неделя, 06 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    61245 прочитания

    JOBS in BG: Какво е да работиш като ръководител на полети в ДП РВД?

    За професията, отговорностите и възможностите разказва Лидия Русева - ръководител на полети в ДП „Ръководство въздушно движение“ (BULATSA)
    11 октомври 2016, 10:05 a+ a- a

    През въздушното пространство над България за едно денонощие преминават около 2000 самолета, а в натоварените летни месеци броят достига до около 3000. Очакванията са след отварянето на новата аерогара в Истанбул те да се увеличат с около 50%. Около 300 са ръководителите на полети в България, като тенденцията е нуждата от такива специалисти да расте.

    Лидия Русева вече 8 години работи като ръководител на полети в ДП „Ръководство въздушно движение“ (BULATSA). Завършва висше образование „Авиационна техника и технологии“ в Технически университет София. Благодарение на това разбира какво е да си ръководител на полети и се влюбва в професията. Кандидатства за тази позиция в ДП „Ръководство въздушно движение“ и до днес продължава да се занимава с това. Понастоящем е и председател на Българската асоциация на ръководителите на полети. 

    Срещнахме се с Лидия, за да ни разкаже за професията на ръководител полети. С какво се занимава, какви отговорности има, как поддържа квалификацията си, как се става ръководител полети и какви са възможностите за развитие. 

    Какво е да работиш като ръководител на полети в ДП РВД?

    Какво работи ръководителят на полети?
    Работата на ръководителя на полети е на първо място да се грижи за безопасността на полетите и за безпроблемното преминаване от точка А до точка Б на всички пътници и товари. Разбира се, важна и ефективността – поддържането на ефективен въздушен поток, да няма закъснение на полетите и всичко да се случва по график. Работата на ръководителя на полети е невидима за пътниците и за пилотите. Това е невидимата част от полета. 

    Какви качества и умения са нужни, за да си на тази позиция?
    Ръководителите на полети на първо място трябва да са отговорни. Също така трябва да умеят да работят в екип, тъй като винаги работим в екип от минимум двама души и си помагаме. Трябва да се поддържа висока концентрация за дълго време. Нужни са бързина на реакциите и вземане на решения в кратък срок от време.

    Кой и как може да стане ръководител полети?
    Всеки може да кандидатства за позицията на ръководител полети, стига да отговаря на изискванията. Нужно е да е до 30 години, да владее добре английски език и да има завършено висше образование. Като не е задължително да е техническо или дори авиационно образование. Имаме колеги, които са филолози, спортисти, икономисти... 

    Подборът включва шест етапа. Първият етап е подаване и одобрение по документи. Вторият етап е изпит по английски език за тези, които нямат сертификат. Следва FEAST тест, който е базиран в Брюксел и не се оценява от хора, свързани с РВД. След това има медицински преглед и се преминава към упражнения в симулатор. И последният етап е интервю. След успешно преминаване на двугодишно обучение всеки един може да стане ръководител на полети. 

    Какви са основните отговорности на ръководителя полети?
    Ръководителят полети трябва да идва абсолютно концентриран на работа и да не се разсейва с допълнителни задачи. Основната му отговорност е да отговаря пряко за безопасността на полетите. Професията е отговорна, но не бих казала, че е трудна, поне за мен. Естествено не е елементарна, но всеки, според мен, който притежава нужните качества, може да стане ръководител на полети. 

    Как протича типичен работен ден?
    Работата е на смени. В зависимост от смяната имаме сутрешни, дневни, следобедни и нощни смени. Покриваме 24 часа в денонощието. Смените са между 8 и 12 часа в зависимост от това, по кое време на денонощието и на годината е смяната.  Има изискване, което без значение каква смяна си, може да работиш не повече от 2 часа последователно, след което следва минимум един час почивка. През този един час почивка имаме възможност да ползваме фитнес, билярд, различни игри. Това е необходимо, защото не може да се поддържа висока концентрация повече от 2 часа. 

    Динамиката на работата е много интересна. Всеки ден е абсолютно различен, няма два еднакви дни. Всеки ден има различни ситуации, с които се справяме по различен начин и това е нещото, което лично мен ме държи все още влюбена в професията. 

    Как се поддържа квалификацията?
    Задължително на всеки две години минимум веднъж преминаваме опреснително обучение, което е за справяне в аварийни ситуации. Имаме постоянно нововъведения и обучения за всичко, което се случва. Задължително имаме теоретично и практическо обучение в симулатор, като теоретичното обучение ни подготвя за практическото. Естествено, нашата работа не е на бюро и упражненията са в симулатор със симулиране на определени аварийни ситуации, за които евентуално трябва да сме подготвени, ако се случат. 

    След като един ръководител на полети премине успешно първоначалното обучение, следват проверки на работното място и отделно опреснително обучение в тренажор. 

    Къде може да работи ръководителят на полети?
    Успешно завършилият обучение ръководител на полети може да работи на едно от петте ни летища – София, Варна, Бургас, Пловдив и Горна Оряховица. Както и в цял свят - нашите лицензи важат в цял свят. 

    Ръководители на полети могат да бъдат на три работни места – „Кула“, „Подход“ и „Контрол“. „Кула“-та се грижи за движението по земята на самолетите – излитане и кацане. В „Подход“-а са тези, които насочват самолетите след излитане и за кацане на съответното летище. А „Контрол“-ът основно се грижи за прелитащия трафик. В случая в България ръководим самолети, които прелитат на територията на България плюс делегираното пространство над Черно море. 

    Какви са възможностите за развитие?
    След определен стаж един ръководител на полети може да прецени как иска да се развива, като вариантите са няколко. На първо място, може да стане инструктор или ръководител смяна. Също така може да стане експерт в някоя от областите, които имаме за управление на въздушното движение. Работим и по доста проекти, които са свързани с Единно европейско небе. 

    Кои са най-големите заблуди за професията?
    Най-големият мит, който лично аз разбих за себе си, когато кандидатствах, че тук влизат само връзкари. Това не е вярно. Когато кандидатствах, бях убедена в това, но въпреки всичко реших да пробвам и вече осма година работя като ръководител на полети. Смятам, че жените са по-подходящи за тази професия, тъй като имат много по-развито периферно зрение и като цяло забелязват повече детайли в цялата картина. Може би процентно жените са не повече от 20%, но виждам все повече интерес от млади момичета, които имат желание да се развиват в тази област и дори напоследък може би са наравно с мъжете, които кандидатстват. 

     

    Свързани новини
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    Microsoft инвестира €4,3 млрд. в Италия
    Инвестициите са планирани за следващите 2 години в сферата на AI и облачна инфраструктура
    преди 1 ден
    ИСС: Внедряването на AI ще повиши икономическия растеж на България
    Страната ни има по-малко от 2 години, за да хармонизира законите си с европейските правила за AI, предупреждават от Икономическия и социален съвет
    преди 1 ден
    Търсенето за новото поколение чипове на Nvidia е „безумно“
    Това заяви изпълнителният директор на компанията Йенсен Хуанг
    преди 1 ден
    Вече има българи, инвестирали в имоти на Мавриций
    Основният интерес на българските купувачи към международни имоти за спекулативни инвестиции е насочен към Дубай, споделят от Unique Estates
    преди 1 ден
    Германия иска да е световен лидер в квантовите технологии
    Това заяви канцлерът Олаф Шолц при откриване на център за данни на IBM
    преди 1 ден
    Държавите от ЕС подкрепиха митата върху вноса на електромобили от Китай
    През юли ЕК наложи временни мита върху вноса на електрически коли от Китай