от Y и защо прогресивният начин на мислене (growth mindset) е толкова важен за хората в екипа на „Ейч Пи Инк България“? Попитахме това Бранимира Нешовска, ръководител „Човешки ресурси“ на компанията за България, Унгария, Сърбия и Хърватска.

    Какво е възрастовото разнообразие във вашия екип – каква част са представители на присъстващите в момента поколения на пазара на труда – X, Y (родени след 1980) и Z (родени след 1995)?
    Екипът ни е доста разнообразен, с представители и от X, Y и Z поколенията, като към настоящия момент превес имат милениалите, а Z са най-слабо представени... засега.

    По какво се различават в отношението си към своята кариера представителите на Y и на Z във вашия екип?
    Не харесвам генерализирането. И въпреки че има определени сходни модели, не е общовалидно. В HP работя с много млади, мотивирани хора, които въпреки груповата си характеристика (лесно се отегчават, бързо губят фокус, имат нужда да сменят често работното си място/позиция), имат цел, която устремено преследват. В HP имаме една от най-добре структурираните и развиващи се стажантски програми, която адресира именно поколението Z. Към момента над 80 младежи са преминали през една от шестте вълни на стажантската ни програма, по-голямата част от които остават в компанията и започват да градят личната си кариера. Именно сред тях съм срещала едни от най-здраво стъпилите на земята, с ясна визия за бъдещето си, представители.

    Какво друго е характерно за най-младите членове на вашия екип – какви са техните ценности в работна среда, какво е важно за тях?
    За най-младите е важно да бъдат ценени. Важно е да се допитваме до тях и да взимаме предвид мнението им. Също така да ги правим съпричастни към общото и успеха на компанията, да засвидетелстваме, че работата и приносът им са ценни, да им комуникираме ясни и навременни очаквания. Тъй като те имат и много по-силно изразена социална отговорност и всякакви доброволчески инициативи са важни за тях, работата в такава среда е от съществено значение. Радвам се, че в HP средата е именно такава: стимулираща ученето и развитието, социално отговорна и много приятелска. Благодарение на нашите вътрешни програми за развитие и осемте ни доброволчески групи най-младите ни колеги се чувстват ангажирани в развитието както на НР в България, така и на компанията в глобален мащаб.

    Как вие като работодател ангажирате вниманието на хората в екипа и различни ли са стимулите за различните поколения?
    Целта е винаги една и тя е успешно приключване на задача/проект/инициатива и т.н. Как се постига тя е доста индивидуално и зависи не само към кое поколение принадлежим, но и от жизнения и работния ни опит, светогледа, знанията и уменията ни, амбициите и мотивацията ни. В тази връзка и стимулите са различни, колкото са различни и очакванията и целите ни. Днес представители на много различни поколения работят рамо до рамо, което означава, че компаниите трябва да създават стимулиращи програми, които да мотивират служителите, чиято възрастова разлика в някои случаи е над 35 г.- 40 г.- задача, която е доста предизвикателна. Успешни са тези компании, които отговарят на това предизвикателство, печелейки ясно конкурентно предимство в задържането и привличането на таланта, от който се нуждаят. Това правим и ние в HP – имаме различни програми, инициативи, събития, обучения и т.н., които служителите могат да използват като поле за изява и трупане на опит и знания.  Да, това изисква инвестиция на време, енергия, осъзнатост и действия, но винаги си заслужава. 

    Темата за прогресивния начин на мислене (growth mindset) е широко застъпена във вътрешните обучения в HP – как се случва това на практика?
    Growth Mindset нагласата е много важна за нас в HP и е широко застъпена не само във вътрешните ни обучения, но и във всичко, в което вярваме и начина, по който работим. Ние вярваме в концепцията за учене през целия живот и че на практика можем да постигаме много, стига да имаме мотивацията. Опитваме се да възпитаваме такава нагласа в колегите си, която да прилагат не само в работен, но и в личен план. Това, разбира се, не е бърз процес, но смело мога да заявя, че за изминалите 3 г. забелязвам много положителна промяна в тази посока, която е осезаема в компанията. Growth Mindset е нагласа и съм сигурна, че няма колега, който не е чувал/следва/възприема за своя стратегия за успех.

    Къде е мястото на ценностите в съвременната бизнес среда?
    Ценностите винаги имат място в бизнес средата. В допълнение към съответните умения, работодателите търсим служители, които имат лични ценности, характеристики и черти на личността, които предполагат успеха им. В допълнение, принципите, в които вярваме и личните ни стандарти за етика и поведение са тези, които допринасят за изграждане на истинските ценности на работното ни място. Когато ги споделяме в голяма степен с колегите си, това обикновено води до хармонична работна среда. Разбирането какви са нашите ценности и как те се сравняват със стойностите на другите, може да ни помогне да решим коя е най-подходящата работна среда за нас. А това в дългосрочен, работен план е много полезно.

    Друго много важно в съвременната бизнес среда са ценностите на компанията. Това не са само съвкупност от думи, които смятаме, че потенциалните клиенти/служители биха харесали, те представляват същността ни, като компания, те са основни и фундаментални убеждения, които ръководят или мотивират нагласите или действията ни. Ценностите, в които вярваме в HP, описват личните качества, които избираме да въплътим, за да ръководим действията си, вида човек, който искаме да бъдем, начина, по който се отнасяме към себе си и другите, как взаимодействаме със света около нас. Както гласи и нашето корпоративно мото – Making life better for everyone, everywhere!

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    Търговските войни биха били катастрофални за глобалния растеж
    Това каза генералният директор на Световната търговска организация
    преди 12 часа
    Личните лекари са прегледали медицинските досиета на близо 15 хил. пациенти
    Те могат да осъществят достъп до здравните досиета на своите пациентите от декември 2024
    преди 12 часа
    преди 12 часа
    Кабинетът прие компенсации за небитовите крайни клиенти заради високите цени на тока
    Според министър Станков това гарантира работните места и конкурентоспособността на бизнеса
    преди 13 часа
    Тръмп обяви проекта Stargate
    С първоначално финансиране в размер на $500 млрд. и подкрепа от OpenAI, SoftBank и Oracle, той ще гради инфраструктура за AI в САЩ