сряда, 09 октомври 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12647 прочитания

    Аутсорсинг компаниите с двуцифрен ръст през 2014, търсят локации и извън София

    Очаква се 2014 да приключи с между 3 и 5 хил. нови работни места, обобщава годината пред Economy.bg Стефан Бумов, председател на Българската аутсорсинг асоциация
    16 декември 2014, 13:51 a+ a- a

    Интересът към България като аутсорсинг дестинация продължава да е изключително висок. Очакванията са годината да приключи с около 20 – 25 хиляди заети в сектора, което би представлявало между 3 и 5 хиляди нови работни места. През 2014 много сериозно се усети навлизането на нови компании на пазара, не само разрастването на съществуващите играчи и според Стефан Бумов, председател на Българската аутсорсинг асоциация, тази тенденция ще продължава и занапред. Каква беше годината за сектора, какъв е потенциалът за разрастване на бизнеса извън София и какви са очакванията за 2015? Вижте какво каза Стефан Бумов пред Economy.bg.

    Каква беше 2014 за аутсорсинг индустрията в България?

    Г-н Бумов, каква беше 2014 за аутсорсинг индустрията в България? Колко хора работят в сектора към момента, колко нови работни места се разкриха тази година и в какви области?
    2014 ще бъде поредната успешна година за нашия бизнес. Повечето от компаниите в сектора декларират към края на годината двуцифрен ръст, което е ясен индикатор, че интересът към България като дестинация продължава да е изключително висок. Очакваме да приключим годината с около 20 – 25 хиляди заети в сектора, което би представлявало между 3 и 5 хиляди нови работни места. Считам, че при този силен интерес допълнително подобряване на бизнес средата би създало възможности и за по-агресивен растеж. 

    Какъв тип компании откриват най-много работни места?
    Всички компании в индустрията ще завършат с много сериозен ръст тази година. Може би като някакъв акцент са новите играчи, които идват в страната. Има засилен интерес от няколко големи софтуерни компании, донякъде продиктуван и от кризата, която се случи в Украйна и Русия. Също така няколко големи компании от финансовия и технологичния сектор стартираха центрове за споделени услуги и традиционните играчи като компании като нашата, които сме от години на този пазар, отваряме нови работни места съобразно с това, какви клиенти сме успели да привлечем през периода. 

    Какви са най-големите предизвикателства за индустрията?  
    На първо място, това е доколко бихме могли да използваме ефективно потенциала на пазара, т.е. на човешкия ресурс. От друга страна, запазването на стабилния бизнес климат е от значително важно значение за успеха на нашия бизнес, тъй като всички ние подписваме дългосрочни договори. В този смисъл нашите партньори, предимно компании извън България, търсят стабилност с гаранция във времето. Запазването на добрите икономически условия в страната са от изключителна важност. 

    Какви са възможностите за разрастване на аутсорсинг индустрията извън София и кои градове имат потенциал да приемат компании?

    Какъв е потенциалът за разрастване на аутсорсинг индустрията извън София? Как може да бъде подпомогнат и стимулиран този процес?
    Една от основните цели за Българската аутсорсинг асоциация е създаването на условия за развитието на този бизнес и в градове извън София. Градове, където има концентрация на млади хора с добро образование и университетски центрове. Този процес е в своето начало и Пловдив е един от първите добри примери, че има такъв потенциал. Ние до голяма степен разчитаме, че именно от тези градове ще се случи разрастването на нашия бизнес в бъдеще. За да стане факт това нещо, е необходимо да се работи доста близо с местната власт, за да може съответният град да бъде промотиран и позициониран маркетингово. От друга страна, трябва да има обективна информация за това, какви са възможностите на самия град от гледна точка на хора, офис сгради, телекомуникационна инфраструктура и други такива фактори, които са необходими, за да можем да си вършим работата. В този ред на мисли, освен с Пловдив, ние работим вече с още няколко други общински администрации за създаването на т.нар. „визитка“ на съответния град. От там насетне този процес би трябвало да се обедини в едно общо представяне на България като дестинация за този тип бизнес и самата страната в конкретен аспект да бъде рекламирана на потенциални външни инвеститори, за да може очакванията ни за още по-добро развитие в следващите години да стане факт. 

    Кои градове имат потенциал да посрещнат аутсорсинг компании? 
    Това са центрове, в които всички ние знаем, че има сериозни университетски общности. Освен Пловдив, това са Велико Търново, Варна, Бургас. Русе проявяват интерес, би следвало да се види какви са възможностите и на Стара Загора, Благоевград не на последно място. И може би като една втора вълна и като нишови дестинации могат да се разглеждат градове като Свищов, специално за центрове за изнесени финансови услуги, а защо не и Габрово. 

    Как да останем предпочитана аутсорсинг дестинация и в бъдеще?

    Какво е важно да знаем и правим, за да задържим позициите си на предпочитана аутсорсинг дестинация?   
    Би трябвало да се направи визитна картичка на държавата, която да е достатъчно атрактивна и обективна като информация за потенциални инвеститори. Т.е. с какво реално като ресурс разполага държавата и какво предлагаме в общ план, и това да е обективна информация. От друга страна, трябва да се стимулират чуждестранните инвеститори. В тази връзка вече имаме напредък като държава. Законът за стимулиране на чуждестранните инвестиции вече дава възможност на компании, заети в сектора на услугите, към който ние принадлежим, да кандидатстват за такъв тип сертификати. Въпросът е, че този тип стимули трябва да бъдат достатъчно достъпни и бюрократично улеснени, за да предизвикат реален инвеститорски интерес. Това е и една от спецификите на индустрията ни. Ние се конкурираме в световен мащаб и нашата потенциална клиентска база е в Европа. Т.е. ние трябва да разглеждаме като преки конкуренти държавите от ЦИЕ, които вече са тръгнали по този път. Някои от тях имат доста сериозни успехи и всяка една от тях има има различен пакет от мерки, които стимулират чуждестранните инвеститори да се насочват към тях и да отварят хиляди работни места. 

    С какво България е конкурентна на тези държави? 
    Основното конкурентно предимство на България е качеството на хората. От друга страна, характерно за нас е, че ние говорим много на брой и различни европейски езици. Ще дам за пример Румъния. Тя е доста известна и с по-голямо население, т.е. ние като мащаб не бихме могли да се сравняваме директно. Румъния е известна с наличието на много хора, които говорят френски или италиански език. Но ако търсите хора с по-богата палитра или трябва да направите бизнес, където екипът от хора се очаква да говорят четири, пет до десет езика, то тогава България е изключително конкурентна. 

    Какви са очакванията за 2015?

    Какви са прогнозите и перспективите за развитието на аутсорсинг индустрията през 2015? Какви са тенденциите? 
    Тенденцията е изключително положителна от гледна точка на бизнес средата в световен мащаб. След отшумяването на световна криза големите компании отново започнаха да се движат с по-сериозни темпове и това неминуемо създава повишено търсене на този тип услуги. Така че от тази гледна точка аз съм оптимист. Бизнесът ще расте, тъй като е функция на световната икономика. От друга гледна точка, този оптимизъм може рязко да бъде попарен при една промяна на данъчната среда в България. Това е изключителен риск за нас. 

    Да очакваме ли нови компании следващата година? 
    О, да. Ние не сме правили официална статистика, но през 2014 много сериозно се усети навлизането на нови компании на пазара, не само разрастването на съществуващите играчи, което е положителен знак. За следващата година очаквам тази тенденция да продължи. Още един акцент на това, доколко сме атрактивни и доколко бизнесът тук е интересен за чуждестранни партньори от Западна Европа и САЩ, са няколкото доста добри сделки за придобивания на български компании, които се случиха тази година. Смятам, че това ще бъде още една тенденция, която ще наблюдаваме и през следващите години. Компании, които са започнали като стартъпи и са стигнали до някакво ниво на зрялост и обем на бизнеса, че да влязат в радарите на такъв тип потенциални инвеститори. Това не е за пренебрегване.  

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Adobe предлага безплатно приложение за принос към AI съдържание
    То ще позволи на създателите на снимки и видеоклипове да прикрепят идентификационни данни за съдържание към работата си
    преди 2 часа
    OMV Petrom започва да доставя природен газ до индустриалните потребители в България
    Румънската компания разширява дейността си по доставка на природен газ у нас
    преди 3 часа
    SWIFT ще тества на живо трансакции на токенизирани активи и цифрови валути през 2025 г.
    Досега глобалната банкова мрежа за съобщения е участвала в изпитания на цифрови пари и токенизирани активи
    преди 3 часа
    92 млн. лева са осигурени за зарядни станции, а за интермодали - 34,5 млн. лева
    Общо 3,7 млрд. лева са одобрени за транспортни проекти през настоящия програмен период
    преди 4 часа