Американската технологична компания Uber вече официално е на българския пазар. У нас тя ще предлага нискотарифната услуга за споделено пътуване UberX. Компанията ще изгражда и инженерен център в София, който ще е един от най-големите в Европа. В него ще работят около 50 специалисти. В момента Uber предлага услугите си в повече от 250 града в над 50 държави. В много точки по света обаче компанията се сблъсква с недоволството на таксиметровите водачи. Регулатори в редица страни наложиха забрана върху операциите й.
С какви глобални предизвикателства се сблъсква технологичната компания и какви са плановете й за българския пазар, попитахме Патрик Щуденер, ръководител „Нови пазари” в Uber, ден преди услугата й да бъде пусната в София.
Патрик Щуденер е роден във Виена, но е отраснал в Ню Йорк и Франкфурт. Завършил е икономика и бизнес администрация в University of North Carolina, САЩ. Работил е няколко години в Citigroup, където е заемал ръководни позиции в Лондон и Сидни. В началото на 2013 се присъединява към Uber, където отговаря за навлизането на нови пазари.
Какво е Uber?
Патрик, как стигнахте от летището до хотела при пристигането си – с такси, автобус или кола? С кола.
Какво щяхте да направите, ако Uber присъстваше в България? Ако Uber присъстваше в България, след като кацнах, щях да отворя приложението и да поръчам кола, която да ме вземе до няколко минути от летището и да ме закара до там, където искам.
Какво точно представлява Uber? Uber e технологична компания, основана през 2009, която чрез мобилно приложение позволява на хората, търсещи превоз, да се свързват с хора, предлагащи превоз. Стартирахме в Сан Франциско, първоначално свързвайки хората с шофьори на лимузини. Оттогава нашата платформа работи ефективно в 250 града в над 50 страни. Вече предлагаме и различни продукти. В зависимост от града можете да поръчате UberVan, Uber Motorcycle, UberBoat или хеликоптер. Можете да избирате и между лимузини или по-икономични коли. Един от нашите най-нови продукти е UberX, който е програма за споделено пътуванe. Тя свързва peer-to-peer (P2P, т.е. предоставяща равноправен достъп) пътниците с шофьорите в платформата, които искат да оползотворяват по-ефективно своите коли. Наскоро пуснахме пробно в 2-3 града по света UberPool - най-ефективният продукт за споделено пътуване, който позволява много хора да споделят пътуването в дадена посока. Идеята е да дадем възможност за най-ефективно използване на колите на пътя. В повечето градове колите стоят неизползвани по 23 часа дневно. Вместо по един човек в автомобил, ние се стремим към по-ефективното използване, при което поне двама или трима души да използват колата. Така около една трета от автомобилите биха могли да придвижат същото количество хора, което значително би облекчило трафика и би намалило въздействието върху околната среда.
Защо Uber стъпва в България и какво точно ще предлага?
Откога Uber става достъпен в България? Много се радваме, че от утре (09.12) ние пускаме UberX в София. Това е първият град в България, в който ще стъпим. Вълнуващото за нас е, че в София ние ще изградим и инженерен център. Вече сме наели 13 инженери. Следващата година ще наемем още 30. Тук ще е една от най-големите ни инженерни платформи в Европа. Най-големият ни център, разбира се, е в Сан Франциско. Подобни на този в София имаме още в няколко града по света. Забелязахме, че много таланти в Европа идват от София. Тук има много висококвалифицирани инженери и ние ще се възползваме от това. Все още търсим и country manager, който да ръководи бизнеса тук.
Върху какво ще работят инженерите? Инженерите ще работят върху различни аспекти на приложението. Работата им ще има ефект върху приложението глобално.
Защо решихте да стъпите на пазара в България? Тази година забелязахме, че нямаме голямо присъствие в Централна и Източна Европа. Затова през последните месеци стартирахме в Прага, Будапеща, Варшава, Виена, Москва, Санкт-Петербург, Истанбул. България е част от този регион, така че беше логично да стъпим и тук.
Какъв продукт ще предлагате у нас? Стартираме с продукта UberX. Това е много иновативен продукт за споделено пътуване. Много хора казват, че не ползват достатъчно автомобила си, което им струва много пари месечно. Те се интересуват как биха могли да свият разходите си, като предлагат превоз и за други хора. Същевременно много хора биха искали да имат и друга опция да стигнат от точка А до точка Б в града, освен обществения транспорт, собствените си коли или велосипеди. Ако дадем на хората достатъчно възможности, те може да решат, че няма нужда да притежават собствен автомобил. Защото сега те могат да наемат кола или колело за определено време, да използват обществен транспорт, такси или Uber. С всички тези възможности хората нямат нужда да си купуват собствен автомобил.
Кой как може да използва приложението?
Какво трябва да направя, за да ползвам Uber? Сваляте си приложението от App Store или Google Play Store. Регистрирате се с имейла, номера на телефона и кредитната или дебитната си карта. Плащането се осъществява безкешово, директно с кредитната карта. Ако имате интерес да станете шофьор, трябва да дойдете на интервю и да покажете книжката си. Трябва да сте над 21 години. Автомобилът ви не трябва да е по-стар от 10 години и трябва да има четири врати. Трябва да имате съответните документи за регистрация на колата, че сте минали всички проверки, че имате застраховка на автомобила, че имате чисто криминално минало, както и че нямате отнети точки от книжката заради висока скорост например. Искаме да сме сигурни, че всеки, който се свърже с шофьор през платформата, се свързва с качествен водач в качествена кола. Освен тези първоначални високи изисквания и проверка на криминалното миналото, ние правим и постоянни проверки чрез оценките на клиентите. Всеки път, когато ползвате платформата, в края на пътуването трябва да дадете оценка на шофьора от една до пет звезди. По подобен начин шофьорът оценява и клиента. Така ние гарантираме, че само хора с високи оценки ще продължат да използват платформата. Това е добър механизъм за проверка. Така ако двама души съобщят за автомобил с някакъв проблем, ние ще изключим шофьора от платформата, докато не поправи колата си. По този начин качеството на услугата се поддържа постоянно високо. Всичко това гарантира, че можеш да се свържете с най-добрите водачи.
Значи правите предварителни проверки на криминалното минало на шофьорите? Тогава как беше допуснат случаят в Индия? Това, което се случи в Индия, е трагедия. Случаят все още се разследва. Ние съдействаме изцяло на властите. Това, което можем да направим, е да подобрим тези проверки, за да гарантираме, че само най-добрите хора могат да се свързват помежду си. В България нашите проверки са едни от най-добрите. Ако нямаш чисто криминално досие или имаш много отнети точки в книжката си, няма да можеш да ползваш платформата като шофьор.
За кампанията "Kola v grada"
Ваши ли са уебсайтът и обявата във Facebook „Kola v grada”? Трябва да проверя. Знам, че ние се опитвахме да разберем дали хората имат интерес да станат водачи. Стартираме утре, така че вече е много лесно просто да се регистрираш в страницата ни. Вече има няколко души, които са се регистрирали предварително. Надяваме се утре сутрин вече да има коли, с които да стартираме.
Имаше хора, които се притесняваха, че с тази кампания може да се събират данни, тъй като не беше ясно кой стои зад нея. Всеки може да си прецени сам дали иска да се присъедини към платформата или не. Получихме имейли със заявки от хора, които искаха да се включат. Очевидно искахме да тестваме интереса, за да можем да стартираме пълноценно. Защитата на данните, разбира се, е много важна. Като отговорна технологична компания ние имаме политика на защитата на данните във всяка страна по света. Придържаме се към най-високите стандарти, за да гарантираме, че информацията, която хората ни предоставят, е защитена. Ние сме затворена система и не споделяме информация с никого.
Какви са целите ви за българския пазар? Какво искате да постигнете след 1 година? През следващите седмици и месеци искаме бързо да стигнем до етапа, при който колата да стига до вас за по-малко от 5 минути. Това е целта ни във всички градове. Тя зависи от това колко хора използват услугата и от двете страни. Трудно е да си поставяме точна цел, защото всеки град е различен. Някои се адаптират по-бързо към новите технологии от други. Хубавото в региона е, че има по-високо ниво на проникване на смартфоните. Имаме висок растеж в градовете в региона, в които вече сме стартирали. Очакваме същото и в София.
За цените в София и начините на плащане
Какви ще бъдат цените в София? Ще установим прозрачна ценова структура, която е разумна и за шофьорите, и за клиентите. Определили сме цена, която смятаме, че ще позволи на шофьорите да свият разходите си, но и такава, която да е атрактивна за клиентите, които искат да ползват услугата. Клиентите ще могат да получат на имейл скрийншот на картата на пътя, по който ще минат. Така те ще могат да ни уведомят, ако смятат, че шофьорът не е използвал най-ефективния маршрут, и ние ще ги компенсираме. Пътникът може да види име, снимка и регистрация на автомобила на водача. Той ще го уведоми веднага, като пристигне, без да има нужда да го чака навън. По отношение на цената, като зададете на приложението начална и крайна точка на пътуването, ще можете да видите колко горе-долу ще ви струва. Тази прозрачност на ценообразуване много допада на хората, особено когато отидат за първи път в някоя чужда страна и когато не знаят какви са таксите. Така че ако сте за пръв път в Токио например, няма защо да се притеснявате, че като излезете от летището, ще попаднете на някого, който ще ви вземе три пъти повече от нормалното, защото сте чужденец.
Ще плащат ли водачите данъци върху спечеленото от платформата? Всеки водач е независим партньор на платформата. Така че, както когато управляваш бизнес, трябва да плащаш данъци, така и шофьорите ще трябва да го правят.
Как Uber печели от тази услуга? Ние удържаме комисиона. Като клиент вие не плащате нищо. Удържаме такса от шофьора за това, че го свързваме с вас.
Как се осъществява плащането? Вие плащате директно с кредитната карта чрез приложението. След края на пътуването виждате в приложението колко ще бъдете таксувани. Веднага оценявате водача и ако има някакъв проблем, ни уведомявате. В приложението освен това можете да видите история на предишните ви пътувания, както и кой е бил водачът. Ако случайно си забравите шала в колата, ще знаете при кого точно се е случило и ние ще можем да ви помогнем.
Стартирате утре. Имате ли вече водачи? Утре е ден първи. Платформата е отворена, така че хората могат да се регистрират. Не знам точно колко водачи имаме. Ще имаме толкова, колкото се регистрират. Това е първата седмица и ще е нужно малко време да напаснем нещата. Защото отнема секунди да се регистрираш като потребител, но малко повече време като водач заради проверките. Така че дайте ни малко време.
Споменахте, че ще имате инженерен център тук. Ще откриете офис в София ли? Да, имаме офиси във всеки град, където оперираме. Офисът тук ще е доста голям. Към края на следващата година в него ще работят почти 50 души.
За предизвикателствата по света
Подчертахте, че присъствате в над 50 страни. Кои са общите предизвикателства, с които се сблъсквате? Предизвикателството навсякъде е огромното търсене на услугата, на което ние се опитваме да отговорим. Разбира се, това е приятен проблем. Предизвикателство също е да намерим талантливи хора, тъй като растем много бързо.
Днес холандски съд забрани услугата ви с мотива, че нарушава закона, изискващ водачите да имат лиценз. Имате ли опасения, че това може да се случи и в София? Не познавам конкретния случай в Холандия. Едно от предизвикателствата, с което се сблъскваме, е, че ние предлагаме много иновативен и напредничав продукт, а често регулациите в различни страни са остарели и консервативни. Повечето от тях са писани преди ерата на Интернет и смартфоните и е трудно да обхванат технологии като Uber. Хубавото е, че с иновациите идват и промените. Така че всеки град, който се опитва да е модерен и „умен”, е добре да направи необходимите промени. Много от страните и градовете вече промениха регулациите си. Имахме случай във Вашингтон, където цялата регулаторна рамка беше променена, за да интегрира технологични компании като Uber. Съществуваше регулаторен вакуум. А регулациите са нужни, за да се гарантират определено качество и стандарти, които да защитават потребителите. Но те не трябва да ограничават избора им. Във всеки град, в който стъпваме, имаме подобни разговори. Защото ние сме новите и ние трябва да обясним защо сме тук и каква ще е ползата за града. Имаме успехи в много градове. Ще видим как обществото ще реагира тук и как ще потръгне.
За плановете за разрастване в региона
Миналата седмица Uber привлече 1.2 милиарда долара финансиране. Как то ще допринесе за разрастването ви в нови региони? Да, миналата седмица приключи етапът на набиране на средства. Като нова компания ние нямаме присъствие навсякъде. Голяма част от енергията и времето ни е фокусирано върху разширяване, но и върху подобряване на услугите ни. Продължаваме да иновираме и да създаваме нови функционалности, за да облекчим живота на хората. Голяма част от набрания капитал, както нашият изпълнителен директор Травис Каланик обяви, ще бъде фокусиран върху разрастването, но и върху подобряване на услугата на съществуващите пазари.
Какви са плановете ви за разрастване в нашия регион? Все още има доста градове, където искаме да стъпим. През 2015 ще продължим да се разрастваме. Освен това като стъпим в дадена страна, искаме да продължим да се разрастваме в нея. Така че като установим екипа в София, ще преценим в кои други градове бихме могли да стъпим.
Работили сте във финансовия сектор. Как решихте да се преместите в технологичната индустрия? Да, идвам от финансовия сектор. Реших, че искам да работя за компания, която насърчава промяната и прави нещо иновативно. Преди две години Uber беше доста по-малка компания и мисълта, че ще участвам в разрастването й, беше доста вълнуваща. Когато се присъединих към Uber, те присъстваха в 30 града в 15 страни. Беше много вълнуващо да наблюдавам и участвам в разрастването й.
Австрийските инвестиции в България са около 5 млрд. евро, притежавате специализирано ноу-хау, което се оценява от австрийските компании – Герд Бомер, регионален мениджър за Югоизточна Европа и Централна Азия в Австрийската стопанска камара,пред Economy.bg