Мартин Иванов е супервайзър „Регионални продажби“ в „Монделийз България“. Висшето си образование бакалавър завършва в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, след което заминава за Англия, където придобива магистърска степен от University of Bath по Международен мениджмънт. Кариерата си в „Монделийз“ започва като стажант. След около година е назначен на позиция „Специалист планиране на категории“, а година по-късно вече заема ролята на супервайзър „Регионални продажби“.
Срещнахме се с Мартин, за да ни разкаже повече за работата си като супервайзър „Регионални продажби“. С какво се занимава, какви отговорности има, как поддържа квалификацията си, какви са възможностите за развитие и кои са най-големите заблуди за професията.
Какво е да работиш като супервайзър „Регионални продажби“ в „Монделийз България“?
Началото на кариерата Своят професионален път в „Монделийз“ започнах като стажант. Стажантската програма в компанията е на ротационен принцип, като се преминава през четири основни отдела – „Продажби“, „Маркетинг“, „Финанси“ и „Обслужване на клиенти и логистика“. Придобитият опит в различните отдели ми даде цялостен поглед върху бизнеса на компанията и ме подготви за следващата ми кариерна стъпка. След около година бях назначен на позиция „Специалист планиране на категории“. Функцията е комбинация от маркетинг и продажби, като основните отговорности са изготвяне на план за търговски активности за цялата година, анализ на пазара и последните трендове, както и непрекъсната работа с търговския екип с цел подобряване на представянето на клиентите ни. Година по-късно заех сегашната си роля на супервайзър „Регионални продажби“.
Какви са основните отговорности на тази позиция? Като супервайзър „Продажби“ отговарям за представянето на различни по големина и вид клиенти в България. Това включва изготвяне на бизнес план за всеки от тях в началото на годината, непрекъсната съвместна работа с дистрибутора ни за района, проследяване на резултатите спрямо поставените цели, реализиране на търговски активности и сделки, както и търсене на възможности за разширяване на бизнеса ни.
Отговарям и за екип от 6-ма мърчандайзъри. Те се грижат за нашата визия и изпълнението на нашите стандарти в магазините. Моя основна отговорност е да развивам и да работя с екипа си, с цел подобряване на резултатите и представянето ни.
Как типично протича един работен ден? Позицията, която заемам, е изключително динамична и всеки нов ден е много различен от предишния. Обикновено сутрин отговарям на имейли, преглеждам представянето на клиенти и се подготвям за предстоящите ми срещи. След това задължително отделям време за екипа си и изкарвам време с тях в техния район. Посещаваме клиенти, правим отчет на представянето ни и изготвяме стратегия как да го подобрим. Има дни, в които работата ми е свързана предимно с дистрибутора ни за района. Отделям специално време и внимание за тази дейност. Организираме срещи, изготвяме план за постигането на желаните резултати за месеца, проследяваме изпълнението си и търсим области за подобрение. За мен изключително интересни са преговорите с клиентите. Работата ми е свързана с локални търговски вериги, с международни клиенти в петролния канал и с кината в България. Всеки един от тях изисква индивидуален подход, както и отлични познания за бизнеса му.
Задължително всеки месец се провежда среща на търговския ни екип, която намирам за много полезна, защото обменяме опит, обсъждаме резултатите и изготвяме стратегия за предстоящия ни период. Като цяло, работата покрива широк кръг от дейности и това прави всеки ден различен, предизвикателен и зареждащ.
Какви умения и качества са необходими за тази професия? Динамиката на позицията изисква по-широка гама от личностни и професионални качества. От една страна, се налага постоянна работа с хора, където се изискват силни комуникационни умения, работа в екип, търпение и умения за водене на преговори, където водещи са редица лични качества. От друга страна, се изискват отлични бизнес познания, планиране и аналитични умения, познания за пазара и клиентите, които са част от професионалните качества. Разбира се, всеки на тази позиция трябва да е целеустремен и да има желание да развива бизнеса на компанията, а и себе си професионално.
Как поддържаш знанията и квалификацията си? Изключително ценен и важен е контактът с хората и обмяната на опит. За мен това е един от основните източници за развитие на професионални и личностни качества. Имам удоволствието да съм част от екип, съставен от изключителни професионалисти и млади хора, от които уча много.
Също така „Монделийз“ предоставя възможността на всеки един от служителите си да премине през редица обучения в различни бизнес области. Преминал съм през много от тях, които са изключително полезни и са ми помогнали в работата.
Имам удоволствието да съм трейнър за отдел „Продажби“. Водя обучения, както за екипи на Монделийз, така и за представители на нашите дистрибутори. Тази ми роля също допринася много за развитието на личностните ми и професионални качества.
Какви са възможностите за развитие? В „Монделийз“ възможностите са много. С цел развитие на потенциала на хората си, компанията предлага смяна на позицията и израстване в организацията в различни отдели в и извън България. Така нареченият „шифт“ на отдели дава на хората възможността да се запознаят със спецификите и процесите на бизнеса от друга гледна точка, което е много ценно.
Ако говорим за отдел „Продажби“, позицията на моя пряк ръководител е Sales Manager (Мениджър „Продажби“), който е отговорен за продажбите в голяма част от България.
Като цяло компанията е изключително динамична и се стреми към оптимална и отговаряща на последните тенденции структура. Това предоставя много възможности за развитие в различни функции.
Кои са най-големите заблуди за тази професия? Една от заблудите е, че хората от отдел „Продажби“ мислят единствено как да постигнат месечните си резултати и не мислят в перспектива. Това не е така, защото всеки един от нас работи съвместно с другите отдели в компанията и изготвяме план за следващите няколко години, който стриктно следваме. Всичко е съобразено със стратегията на компанията за развитие и със съвременните трендове в бранша. Работата в екип и общата целеустременост са в основата на нашия екип и именно те ни помагат да постигнем целите си.
Любимият въпрос на интервю за работа на Пламена Атанасова, мениджър „Човешки ресурси“ в „Монделийз България“, вижте ТУК.
България вече е сред държавите в ЕС с най-облекчени правила за задължителен финансов одит – Пламен Донев, член на УС на Института на дипломираните експерт-счетоводители в България